Auteur Topic: Licht gewijzigde voorzijde munten 1 en 2 cent  (gelezen 1260 keer)

Niels

• Volwaardig lid
Licht gewijzigde voorzijde munten 1 en 2 cent
« Gepost op: 27 december 2017, 19:43:08 »
Vanaf volgend jaar zullen de munten van 1 en 2 cent (mogelijk ook die van 5 cent) licht wijzigen. De uiteinden van de getallen op de munt zullen rond gemaakt worden. Ook zal de kaart licht wijzigen. Dit zodat er meer munten geslagen kunnen worden met één muntstempel. Sommige landen hebben de wijziging reeds dit jaar doorgevoerd. In de foto hier beneden staat links een Duitse 2 cent van 2017 (oude ontwerp) en rechts een Italiaanse 2 cent van 2017 (nieuwe ontwerp).

En nu is het wachten op de eerste hybride..  ;D

© Lightning op emuenzen.de
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 19:45:24 door Niels »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Licht gewijzigde voorzijde munten 1 en 2 cent
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2017, 20:28:06 »
Het ontwerp wordt om praktische redenen iets ruwer.
Euroverzamelaars op type zullen dus de lage waarden van alle Eurolanden in hun collectie moeten gaan verdubbelen.
Sommigen zullen dit toejuichen, maar ik kan me voorstellen dat anderen de wenkbrauwen fronsen en denken, lap, na de handelaars komen die rosse muntjes nu ook de verzamelaars ergeren.
Ik ben blij dat deze variatie zich buiten mijn eigen verzamelgebied voltrekt, want die omvat alleen €2, €1 en 50 Eurocent.

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2017, 23:12:47 »
Ik ben er van overtuigd dat de 2 euro en misschien ook de 1 euro verandert zullen worden de komende jaren. De Europese Commissie is druk bezig met een nieuw veiligheidskenmerk bestaande uit nano structuren van polymeren die van kleur veranderen wanneer er met verschillende soorten licht op geschenen wordt. Die gaan ze door het metaal mengen. Het veiligheidskenmerk is erg vergelijkbaar met de fosfordeeltjes die men in Groot-Brittannië in de nieuwe pond munt gestoken heeft die eerder dit jaar geïntroduceerd is. In plaats van van kleur te veranderen lichten die fosfordeeltjes op wanneer ze met een bepaalde soort licht beschenen worden.

De nieuwe munten 1 en 2 euromunten zullen dan dus ook in vorm, gewicht of grootte anders moeten zijn dan de huidige munten, aangezien anders alle oude munten voor vals worden aangezien omdat die niet deze speciale deeltjes in zich hebben. Het schandaal dat zich heeft afgespeeld in Amsterdam, de grootse valsemunterijzaak ooit, heeft de hele wereld wakker geschud dat het probleem van valsemunterij veel serieuzer moet worden genomen. 
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 23:16:37 door Niels »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2017, 23:38:21 »
Hier ben ik dan weer erg benieuwd naar.
Niels, bedoel je niet dat de nieuwe munten juist NIET in gewicht, formaat en vorm zullen mogen afwijken van de oude, ondanks hun verschil in samenstelling, om de continuïteit te garanderen?
Over die grootse valsemunterijzaak in Amsterdam heb ik nog niets gehoord.
Zou het niet interessant zijn dat verhaal eens op dit forum te plaatsen bij "Varia - De Valsemunterij"?

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2017, 15:26:32 »
Mijn logica is als volgt: een apparaat zal met een speciale soort licht op die munten schijnen. Alle munten waarin de deeltjes zichtbaar worden zijn echt, de munten die niet van kleur veranderen zijn vals. Aangezien de huidige 1 en 2 euromunten deze deeltjes niet hebben zullen óók die dus voor vals worden aangemerkt omdat die niet van kleur veranderen. Daarom is het dus nodig een nieuwe munt (vorm, dikte, grootte) uit te geven, anders blijven mensen met de oude, onveilige, munt betalen en dan blijven er massaal echte munten (uitgegeven van voor het jaar waarin de deeltjes zijn geïntroduceerd) door de apparatuur als vals worden aangemerkt.

Tsja dat verhaal, misschien in de toekomst.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2017, 15:43:24 »
Inderdaad, daar zit iets in natuurlijk, zolang de oude munten in omloop blijven is de beveiliging door nieuwe een maat voor niets. Maar een zuivere "cut" tussen de geldigheid van oud en nieuw, lijkt me toch een bijzonder dure operatie, vergelijkbaar met de invoering van de Euro in 2002.
Hoe deden de Britten dat dan onlangs met hun nieuwe Ponden?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2017, 16:18:20 »
Ha, ik ben het eens gaan nakijken en, jawel hoor, ik denk dat je helemaal gelijk krijgt.
De nieuwe Britse Ponden (twaalfhoekig) wijken inderdaad in vorm af van de oude (rond).
En de oude zijn al niet meer geldig.
Dus moet het bij ons ook mogelijk zijn, misschien eerst de €2- en daarna de €1-stukken, of omgekeerd, in één operatie te vervangen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 16:20:18 door De Bonte Specht »

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2017, 16:49:04 »
De oude pond heeft van 28 maart tot en met 15 oktober naast de nieuwe munt gecirculeerd. Op 16 oktober was de oude pondmunt niet langer wettig betaalmiddel. Toch bleven een heel aantal winkels de munt accepteren tot het einde van dit jaar tot grote ergernis van The Royal Mint die toch echt een 'clean cut' wilde. De banken blijven vooralsnog de oude munt gewoon accepteren maar halen deze daarna uit de circulatie.

Maar goed de Britse en Chinese valsemunters zijn niet erg onder de indruk van dit alles en zijn nu gewoon overgegaan op de productie van valse 2 pondstukken. Die leveren meer op en zijn ook nog eens makkelijker te vervalsen dan de nieuwe 1 pond munten. Een directe verandering van zowel 1 als 2 pond munt was onmogelijk geweest. Ik vermoed dat nadat het project rond de nieuwe 1 pond munt door de Britse overheid geëvalueerd is, er aan de nieuwe 2 pond begonnen zal worden.

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2017, 20:15:56 »
Om terug te komen op het onderwerp van dit topic. De munten van 5 cent zullen ook worden aangepast. Naar men zegt zorgt de verandering ervoor dat er 33% meer munten geslagen kunnen worden per stempel. Ondanks dat het uiteraard slechts een kleine verandering is vindt ik het persoonlijk in esthetisch opzicht geen vooruitgang. Ook het verlies dat op de productie van de muntjes gemaakt wordt wordt niet helemaal weggenomen.

Naar het schijnt is mijn voorspelling van hybrides reeds uitgekomen. Een deel van de 2 cent Oostenrijk 2017 zou met oude en een ander deel met de nieuwe voorzijde geslagen zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 20:28:48 door Niels »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31