Auteur Topic: Rijksdaalder Wilhelmina - God zij met ons  (gelezen 1148 keer)

Westland

• Junior
  • **
Rijksdaalder Wilhelmina - God zij met ons
« Gepost op: 10 mei 2018, 10:44:12 »
Op de rand van een rijksdaalder zou normaal gezien 'God zij met ons' moeten staan. Echter, bij mij is het gewoon een gekartelde rand. De munt is wel van '43, dus geslagen in de Verenigde Staten. Was dit een uitzondering? De munt zelf is, voor zover ik het kan nagaan, wel degelijk van zilver. Dank!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Rijksdaalder Wilhelmina - God zij met ons
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 11:50:09 »
Hallo Westland, ik ben eens vluchtig gaan opzoeken wat ik over de "Rijksdaalder 1943" kon vinden en stootte op deze info:

"Tijdens de bezetting van Nederland zijn er in Amerika 2 ½ guldens geslagen die bestemd waren voor Nederlands Indië. Deze munten hebben de letter D als muntteken."

Misschien vonden de Amerikanen het "GOD ZIJ MET ONS" voor Nederlands Indië niet direct nodig.

Ik zoek nog verder maar ben momenteel aan 't koken, dus 't is niet voor direct ;)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 13:22:29 »
Ik vrees voor de echtheid van je munt, want ik vond op het net volgende gedetailleerde beschrijving van de Rijksdaalder 1943D:

De twee en een halve gulden Wilhelmina 1943D is geslagen in Denver heeft een oplage 2.000.000. De voorzijde van de 2 ½  gulden 1943D Wilhelmina heeft als afbeelding portret met opgestoken haren naar links en op de achterzijde staat een gekroond Nederlands wapen tussen 2 ½ en G. Deze munt is tijdens de bezetting geslagen in Amerika en is bestemd voor Nederlands Indië.   

De twee en halve gulden 1943D heeft als muntteken een D (Denver) en heeft als muntmeesterteken een palmboom. De twee en halve gulden Wilhelmina 1943D is gemaakt van zilver en heeft een zilvergehalte van 720/1000. De 2 ½  gulden 1943D heeft een gewicht van 25 gram, waarvan een netto zilvergewicht van 18 gram en een doorsnede van 38 mm. De twee en halve gulden 1943D Wilhelmina heeft een gladde rand met daarop * GOD * ZY * MET * ONS.   

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 15:20:25 »
En op deze site ...   https://nl.aliexpress.com/item/Nederland-oude-kopie-collectible-munten-Koningin-Wilhelmina-2-5-gulden-1943-antiek-replica-koperen-munten-gift/328515  ...
vind je de afbeelding van een Rijksdaalder 1943 met geribbelde rand.

Verdorie, de prentjes vallen hier wel zeer klein en onduidelijk uit en met de url kom ik ook niet meer bij het exacte item. Maar kijk op de gegeven site maar eens rond. Er zijn kopieën in allerlei kwaliteiten, maar deze hier met de fotootjes er bij vanuit drie posities vond ik wel geslaagd. 
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 15:40:59 door De Bonte Specht »

bart

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2018, 18:13:10 »
Hallo Westland,

zoals De Bonte Specht reeds meldde is het een slecht teken dat jouw munt een geribbelde rand heeft. Een echte heeft altijd het randschrift.
Chinese vervalsingen, die verder zeer accuraat kunnen zijn (naar uiterlijk én gewicht) hebben dikwijls een geribbelde rand.
Jouw munt is dus zeer waarschijnlijk niet echt.

Westland

• Junior
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2018, 17:14:59 »
Ik ken de verkoper vrij goed want koop regelmatig bij hem (wel geen munten) en op m'n vraag of het wel een echt exemplaar was kreeg ik als antwoord (met een zekere irritatie) van dat dit zeker zo was.

De munt sloeg enigzins wat wit uit en doopte ik gelijk in een baking soda bad. De munt kwam er mooi uit. Verzilverde versie? Of zijn er nog andere metalen die reageren op baking soda?

Overigens is de munt sterk magnetisch...

Plaatste ik geen foto's? Vergeten of mocht dat niet? Hier zijn ze alvast.

https://ibb.co/bCffTy
https://ibb.co/dGfx8y
https://ibb.co/d62igJ

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2018, 17:54:34 »
Westland, jouw munt is sterk magnetisch?
Is dat niet het bewijs dat je munt zeker geen Rijksdaalder is met de wettelijke zilverlegering?
Ik vond hierover het volgende:

Zilverlegering, bijmenging in de smelt van zilver met andere metalen, meestal koper, waardoor het goed vervormbaar blijft en slijtbestendig en corrosievast wordt. Zilver met ca. 10% koper (sterling zilver) is iets te zacht en bij meer dan 20% koper gaat de corrosiebestendigheid achteruit. In Nederland is in 1921 een zilverlegering met 28% koper voor de halve guldens, guldens en rijksdaalders ingevoerd. Het is de meest slijtvaste zilver-koperlegering zoals uit de proeven van Levol gebleken was. De lagere corrosiebestendigheid wordt daarbij voor lief genomen.

Noch zilver, noch koper zijn op zichzelf magnetisch, dus kan hun legering dat ook niet zijn.

Westland

• Junior
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2018, 18:11:27 »
Pas vandaag deed ik even een test met een magneet. Dat het een vervalsing is is me nu wel al duidelijk. Ik zal zien wat het verschil is met een nu een China bestelde rijksdaalder.

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2018, 20:21:08 »
Let vooral op de letters , ik vind dat deze er rond uitzien en niet scherp , het portret heeft een wat korrelig oppervlak

Westland

• Junior
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:01:01 »
De oorspronkelijke rijkdaalder (fake), import vanuit China (fake) en helemaal rechts, de echte.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31