Auteur Topic: katanga kruis en "hond"  (gelezen 606 keer)

ConBel

• Junior
  • **
katanga kruis en "hond"
« Gepost op: 30 maart 2019, 00:00:56 »
Hallo,

mijn vrouw had al eens verteld dat haar ouders ergens katanga kruisjes hadden liggen.

Deze avond gezien, en naast 2 rode kruisjes was er ook een groot koperen "hondenhoofd" bij.
Dit hoort blijkbaar bij de kruisjes (en is behoorlijk zwaar :-) )

iemand dit al gezien? of meer info hierover?

de katanga kruisjes ken ik.
Maar dit had ik nog niet eerder gezien...

patrick

• Volwaardig lid
Re: katanga kruis en "hond"
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2019, 09:14:49 »
Deze heb ik nog niet gezien , de kruisen dat ik heb gezien zijn nog iets anders van vorm en afwerking

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2019, 09:48:51 »
ConBel, of er een officieel verband is tussen die hond en die kruisjes is zeer twijfelachtig.

In topic "De Nieuwe Bibliotheek van Alexandrië" (Numiscafé) hebben we hier in Reactie#38 een artikel over Laika, de ruimtehond van de Sovjets. Daar staat de afbeelding van een plaquette, die ik voor u hieronder kopieer. Die plaquette heeft weinig gelijkenis met de echte Laika, maar toch wel veel met uw exemplaar, vind ik.

Katanga, de vroegste 60-er jaren, Laika, allemaal dezelfde periode ... zou het kunnen?
Wacht, ik zet het prentje er eens onder, dan kunnen we vergelijken:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2019, 10:03:26 »
ConBel, als jij van jouw plaquette nu eens een gelijkaardige foto kon nemen, dan kunnen we beide afbeeldingen naast elkaar plaatsen.
Ik zie al drie punten van gelijkenis op beide "honden" en denk dat er een hoge mate van waarschijnlijkheid inzit dat het hier om identieke plaquettes gaat, zij er dan ook één rood geverfd.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2019, 12:01:46 »
Intussen, niet stil gezeten. Bij het Twents Veilinghuis vond ik deze bronzen plaquette van een "herdershond".

De twijfel rijst: was dat hele verhaal in de pers destijds over het Berlijns Museum van Ongehoorde Dingen en de miniatuur van Angelina Zikanova's Laika geen broodje-aap-verhaal?

Goed, de afgebeelde hond lijkt, naar mijn mening, van geen kanten op Laika.
Maar misschien had Angelina enerzijds Laika wat meer postuur willen geven als Sovjetheld.
Anderzijds was misschien net om het gebrek aan gelijkenis het hele project niet doorgegaan.

Maar wanneer ik nu Laika na Berlijn, in Katanga en in Twente zie opduiken ... weet ik het niet meer ????
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 12:04:34 door De Bonte Specht »

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2019, 12:55:39 »
De derde lijkt me beter afgewerkt en lijkt het meest op de 2 de , de rode is veel ruwer afgewerkt

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2019, 12:58:44 »
Laika was ook geen herdershond eerder een kleinere  straathond

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2019, 12:59:56 »
Laika was een kleine Samojeed.

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2019, 14:16:48 »
ah, interessant van Laika!
Het lijkt me inderdaad mogelijk dat dit een kopie is van Laika uit die jaren... dan zou dit object van de jaren 60 moeten zijn.

vraag is of de kruisjes dan ook van de jaren 60 zijn, of ouder?

In elk geval zijn de kruisjes van rood koper (platte achterkant, en de voorkant ruwer).
het "laika-portret" is van hetzelfde zware materiaal.

De ma vertelde me ook dat ze naast de kruisjes vanalles maakten uit het katanga-koper.

Vraag is of dit dan dezelfde functie had (als betaalmiddel) of eerder als statussymbool, teken van rijkdom.
(de ouders zijn trouwens geboren in Congo, en hebben er de eerste 20 jaar van hun leven gewoond).

Nu, gisteren enkel snel kunnen polsen naar deze objecten, omdat ik ze toevallig op de kast zag liggen.

De volgende keer dat ik langs ga, vraag ik achter de volledige geschiedenis van de kruisjes en het hond-portret.

Het intrigeert me wel :-)

bedankt alvast voor de antwoorden!

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2019, 22:34:02 »
De Katanga-kruisen zijn lastig te dateren, omdat ze op zo'n primitieve manier gemaakt zijn. Ze werden volgens mij gebruikt als betaalmiddel tot het eind van WO I, en zien er hetzelfde uit als toen ze voor het eerst geproduceerd werden, ergens in de 18e eeuw.

Mvg
Misslagske

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31