Auteur Topic: DET125 - Zou een zilveren Roepie uit Orchha moeten zijn. Maar ...  (gelezen 1125 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
DET125 ziet er een zilveren Roepie van de Indische vorstenstaat Orchha uit, precies zoals het daaronder afgebeelde exemplaar dat Marudhar Arts ons laat zien.

Alleen staat op het exemplaar van Marudhar het AH-jaar 1258 tegenover het regeringsjaar 38 op de keerzijde en dat is volgens het boekje, in casu de Krause.

Onze DET125 draagt ook het jaartal 1258. Op de keerzijde echter staat daar 33 tegenover.
Dat zou niet mogen zijn volgens Krause.

Wat moeten we daaruit concluderen ???? Is dit stuk nu obligaat een vervalsing :'(?

Het euvel werd gemeld. Wie hier een zinnige reactie op kan geven is zeer welkom met zijn commentaar 8).

Vergelijk hieronder de plaatjes:

« Laatst bewerkt op: 9 april 2019, 18:27:11 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • eBay
Re: DET125 - Zou een zilveren Roepie uit Orchha moeten zijn. Maar ...
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2019, 19:09:29 »
Als je de lijst van stukken even overloopt die wel in Krause zijn opgenomen, dan is het volgens mij duidelijk dat hier niet echt een lijn in zit. Ik denk dat het gewoon een combinatie is die nog niet is gemeld, en dat er nog vele ontbreken.

Dit stuk is gewoon authentiek volgens mij. Heb je het gewicht?

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2019, 19:55:46 »
Het gewicht heb ik niet, maar de diameter klopt met Marudhar en de dikte van het stuk is overeenkomstig andere stukken die ik hier heb.

Jos, je hebt waarschijnlijk het verkeerde plaatje bij je lijstje uit de Krause staan, de afbeelding ònder de slagjaren is die met de overeenkomstige "Gaja Shahi" of koninklijke scepter die op de DET125 STAAT.

Misschien maakt de Krause er hier wel helemaal een potje van, want dàt plaatje hoort dan weer bij de  KM C#42 met andere opschriften.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2019, 20:02:46 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • eBay
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2019, 20:02:44 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'het verkeerde plaatje'? Ik heb gewoon de gegevens uit de Krause, bij nummer C # 32 even gekopieerd, de referentie waar Marudhar Arts  naar verwijst.

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2019, 20:03:54 »
Ja hoor, je hebt gelijk.
Intussen had ik aan mijn opmerking nog een regeltje toegevoegd.
De scepter  in het midden op de avers, verschilt echter.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2019, 20:06:24 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • eBay
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2019, 20:06:03 »
Ja, dat heb ik wel vaker ondervonden met Krause, dat de afbeeldingen niet altijd matchen. Dat helpt het determineren niet.

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2019, 20:11:36 »
In dat verband herinner ik me je post van destijds over de Halve Roepies van Bhutan.
Ik zie ze hier ook tussen de muntstukken zitten, maar ben er voorlopig nog vanaf gebleven.
Die pak ik wel eens aan wanneer ik helemaal "zen" ben ::).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2019, 13:14:41 »
Intussen heb ik nu wél het precieze gewicht van dit stuk.
Met zijn 10,97 g valt het perfect tussen de limieten die Krause stelt: 10,7 tot 11,6 g.

Het verhaal over dat precisie weegschaaltje van mij is eigenlijk een anekdote op zich.
Na Carrefour, Krëfel, Vandenborre, wiens assortiment bij keukenweegschalen stopt, probeerde ik mijn geluk bij Eldi. "Die hadden dat, maar nu net niet". Een andere elektro-speciaalzaak had er eentje liggen, maar het was besteld en men kwam het straks halen. Maar ik kon het zelf ook wel bestellen ...
Ik zeg: "Mevrouw, ik kan het bij "bol.com" ook bestellen, dan heb ik het 's anderendaags en heel wat goedkoper dan het exemplaar dat u me toont.
Ja, zegt ze, maar wij zorgen voor de Belgische markt.
Wel, je ziet dat ik van goeie wil ben, maar de Belgische markt kan me niet helpen.
Ik bestel dus bij bol.com, maar het weekend zat er wel tussen.
Kreeg ik dan gisteren een weegschaaltje geleverd en ik meteen aan het uittesten met een €2-stuk. Dat mag 8,46 à 8,50 g wegen, het woog 65 gram  :o!
Nog een tijd gefrutseld en geherkalibreerd en dan naar bol.com gebeld.
Vanmorgen had ik een nieuw precisie weegschaaltje en het andere mocht ik weggooien.
En dit exemplaartje doet het vooralsnog voorbeeldig.
Nee, het leven van een numismatieker is niet altijd leut en gein 8).

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31