Auteur Topic: 3 biljetten (Belgisch) Congo  (gelezen 433 keer)

ConBel

• Junior
  • **
3 biljetten (Belgisch) Congo
« Gepost op: 17 maart 2019, 23:13:22 »
Onlangs onderstaande biljetten ontvangen van de vader van een vriendin:
- 100 frank 1956
- 1000 frank 1962
- 1000 frank 1964

Als kind heeft hij een tijd in Congo gewoond (in de jaren 60). Nadien heeft hij deze biljetten als aandenken al die tijd bewaard.
Ze zijn duidelijk gebruikt, maar ik vind die persoonlijke geschiedenis net leuk.

Bovendien passen ze perfect in mijn verzamelgebied België en Congo (en bij uitbreiding Afrikaanse bankbiljetten).

Heel blij dus hiermee!

(geen idee precies waar ik dit kon plaatsen, ik was op zoek naar een topic "aanwinsten" ofzo, maar niet gevonden. Vandaar dat ik het hier plaats. Verplaats gerust als dit niet correct is).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: 3 biljetten (Belgisch) Congo
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2019, 07:57:49 »
Mooie biljetten ConBel en fijn dat je er ons mee laat van genieten. Dat zou hier gerust wat vaker mogen gebeuren, want het overgrote merendeel van onze leden zijn lezers, hoewel die zeker en vast ook wel dingen in handen krijgen die het tonen waard zijn.

Het is waar, dat die biljetten een sfeer uitademen. Dat met Leopold II en de mandenvlechtsters is nog op en top koloniaal, de tijd van de Witte Paters van Afrika met hun jaarlijkse fotokalender. Dat met Kasavubu komt uit de troebelige tijd van de 60-er jaren. Toen kwamen de meeste kolonialen naar huis en moesten hier weer zien te aarden.

Binnen het aanbod van mogelijkheden zijn uw biljetten hier correct geplaatst, denk ik.
Laat op tijd maar iets zien, dan hou je jouw en ons enthousiasme levend :D!
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 09:09:56 door De Bonte Specht »

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2019, 13:35:28 »
Het zijn inderdaad biljetten met een (zware) geschiedenis. (En van Belgisch Congo best ook gewild... en bijgevolg ook vaak prijzig...)

Zelf verzamel ik ook wel munten, maar als ik ooit voor de keuze zou staan, ga ik toch voor de bankbiljetten  :) Biljetten kunnen echte kunstwerkjes zijn, met geschiedenis en prachtige kleuren... (zoals vaak bij biljetten van Afrikaanse landen).

Ik post met plezier af en toe eens een leuk biljet!
Al heb de indruk dat hier meer muntenverzamelaars zitten?

Ik heb vorige week toevallig een leuk en intressant afrikaans biljet aan mijn collectie kunnen toevoegen, ik bekijk vanavond eens om het hier te posten.

wie weet worden andere leden hierdoor gemotiveerd om ook af en toe wat te tonen  :)
(wat volgens mij een meerwaarde is voor een forum: beeldmateriaal. Of een topic waar leden af en toe trots hun nieuwe aanwinsten posten, etc.)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2019, 21:20:12 »
ConBel, krijgen we dat mooie Afrikaanse biljet vanavond nog op het scherm?

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2019, 21:42:43 »
Het staat er net op :-)

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2019, 19:00:44 »
Om toch een beetje tegengewicht te geven aan al die (bijzondere!) munten die hier verschijnen de laatste tijd  ;)

3 nieuwe en leuke aanwinsten voor mijn Congo-collectie:

- 20 francs Belgisch Congo (met aan beide zijden prachtige tekeningen)
- 10 francs Katanga (het zelf uitgeroepen staatje dat zich 3 jaar lang afscheurde van Congo)
- 10 zaïres (toen congo nog Zaïre heette)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2019, 21:09:59 »
Interessant stukje geschiedenis en mooie aanwinsten voor je verzameling, ConBel.

Het "staatje" Katanga was wel zestien en een kwart keer zo groot als België, bijna zo groot als Spanje en rijk was het ook.
Dat valt van dat biljetje met portret van Moïse Tshombe niet af te lezen.
Hun munten vind ik zeer karakteristiek midden-Afrikaans, hun postzegels waren trouwens ook speciaal.
Deze drie biljetten zie ik voor het eerst.

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2019, 12:05:11 »
Klopt. En Katanga heeft op die 3 jaar toch wel wat uitgebracht op numismatisch vlak (al vind ik hun biljetten dan persoonlijk  weer minder mooi ivm de Congolese uitgaven)

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2019, 13:29:31 »
Deze drie biljetten zie ik voor het eerst.

Blij te lezen dat ik toch "iets extra" kan bieden met mijn biljetten  ;)

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2019, 10:57:50 »
Al even geleden dat ik hier iets gepost had.

Recent een leuke aanwinst, met name een nieuw biljet van Katanga: 100 Katangese frank 1962.

Tweede (en laatste) reeks biljetten van Katanga. Zelf vind ik deze mooier dan de eerste reeks (met het hoofd van Moïse Tshombe).
Uitgegeven in mei 1962, 8 maand voor de staat van Katanga alweer zou ophouden te bestaan...

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2019, 12:04:28 »
Voor mij alweer "du jamais vu". Ik werd er nieuwsgierig van en ben op het www eens gaan kijken wat Katanga nog allemaal heeft uitgegeven aan bankbiljetten.

Gaaf, dat je die biljetten te pakken krijgt! Doe zo voort, misschien verander je ooit nog je forumnaam in ConBelKat ;).

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2019, 14:50:20 »
Gaaf, dat je die biljetten te pakken krijgt!

ze zijn dan ook niet zo makkelijk te vinden (toch niet als je het betaalbaar wil houden). Maar dat maakt het net leuk

misschien verander je ooit nog je forumnaam in ConBelKat ;).

ConBelKatZaï dan om volledig te zijn!
maar als ik ieder Afrikaans land binnen mijn verzamelgebied erbij zet, dreig ik met een hele lange naam opgezadeld te zitten  :o
ConBel is prima  ;)

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:05:50 »
Laatste leuke aanwinst, en een periode die in dit topic nog niet aan bod kwam: Ruanda-Urundi.

Technisch gezien geen deel van Congo. Aanvankelijk deel van het koloniale Duist-Oost-Afrika. Vanaf 1924 in handen geraakt van de Belgen en deel van Belgisch Congo (eerst als mandaatgebied en na WO II als Trustgebied). Vanaf 1960 sprak men van Rwanda-Burundi (nog steeds Belgisch Trustgebied), maar de onafhankelijkheidsontwikkelingen waren volop bezig. In 1962 ontstonden dan de aparte staten Rwanda en Burundi. Dit biljet dateert uit de periode van het Belgisch Trustgebied Rwanda-Burundi (begin jaren 60).

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:06:17 »
Met uitzondering van Vrijstaat Congo zijn alle periodes uit de geschiedenis van (Belgisch) Congo nu wel aan bod gekomen denk ik ;)

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31