Auteur Topic: Een muntenverzameling die draait om "determineren"  (gelezen 29272 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een muntenverzameling die draait om "determineren"
« Reactie #135 Gepost op: 15 januari 2020, 19:03:40 »
Vandaag tussen een aantal te determineren cash-muntjes een "Huang Song Tong Bao" gevonden van de Noordelijke Song.
Het is geen duur ding, voor vijf euro koop je een mooier exemplaar, maar het is toch al bijna duizend jaar oud.

De Hanzi op de avers: Boven HUANG (=Keizer), onder SONG (=Song) en van rechts naar links het gekende TONG BAO (= Circulatiegeld)
De revers is blind.

Dit type munt heeft gecirculeerd van 1039 tot 1054, tijdens het bewind van Ren Zhong.

Hieronder, ons eigen muntje bovenaan: 3,75 g voor een diameter van 24,08 mm.
Daaronder één met beter leesbare tekst: 3,40 g voor een diameter van 24,83 mm.

Op de laatste afbeelding ziet men de Hanzi voor SONG in oud schrift, zoals het op de munt staat, en in nieuw schrift, zoals men het tegenwoordig in een artikel over de Song zou schrijven.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #136 Gepost op: 16 januari 2020, 15:03:50 »
Hoe komt onze munt aan dat afwijkende midden-gat?

Na het gieten hebben bramen in het centrale gat hem een alternatieve weg laten zoeken over de vierkante verzamelstaaf, waar hij tegelijk met een aantal andere munten werd over gejaagd.
Chinese Cash-munten zijn relatief dun en dergelijke vervormingen in het centrale gat zijn geen echte zeldzaamheid.

Waarom werden de munten, na het gieten, verzameld op een vierkante staaf?
Bij middel van de vierkante staaf door het vierkante gat konden de munten niet draaien tijdens het gezamenlijke weg vijlen van de giet-bramen op de randen van de munten.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 15:16:14 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #137 Gepost op: 2 april 2020, 17:14:11 »
De kwestie van de "(E.I.)" in het Hebreeuws toegevoegd aan de landsnaam in het Hebreeuws op Palestijnse munten, heb ik hier al, en nog steeds naar mijn tevredenheid, uitgelegd in "Hulpmiddelen bij determinatie"-Reactie#nr 9.
Ik was blij toen "patrick" zo een muntje had voor mij, want nu heb ik deze casus dus ook in deze verzameling zitten.
Kijk eens naar de landsnaam in het Hebreeuws op de avers van deze munt van 5 Palestijnse Mils. Die wordt afgesloten met twee letters tussen haakjes. Er staat: Palistin (E.I.)
Die (E.I.) staat voor Eretz Israel (een Tehuis voor Israel), naar de Britse belofte, verwoord in de Balfour-verklaring van 1917, om daarin te voorzien.
Na de Eerste Wereldoorlog werd onder andere het Ottomaanse Rijk onder de overwinnaars verdeeld en Palestina werd een Brits Mandaatgebied. De Britten hadden alles op papier tamelijk goed uitgedokterd. Er was voorzien in gelimiteerde en gecontroleerde immigratie van Joden. Met de Holocaust had dit niks te zien, want die liet nog een kleine dertig jaar op zich wachten. Alleen liep het met de controle op die Joodse immigratie helemaal in de soep, want er was een goed georganiseerde illegale immigratie.

Kortom, de Britten raakten in de knel tussen Arabische opstanden en Joodse sabotage-aanslagen en gaven in 1948 hun mandaat over Palestina aan de Volkenbond/Verenigde naties terug. Daarop voorzagen de Verenigde naties in een onafhankelijke staat Palestina, verdeeld onder Arabieren en Joden. Deze regeling resulteerde in verschillende oorlogen, die leidden tot de huidige situatie.

Hieronder dus, een Palestijns muntje met de fameuze (E.I.) op zijn avers:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #138 Gepost op: 7 april 2020, 18:50:16 »
Ik ben net klaar met de determinatie van twee zilveren Drachmen van de Westelijke Satrapen, die ik vanmiddag in mijn postbus kreeg.
Drachme is een groot woord voor zo'n klein muntje. Hoe groot het in werkelijkheid is, daar heeft men pas een goed idee van wanneer men hem hieronder in zijn munthouder ziet, in de wetenschap dat die zijden van 5 cm heeft.

