Auteur Topic: DET001 - Ptolemeïsch Egypte - Hemidrachm - Ptolemeus IV-V - ca. 221-180 VC.  (gelezen 264 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Deze Hemidrachme of Halve Drachme is met zijn 31 mm en 26,01 g een grote en zware jongen.
De puntslag op avers en revers behoort tot het muntbeeld en is dus geen beschadiging.
Dit stuk werd geslagen in Alexandrië.

In 331 VC stichtte Alexander de Grote deze stad aan de kust van het door hem veroverde Egypte.
Ptolemeïsch Egypte is het Egypte dat bestuurd werd door de opvolgers van Alexanders generaal Ptolemeus en dat Griekse opschriften op zijn munten had.

Voor onze determinatie werd tussen de vele varianten van het type, het exemplaar uitgezocht dat onze DET001 best weerspiegelt in muntbeeld, grootte en gewicht:

De site "Ancient Resource" is van het soort dat bij afdrukken zijn lettertjes verzilvert, zodat die moeilijker te lezen zijn. Ik heb dus een nieuwe lay-out gemaakt: de munt gekopieerd en de tekst er zelf onder getypt.

« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 11:16:09 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
Ik ben nog even wat verder aan het zoeken geweest op dit stuk, en blijkt dat er veel discussie is omtrent de toewijzingen aan specifieke Ptolemea (?).

Deze website lijkt een goed overzicht te leveren, en daar kom ik uit op: Ptolemy V-VI - Alexandria - Lorber & Faucher (2010) Series 6C

Als ik de informatie goed heb begrepen, blijft dit een Drachme, maar werd het gewicht gereduceerd bij elke emissie.

Naast het gewicht, bemerk ik ook in de stijl van de gravure, dat die krul voor het voorhoofd van Zeus enkel bij reeks 6 er zo uit ziet.

Kun je je daar ook in vinden?

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Oei Jos, dat is nogal een site die je daar getroffen hebt :o!
Ik zal wat tijd nodig hebben om me daar in te werken, want wie had gedacht dat het gebied van dat munttype zó uitgebreid was.
Nu, ik zal er me toch moeten in verdiepen want ik heb hier nog zo een Ptolemaeën-munt, de DET009, eentje met één adelaar.

Geef me dus wat tijd, I have to be in the Alexandrian mood om er het hoofd bij te hebben ;).
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 22:57:17 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Hallo Jos,

Ja, ik ben toch al eens in die Ptolemaeën-site gedoken.
Dat is een hele boterham, maar alle overzicht-ramen bevatten gelukkig geen munten met de twee arenden en van degene die dat wel doen kunnen er al direct een aantal geëlimineerd worden, wegens: te kleine diameter of beneden ons gewicht, een letter tussen de poten, een enkele of dubbele cornucopia in het veld of, inderdaad, het Amon-portret met niet conforme haarkrul.

Zodoende kom ik al direct bij Ptolemaeus V -VI terecht. Ik kijk het morgen nog eens nauwkeuriger na.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 22:35:07 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31