Auteur Topic: Numismatische Presentatie van de Belgische Monarchie.  (gelezen 2568 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Numismatische Presentatie van de Belgische Monarchie.
« Gepost op: 18 juli 2016, 16:01:16 »
Onze zeven koningen en de Prins-Regent, zoals hun beeldenaars de Belgische munten hebben gesierd.

Bij de beeldenaar van Prins Karel, gaat het om een essai van 50 frank, dat nooit voor omloop werd aangemunt.
Het stuk heeft hier echter wel zijn recht;
      in de eerste plaats omdat Prins Karel als regent het land heeft geleid toen Koning Leopold III in
      gevangenschap zat;
      in de tweede plaats omdat ik een negende munt nodig had om een mooi geheel te verkrijgen.

Misschien wordt de volgende beeldenaar die van een koningin. Ik denk dat ik dat niet meer meemaak.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2016, 22:01:27 door De Bonte Specht »

bart

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re:Numismatische Presentatie van de Belgische Monarchie.
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2016, 19:50:47 »
Een mooi rijtje. Ik ben een liefhebber van portretten van monarchen op munten.

Jammer dat ons eerste staatshoofd, regent Erasme Louis Surlet de Chokier, nooit op een munt werd vereeuwigd.

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2016, 21:02:57 »
Inderdaad, deze heeft wel een herdenkingsmedialle.

Zie foto in bijlage, uit de universiteitsbibliotheek in Gent.

Deze heeft een mooi plaatsje in de CBNU als LA#BHM-1.1

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2016, 21:57:59 »
Goed. Hier dan een nieuwe portretten-galerij: alle regenten en koningen van België.

Die E. L. Surlet de Chokier heb ik toch eerst eens op Wikipedia moeten gaan nalezen, want zo erg goed is die man niet gekend in Vlaanderen. Zelf zou hij ook nogal ogen opzetten, wanneer hij zijn land nu terug zou zien en vernemen hoe hier één en ander in elkaar zit de dag van vandaag.

Hieronder dus de negen mannen, onder wiens regering België is uitgegroeid tot het land dat wij kennen.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2016, 22:02:23 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2016, 00:30:03 »
Bedankt Laurens, voor het publiceren hier van deze prachtmedaille van  E. L. Surlet de Chokier, zoals te zien in de

"CATALOGUS van BELGISCHE NUMISMATISCHE UITGAVEN"

Zoals hierboven te zien heb ik de medaille meteen gebruikt voor een nieuwe portretten-galerij. Mocht ik daarin te vrijpostig gehandeld hebben, dan verneem ik het wel van je en dan verdwijnt dat tweede beeldenaars-reeksje  hier van het scherm (al zou me dat spijten).
Inderdaad "beter vooraf vragen", maar ik heb zo ver niet gedacht.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2016, 16:06:54 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2016, 16:03:50 »
Is dit er geen mooi voorbeeld van, hoe de inbreng van verschillende leden een topic boven zijn oorspronkelijke bedoeling uit tilt? Door de bemerking van Bart en de foto van Laurens kwamen we ineens bij iets veel geraffineerder en interessanter uit dan oorspronkelijk de bedoeling was geweest. Ik ben echt gek op dit soort ontwikkelingen. Samen de dingen bijschaven en uitpuren tot we iets nieuws hebben, waar we tevreden naar kijken.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2016, 13:26:09 »
Hieronder een portret van onze koningen op bankbiljetten.
Leopold III kreeg nooit zijn portret op een bankbiljet, met uitzondering van een spécimen van 100 frank in de zogenaamde "dynastieke reeks". De afbeeldingen daarvan zijn alle zo klein en slecht van kwaliteit, dat dit portret in deze reeks gewoon ertussenuit werd gelaten.
Omdat onze koning Filip pas de troon beklom toen de eurobiljetten al volop circuleerden is er ook geen biljet met zijn portret.

Zeker, dit bericht hoort strikt genomen onder de rubriek: Bankbiljetten België. Maar onder de hier bovenstaande titel dacht ik daarop een uitzondering te kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 13:38:02 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31