Auteur Topic: italiaans? -> stadspenning, Liberi in Zuid-Italië  (gelezen 1100 keer)

patrick

• Volwaardig lid
Re: italiaans? -> stadspenning, Liberi in Zuid-Italië
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2018, 11:02:57 »
Op de foto vermoed ik een dikker stuk dan 7 mm zie foto tussen de vingers

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2018, 11:17:46 »
wat is 7 cm he, als het 7,3 cm en de dikte 1,2 is zijn je berekeningen goed vd prullenmand
maar toch een leuk iets om vergelijkingen te maken

en wat blijkt nu: de persoon die ooit op catawiki die foto's plaatste is ....... zelfde kwiet die nu via mij aan meer info probeert te geraken
enkel was hy vergeten dit ooit op internet gezet te hebben
ik denk dat hy al lichte vorm van DMC heeft

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2018, 11:33:31 »
De gegevens op Catawiki dateren van 2017 en Catawiki meldt dat het item nog niet te koop werd aangeboden.
Misschien baseert Catawiki zich voor de cijfers totaal op de info die de potentiële aanbieder hun doorgeeft. Jackie zou hier bij zijn vriend klaarheid kunnen over krijgen.
Het is in elk geval een raar ding, omwille van het beest op het wapenschild, de (gewild?) onleesbare plaatsnaam en de onduidelijke taal van het omschrift.
Wat dat laatste betreft:
Is het Latijn, dan moet er na "Sigillum Scabinorum" een genitief volgen, bijvoorbeeld:
"Sigillum Scabinorum Gandensis"= Zegel van de schepenen van Gent.
Is het Italiaans of Frans, dan mag die "DE" er staan, maar dan is de genitiefsvorm "Scabinorum" de vreemde eend in de bijt. Dan zou er na de "S" van Sigillo of Sceau, degli of des moeten volgen en daarna een Italiaans of Frans woord voor "schepenen".
Het klopt van geen kanten en de cijfers kloppen ook niet.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2018, 14:23:53 »
Ik heb hier op het Forum een vriend uit het Gentse en dat is een echte autoriteit waar het om valse dingen gaat. Iets vals op het scherm en hij is er bij, iets Chinees en hij volgt :o!
Ik durf te wedden dat hij dit topic ook al vanaf het eerste bericht in de gaten houdt en dat hij er meer vanaf weet als de rest van ons allen samen.
Als die uit zijn pijp zou komen, zouden we rap weten hoe de vork hier aan de steel zit ;).
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 14:25:26 door De Bonte Specht »

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2018, 15:52:39 »
Dan moet je hem eens porren

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2018, 16:33:29 »
Pas op, ik moet daar voorzichtig mee zijn want het is een erg gevoelige ziel.
Bovendien denk ik dat hij ons eerst wat wil zien sukkelen. Hoe langer het topic wordt en wij maar blijven palaveren en beoordelen, des te groter het genoegen waarmee hij het aankijkt.
"Een forum vullen met speurende leden is een kunst" dat is zijn lijfspreuk.
Crème van een gast :-*!

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2018, 18:40:24 »
Jan hopelijk heeft je Gentse bron ook geen last van DMC (Dement Maar Content) anders zou het nog wel tydje kunnen duren voor hy antwoord

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2018, 20:00:41 »
Dat hij daar veel last van heeft, zou ik zeker niet zeggen, want DMC is voor hem een staat waarin hij selectief verkeert. 't Is eigenlijk een geslepen vos, die zich graag wat onwetend voordoet. Maar zijn opduiken is altijd een zeer genietbaar event en niet zelden tovert hij de meest ongeziene dingen uit zijn zakken.
Onwaarschijnlijk :o ;D!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2018, 12:35:06 »
Hier is dus wel een vos in het spel, maar die moet je niet zoeken op het schild van ons item ;D!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2020, 10:58:07 »
Vannacht in mijn bed, dacht ik nog eens aan het item waar het in deze berichten over gaat, naar aanleiding van het topic van Patrick gisteren over die munten van Lodewijk van Male.

De Dubbele Groot Botdrager van Lodewijk draagt het omschrift: MONETA DE FLANDRIA en op zijn 4 Esterlins luidt het: MONETA FLANDRIE. Geen van beide strookt met het klassieke Latijn (MONETA FLANDRIAE).
Men zou daaruit kunnen afleiden: men streefde helemaal geen klassiek Latijn meer na. De taal in Frankrijk en Italië was geëvolueerd en veranderd en men sprak en schreef als lingua franca een mengelmoes van aanvaardbare vormen.

Wat voor de munten van Lodewijk van Male geldt, moeten we ook accepteren op dit enigmatisch product.

Goed, nu dit is rechtgezet zal ik waarschijnlijk vannacht vlotter de slaap kunnen vatten ;).

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31