Auteur Topic: Onbekende munt met kameel ??  (gelezen 3098 keer)

strop-66

• Volwaardig lid
Onbekende munt met kameel ??
« Gepost op: 14 maart 2017, 14:26:52 »
Hallo, kan iemand deze munt determineren. Voor zover ik kan zien is er een kameel op afgebeeld. De tekens zeggen mij niets.
Is in brons en met een diameter van 22 à 24 mm.
Bedankt alreeds aan de kenners en zoekers.
groeten van Jacques

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re:Onbekende munt met kameel ??
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2017, 16:02:43 »
De vraag is, strop, of dit een munt is? Ik denk het niet. De tekens zeggen me ook niets. Maar zijn dat wel tekens, of is het een afbeelding van één of ander (werk)tuig?  Van de "kameel" denk ik inderdaad in het groene gedeelte het achterlijf en -poten te kunnen zien, maar omdat ik geen voorpoten zie, zou het hier net zo goed om een moa of een olifantsvogel kunnen gaan, ware dat niet wat ver gezocht. Is er geen manier waarop je die pokken voorzichtig van die zijde zou kunnen verwijderen om de afbeelding wat duidelijker te krijgen?
Het heeft alle kenmerken van een bodemvondst. Ik zoek verder tussen munten en tokens.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 16:15:55 door De Bonte Specht »

strop-66

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2017, 16:11:42 »
Alvast bedankt voor uw uitleg Bonte Specht, ik zal trachten om het wat duidelijker te maken.
grt.Jacques

strop-66

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2017, 16:35:47 »
Hallo, Ik heb er wat van de korst afgedaan maar het is erg moeilijk. Wat mij ook opvalt is dat er achteraan 4 poten staan en als je goed kijkt naast de korst staan er ook poten. Naast de O lijkt het de nek van de kameel. In ieder geval is het voor mij zeker een mysterieus stuk.
grt.Jacques

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Onbekende munt met kameel ??
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2020, 10:34:14 »
Geen idee op grond waarvan deze kopermunt destijds in de rubriek "Kelten" is terechtgekomen.
Als ik hem een kwartslag draai, zou daar wel eens Arabisch schrift kunnen opdoemen en ook het beest op de keerzijde doet me eerder denken aan een leeuw, zoals die op Anatolische munten, of op Iraanse en Afghaanse "civic coppers" wel voorkomt:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Onbekende munt met kameel ??
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2020, 10:34:25 »
Kijk eens hieronder.
Links: een koperen Paisa van het Sultanaat van Delhi. Niet te verdenken dus van Keltische elementen in het design. Maar ik kan er zó 4 vergelijkbare details uithalen.

Ik ga toch eens kijken of ze daar niks hebben met een beest op de keerzijde ::)!

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31