Auteur Topic: Een muntenverzameling die draait om "determineren"  (gelezen 27331 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een muntenverzameling die draait om "determineren"
« Reactie #150 Gepost op: 30 april 2020, 21:34:57 »
Ha! Hartelijk dank Bart!
Dit muntje is een stuk zeldzamer en de kwaliteit is fantastisch.
Een snuggere jonge snaak met nog heel wat Abdullah-streken, zo ziet Faisal II er hier uit.
Wie kon er toen vermoeden dat het de jongen zo slecht zou vergaan: met zijn hele familie vermoord in zijn tuin.
Geboren: 1935, vermoord in 1958, 23 jaar oud.
In Brussel was het Wereldtentoonstelling ...

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #151 Gepost op: 30 april 2020, 22:07:39 »
O ja, ik zou hier ook nog een Egyptisch muntje tonen waarop ik nog zit te wachten, terwijl het al in mijn verzameling zit.
Dat is dan een negatief aspect aan het "alles ongeordend door elkaar presenteren" van munten: wanneer je verzameling iets groter wordt, weet je niet meer zo goed wat er in zit.
Bij dit soort, kleine muntjes vormt dat geen probleem, maar ja ... leuk is anders :-[.

Hieronder zie je hem:
Egypte, 10 Millièmes 1943, koning Faroek.
De man was zelf een top postzegel- en muntenverzamelaar. De eigenaar van de duurste munt van zijn tijd: een gouden Amerikaanse $20 slagjaar 1933.
Verder had hij de reputatie een onverbeterlijke dief te zijn. Graag mengde hij zich ongemerkt tussen de gewone bevolking en stal dan alles waar hij zijn zinnen op zette.
Ook afgezet door een militaire coup. Maar niet vermoord. Luxueus in ballingschap gegaan, eerst naar Monaco, dan naar Rome alwaar hij na een overvloedige maaltijd overleed.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2020, 22:11:06 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #152 Gepost op: 4 mei 2020, 17:13:48 »
Goed, hieronder hebben we dan Faisal I van Irak in zijn munthouder.
De munt is vandaag aangekomen en de munthouder lag midden vorige week al klaar, dus dat was snel gepiept.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #153 Gepost op: 4 mei 2020, 18:53:04 »
Met dit muntje uit 1956, het eerste jaar dat het onafhankelijke Soedan eigen munten sloeg, ben ik ook wel blij.
Ik heb deze 10 Millièmes toch even moeten afgommen, zo niet had je "The Camel Postman" niet kunnen onderscheiden, zo veel Soedanees "patina" zat erop.
Wie heeft dat allemaal in de hand gehad en waar heeft het al niet in gezeten?

In een volgend bericht krijg je hem avers/revers te zien in zijn munthouder, vertaald en wel.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #154 Gepost op: 4 mei 2020, 21:58:31 »
Zo is onze Soedanees klaar voor het album:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #155 Gepost op: 5 mei 2020, 00:04:40 »
Dat "Jumhurivat" hierboven op de munthouder, moet natuurlijk "Jumhuriyat" zijn.
Ik gebruik een kaartje om mooi recht te schrijven op zo een munthouder. Dat houdt in dat de neerwaartse halen aan sommige letters achteraf aangebracht moeten worden. Soms kan er wel eens eentje over het hoofd gezien worden en dat is hier dus gebeurd met de "y".

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #156 Gepost op: 13 mei 2020, 19:25:55 »
Vandaag dit Romeinse muntje binnen gekregen voor deze verzameling:

Het is een AE17 Constantius II - RIC VIII - type FEL TEMP REPARATIO - geslagen in Rome tussen 347 en 355 AD.

Hieronder zie je het muntje in zijn munthouder, klaar voor het album:

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 19:29:02 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #157 Gepost op: 19 mei 2020, 19:14:40 »
Met een kleine week verschil, krijg ik hier van Patrick een broertje binnen van ons vorige Romeinse muntje.

Ook een Costantius II, ook een AE17, maar een vroege GLORIA EXERCITUS.
Dit laatste betekent: een GLORIA EXERCITUS met twee standaarden tussen de soldaten op de revers.
Later zou dat veranderen in één standaard.

Helemaal zeker is het niet, maar ik heb goede redenen om aan te nemen dat we hier een RIC VII (61,S) voor ons hebben. Het gedeelte van de referentie tussen haakjes is discutabel.
Alles hangt alweer af van het muntteken, onder de basislijn op de revers. Van de vijf letters die daar staan zien we alleen de kruinen. Van de eerste vier zijn we zo goed als zeker, de vijfde is gissen, maar ze lijkt een ronde kruin te hebben: CONS(S?).

Staat daar inderdaad "CONSS", dan hebben we een RIC VII 61,S geslagen tussen 330 en 333 AD ...
Op de avers: de beeldenaar van Constantius II met omschrift: FL IVL CONSTANTIVS NOB C
Op de revers: twee soldaten met lans en schild, twee standaarden tussen hen in. Omschrift: GLOR-IA EXERC-ITUS.

Hieronder de afbeeldingen:
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 19:19:35 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #158 Gepost op: 19 mei 2020, 20:56:59 »
Hieronder nog twee verklarende afbeeldingen:

1.- Exact aangegeven waar we precies de kruinen van welke letters in het muntteken (denken te) zien.
2.- Een voorbeeld van de beide types: twee en één standaard tussen de soldaten.

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #159 Gepost op: 19 mei 2020, 22:31:04 »
Met een nieuw munthoudertje ziet deze er al veel mooier uit :)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #160 Gepost op: 27 mei 2020, 17:21:03 »
Vandaag ben ik in het bezit gekomen van deze opmerkelijke Saoedi-Arabische Rial.

Patrick had me verwittigd dat de munt op komst was en ik had de munthouder al helemaal klaargemaakt met alle teksten erop. Maar eenmaal op mijn tafeltje bleek een munthouder van 30 mm net iets te krap. Dus moest alles overgedaan worden op eentje van 32,5 mm en hoe groter het venster voor de munt des te minder plaats blijft er over voor de commentaar. De opdracht was dus: klein, maar toch duidelijk schrijven en tegelijk de lay-out genietbaar houden  :o!

Bij een Saoedi-Arabische munt leek me dat ik de vermelding "Arabisch schrift" wel kon laten vallen.

Op de avers, hebben we als omschrift bovenaan:
MALIK AL MAMLAKA(T) AL ARABIA(T) AL SAUDIA(T) =  Koning van het Koninkrijk Saoedi-Arabië.
en verder, in de middencirkel:
ABD AL-AZIZ BIN ABD AL RAHMAN AL SAUD = Abd al-Aziz, zoon van Abd al-Rahman Al Saud.

Op de revers, een vergelijkbaar ontwerp. Bovenaan:
RIAL ARABI SAUDIUN WAHID = Eén Saoedi-Arabische Rial.
en centraal:
DARAB FI AL MUKARAMA(T) MAKA(T) 1370 = Geslagen in de heilige stad Mekka 1951.
onderaan een Arabisch-Indisch cijfer 1.

Hier zijn de plaatjes:
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2020, 22:44:44 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31