Auteur Topic: DET167 - Ilkhans - 2 Dirhams - Sultan Abu Sa'id - Geslagen in Tabriz - 721 AH.  (gelezen 107 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
De DET167 is een munt van het Mihrab-type op naam van Sultan Abu Sa'id Khan.
Zijn gewicht bepaald hem tot een 2 Dirham-stuk.
Gelijkaardige zwaardere stukken (+10g) zijn 6 Dirham of een Dinar waard.
De munt werd geslagen in Tabriz in 1321 (op het stuk: 721 AH).

Een zeer gave broer van onze DET167 vond ik op een site, die geen integrale pagina liet kopiëren of afdrukken. Ik heb van die site dus alleen dat stuk kunnen overnemen. Het is hier te zien op afbeelding 4 en toont de elementen die nuttig waren ter identificatie van ons exemplaar.

Voor de eigenlijke determinatie ben ik uitgeweken naar Elsen. Zelfde stuk, minder gaaf, maar met opgave van gewicht en catalogusreferentie.

De DET167 weegt 3,56 g voor een diameter van 23,12 mm.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2019, 17:01:26 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Op de determinatie van de DET167 moet ik terugkomen, in zo verre dat de muntplaats Tabriz verre van zeker is, want die komt niet voor op het stuk.

Momenteel ben ik bezig met de determinatie van de DET168, DET169 en DET170, gelijkaardige munten en in de loop van mijn opzoekingen heb ik het lezen van die stukken wat beter onder de knie gekregen.

Hieronder staat een zeer duidelijk gouden exemplaar, waarop het gehele omschrift zuiver te lezen is. Deze munt heeft verder geen overeenkomst met de DET167, want hier gaat het om een stuk, geslagen te Bagdad in 719.

Het slagjaar van onze DET167 is echter zeker 721, want het omschrift vermeld "wahid - ishreen", eenentwintig.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2019, 18:20:00 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Het misverstand bij dit stuk, in verband met de toeschrijving aan de munt van Tabriz, is ontstaan omdat op dit soort stukken tweemaal de vermelding "GESLAGEN" voorkomt:

Een eerste keer in het omschrift, waar het inderdaad deel uitmaakt van de gegevens over slagjaar en muntplaats.

Een tweede keer, bovenaan de tekst in de binnenomlijsting. Daar maakt het deel uit van een formule in de aard van:
"Geslagen in de dagen van voorspoed van de opperste sultan Abu Said Bahadur Khan, moge God zijn heerschappij bestendigen".

Zoals het geval is bij onze DET167, valt het GESLAGEN (Duriba) in het omschrift in vele gevallen niet meer te onderscheiden en bij een eerste kennismaking met dit type stukken, kan men zich dan, in der haast, laten misleiden door het "Duriba" in het kadertje, ervan uitgaande dat het woord onderaan dan de muntplaats moet zijn.
Wanneer men een reeks dergelijke munten te zien krijgt, uiteraard met datzelfde woord onderaan, alle geslagen in Tabriz, neemt men dan licht aan dat onze munt ook in Tabriz moet geslagen zijn. Tot de dag dat men ziet dat dit niet kan op basis van dat woord, omdat dat van geen kanten op "Tabriz" lijkt.

Hieronder een illustratie bij onze uitleg:

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31