Bij de beide muntjes zat begeleidende info en alhoewel ik goede redenen heb om aan te nemen dat de vorige eigenaar een verzamelaar was met heel wat kennis van vreemde munten, die info bleek helemaal verkeerd, op Drachme van de Westelijke Satrapen na.
Die begeleidende info ziet men hieronder in afbeelding 1 en waarop die gebaseerd was weet ik niet, maar alleszins niet op het omschrift.

De Westelijke Satrapen gebruikten Brahmi-schrift in hun eigen herkenbare stijl. Zodanig eigen, dat ik er zelf een overzichtje heb moeten van maken, dat hier trouwens al eerder op het Forum van nut is geweest.
De slag van onze beide muntjes is zo uitzonderlijk mooi gecentreerd, dat de omschriften duidelijk ontcijferbaar zijn, zij het dat van het ene nog iets beter dan het andere.

De ontcijfering van het kleinste maar zwaarste muntje, verkeerdelijk toegeschreven aan "Bhartrdaman", leverde
volgende tekst op:

"RAJNO  MAHAKSHATRAPASA VIJAYASENASA - RAJNO  MAHAKSHATRAPASA  DAMASENAPUTRASA."
 =   Het Rijk van de Grootsatraap Vijayasena   -  Het Rijk van de Zoon van Grootsatraap Damasena.

En met de ontcijfering van de tweede Drachme, zat er voor mij ook een verrassing aan te komen.
Die was verkeerdelijk toegeschreven aan "Rudrasimha II", welnu ... dat bleek een identiek exemplaar ::)!
Bij ontcijfering kregen we:

"RAJNO  MAHAKSHATRAPASA  . . . . .SENASA - RAJNO  MAHAKSHATRAPASA  DAMASENAPUTRASA.

Damasena had wel vier zonen, die elk een tijdje op de troon gezeten hadden, maar hij had er maar één wiens naam op "-SENA" eindigde. Dus, onze tweede Drachme ... ook een Vijayasena.
Op afbeelding 4 kan men de beide omschriften vergelijken. 

« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 16:25:54 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #139 Gepost op: 8 april 2020, 16:41:42 »
Hier hebben we een Tibetaanse Ga-Den Tangka, genoemd naar de Gaden Phodrang, de Tibetaanse regering.
Slaan we de Krause van de twintigste eeuw open op Tibet, dan vind je al snel, onder "KINGDOM - Sino-Tibetan Coinage" ruime info in woord en beeld over deze Tangka. 

Zo leert ons de Krause dat er 8 types bestaan van deze munt en daarvan hebben wij hier een type C:
Op de avers:   Telkens 3 puntjes tussen de 8 symbolen en 1 waterlijn onder de centrale plant.
Op de revers:  Telkens een golflijn tussen de 8 woorden en twee maantjes in het centrale punt.

De Krause nu toont 2 afbeeldingen van de avers waarrond de 8 boeddhistische symbolen genummerd zijn.
De bovenste afbeelding hoort bij de types A en B.
De onderste geldt voor de types C tot H en daar loopt het fout. De afbeelding staat hier niet meer juist georiënteerd maar licht naar rechts gedraaid, zodat de eigenlijke nummer 1 hier onder 2 te vinden is, enz ...
Op die manier wordt de uitleg eronder natuurlijk zinloos.

In onze afbeelding 5 hebben we dat foutje van de Krause gecorrigeerd. Let eens op symbool nummer 6, dat is de "eindeloze knoop", symbool van ontelbare wedergeboortes. Denk eens aan die betekenis, telkens wanneer je dat symbool op islamitische munten terugvindt. Waarschijnlijk hebben de moslims dat blindelings overgenomen van de Mongolen, want reïncarnatie wordt in de islam niet beleden. Nochtans heeft dat ornamentje zich vast genesteld in de moslimwereld.

Ook de revers wordt getoond met zijn omschrift van 8 woorden.
Daaronder vindt men diezelfde woorden nog eens in Tibetaans schrift, transliteratie en uitspraak.
Alleen de betekenis van het hele zaakje, dat had men eerder, in de openingstekst, moeten lezen:
"...surrounded by a Tibetan inscription (reading Ga-den Palace, happy and victorious in all directions)".

We hebben een zilveren munt van 4,98 gram voor een diameter van 27 mm.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 16:26:49 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #140 Gepost op: 9 april 2020, 10:29:38 »
Hieronder, onze Tibetaanse Ga-Den Tangka, zoals hij het album in gaat.

Dit is nog eens zo een uitzondering, geslagen in muntslag, maar toch geschikt voor mijn verzameling.
Het ontwerp is van die aard, dat men bij omslaan van het albumblad niet gestoord wordt door een munt op zijn kop. Toch is hier duidelijk, dat de start van het omschrift op de revers, onderaan op de munthouder is aangegeven en lopend met de klok:

(Ja, dat heb ik intussen gemerkt: de horizontale streepjes in het #-teken vergeten vóór het scannen. Die heb ik nog even aangebracht, zodat het stuk nu tip-top zijn plaats in het album inneemt.)
« Laatst bewerkt op: 9 april 2020, 12:35:57 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #141 Gepost op: 10 april 2020, 01:23:01 »
In dit topic heb ik onderstaande Chinese Hanzi "Dà" altijd letterlijk vertaald als groot, bijvoorbeeld:
DA DE GUO = Groot Duitsland, terwijl dit hier staat voor rijk, dus DA DE GUO = Deutsches Reich.

In het Japans en Vietnamees wordt dit teken "DAI" en in het Mantsjoe "TA", we krijgen dus:

DAI NI HON = Het Japanse Keizerrijk
DAI PHAP QUOC = Empire Français

TA MAN CHU KWO = Het Keizerrijk Mantsjoerije

DA QING = Het (Chinese) Tsjing-Rijk
DA DE GUO = Deutsches Reich

Het merendeel der plaatjes hieronder komen uit de eerdere berichten in dit topic.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 01:24:53 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #142 Gepost op: 20 april 2020, 20:27:25 »
Van de Egyptische 5 Milliemes was er gelijktijdig een gelobde en een ronde versie in omloop, de eerste, KM#360, was een bronzen muntstukje. Het ronde muntje, KM#363, dat we hieronder zien is van koper-nikkel.

Op de revers lezen we: Al Mamlaka Al Misria (Koninkrijk Egypte), grammaticaal wordt dat in het Arabisch geschreven met een onuitgesproken "t" achteraan, allebei: Mamlaka(t) en Misria(t).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #143 Gepost op: 20 april 2020, 23:02:03 »
In 1951 werd Libië een koninkrijk onder Idris de eerste en dat bleef het tot 1969, toen Muammar Gaddafi er met een militaire coup een einde aan maakte.

Hieronder, de Qirsch of Piaster, in de Krause te vinden onder KM#4:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #144 Gepost op: 21 april 2020, 16:34:16 »
Anders dan ik dacht in het topic "Terug van ... en nieuw voor de verzameling" (Rubriek: "Numismatiek door de eeuwen heen"), waar ik de losse munt voorstelde, gaat het hier niet om Egypte in de Verenigde Arabische Republiek, maar wel om Egypte in de Federatie van Arabische Republieken. Dat was een poging van de Libische Kolonel Gaddafi opgezet in 1972, met het doel Arabische landen samen te smeden tot één staat. Het project hield het vijf jaar uit, tot 1977.

Onze 5 Qirsh zit intussen in zijn munthouder en kreeg de ontcijfering en vertaling van zijn opschriften mee:
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 16:36:49 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #145 Gepost op: 22 april 2020, 12:34:33 »
Natuurlijk overkomt het me ook soms dat ik mezelf op een naïeve manier bij de bok zet.

Zo vind ik hier het, hieronder afgebeelde, Zuid-Koreaanse muntje van 1 Won uit 1967.
Dat heb ik ooit eens meegebracht van een beurs, omdat die Hangul-lettertjes er zo mooi op stonden.
(Hangul is het eigen Koreaanse schrift en dat heeft niets te maken met Hanja, het Chinese schrift waarin Koreaans vroeger geschreven werd en dat in China Hanzi heet en in Japan Kanji, ook al zou de "Han" in die naam anders laten vermoeden.)

Het stukje zat zopas nog in zijn geniete munthouder van de verkoper, maar de nieten waren zo dik dat ze een scherpe scan van het muntje hinderden. Dus ... uit die munthouder!

Ik wou het haast alweer prepareren voor mijn verzameling, toen ik weer ontdekte waarom dat niet eerder gebeurd was:

Afbeelding 1 toont de 1 Won, zoals ik hem op het eerste zicht interpreteerde: avers/revers, medailleslag.
Afbeelding 2 geeft een idee van de ontgoocheling waarop ik stootte, toen ik de Hangul-zijde ging ontcijferen.
Die bleek ik ondersteboven te hebben ::)! Een stukje in muntslag dus.

Spijtig! De versie met hangende bloem vind ik veel mooier en het schrift zag er zo ook interessanter uit.
Een miskoop dus, ongeschikt voor mijn verzameling, want niet te becommentariëren op een munthouder.
Neen, een buil hou je er niet aan over, aan de miskoop van zo een klein muntje, maar fier maakt het je niet :D.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #146 Gepost op: 22 april 2020, 18:31:57 »
Hieronder een muntje van 25 Cents uit het Lanka van 1965.

Lanka is de naam die het eiland van aloud draagt in de Hindoe-geschriften, zoals de Ramajana.
Onder Nederlands en Brits bestuur heette het Ceylon.
Als onafhankelijke republiek laat het zich Sri Lanka noemen.

De naam Lanka was echter weer gangbaar en komt ook voor op de munten tussen 1963 en 1971, toen was het land een onafhankelijk dominion binnen het Britse Gemenebest, met Koningin Elizabeth als staatshoofd.

Dus, avers vinden we "Lanka" in Singalees schrift onder het staatswapen, een gewapende leeuw.
Op de revers: "25 Cents" in drie talen en schriften:
- in Singalees: sather visipaha.
- in Tamil: irupattaintu satam.
- in Engels: twenty five cents

Hoe dat geschreven wordt, zie je hieronder op het muntje.
Voor het Tamil en het Engels zal je wel de ogen van een havik moeten hebben :D.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2020, 18:33:50 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #147 Gepost op: 23 april 2020, 18:23:13 »
Hier hebben we een klein muntje op welks avers weinig echt te ontcijferen valt, want de vertalingen staan er bij:

Nepal - 1 Roepie

We kunnen alleen melden dat het schrift Devanagari is.
Op de revers staat "ingelijst" de Mount Everest. Natuurlijk hebben de Nepalezen niet op de Britten gewacht om de berg eens een naam te komen geven, hij heet al eeuwenlang "Sagarmatha", hemelgodin in het Nepalees (Sanskriet). Hij heeft ook een Tibetaanse naam en een Chinese van dezelfde stam, want de berg ligt op de grens van Nepal en Tibet. Maar met dit muntje hebben die namen geen verband.

Dus op de revers, binnen het lijstje, onder de berg:  Sagarmatha.
En verder het slagjaar: 2064 volgens de Nepal sambat, de Nepalese maankalender. Dat was 2007 AD.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 10:16:55 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #148 Gepost op: 30 april 2020, 16:57:37 »
In ConBels topic "Terug van ... en nieuw voor de verzameling." vertelde ik vandaag, hoe ik zit te wachten op enkele muntjes die maar niet aankomen.
Onder meer een 10 Fils 1931 uit de eerste muntenreeks van het onafhankelijke Irak onder koning Faisal I.

Het muntje is er dus nog niet, maar de munthouder ligt al wel klaar.
Die kon ik al helemaal prepareren naar het model van een 10 Fils van Faisal II die ik in mijn collectie heb zitten.
Faisal II is de kleinzoon van Faisal I.
Zijn 10 Fils is vergelijkbaar aan die van zijn grootvader, behalve daarin dat op de avers van zijn munt uit 1953, het schrift met de basis naar buiten werd geschreven, daar waar dat bij Faisal I met basis naar binnen is. Het loopt dus in tegenovergestelde richting.
De revers is helemaal in hoekig, Koefisch schrift, waar dat bij zijn grootvader nog in zwierig Arabisch is.
En natuurlijk staat er bij hem: Faisal ath thani = Faisal de Tweede, waar zijn grootvader als Faisal al Awal (Faisal I) genoemd wordt.

Als klein prinsje inspireerde de toekomstige Faisal II Hergé al voor de creatie van het enfant terrible "Abdullah" in de Kuifje-albums.
Eigenlijk was de kleine pas vier jaar oud wanneer hij koning werd. Zijn vader, Ghazi regeerde amper zes jaar en kwam om in een auto-ongeval. Van 1939 tot 1953 leefde de kleine koning Faisal II in de schaduw van het regentschap van zijn oom Abdul Ilah.
Het liep niet goed af met de kleine "Abdullah".
Bij een militaire coup in 1958 werd de hele koninklijke familie samengedreven in de tuin van het paleis en daar afgemaakt. Het naakte lijk van oom Abdul Ilah werd door de straten van Bagdad gesleurd.

Hieronder enige prentjes:
Ik heb gezien dat Bart ook een 10 Fils 1943 in zijn collectie heeft. Een bronzen exemplaar met jong portret van Faisal II. Dat vind ik een parmantig stukje. Het ware mooi als hij dat hieronder eens wou tonen ;).
« Laatst bewerkt op: 30 april 2020, 17:00:10 door De Bonte Specht »

bart

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #149 Gepost op: 30 april 2020, 19:10:50 »
Bij deze...

Inderdaad een parmantig koninkje!

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31