Auteur Topic: DET097 - As Augustus met klop Tiberius - ROMETAUG - Werk in uitvoering.  (gelezen 986 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Onze DET097 had best een As van Tiberius kunnen zijn, had de rechthoekige klop van Tiberius er niet in gestaan, want dat maakt hem waarschijnlijk tot een As van keizer Augustus (met klop dus). Een klop van Tiberius op een munt van Tiberius is tamelijk zinloos.

Waarschijnlijk zitten we hier met een ...
RIC 230
Grunwald 29   Augustus AE As, countermarked TIB and AVG. Lyons Mint. Laureate head right / Altar of Lyons, Victory on each pedestal, ROM ET AVG below.
... volgens Wildwinds

De afbeelding van deze munt op Wildwinds geeft niet veel te zien, maar we plaatsen ze toch hieronder omwille van de klop, waarvan binnen de rechthoek vooral de T van TIB goed te onderscheiden valt, precies zoals dat op onze munt het geval is.

Van een omschrift valt op de avers van de DET097 niets meer te onderscheiden, maar het is de geschiedenis van de revers die dit type munt interessant maakt. Dat vertoont namelijk het "Altaar der Drie Galliën".

Het veroverde Gallië werd opgedeeld in vier delen. Daarvan viel er één, Gallia Narbonensis, onder bestuur van de Romeinse Senaat. De andere drie, Gallia Aquitania, Gallia Lugdunensis en Gallia Belgica vormden een federatie onder rechtstreeks bestuur van de keizer.
Drusus, de schoonzoon van Augustus, richtte in 12 VC in Lugdunum (Lyon) het Federaal Heiligdom der Drie Galliën op.
Dit heiligdom bevatte het altaar tussen de twee hoge zuilen, zoals op de munt afgebeeld.
In het altaar waren de namen van de zestig Gallische stammen aangebracht.
Elke stam had ook een eigen beeld in het heiligdom staan.
Elk jaar, op 1 augustus, het feest van Lug, de Gallische zonnegod, zond elke stam zijn afgevaardigde naar Lugdunum als teken van trouw aan Rome en Augustus (ROM ET AUG).

Het heiligdom bestaat natuurlijk niet meer, maar de twee hoge zuilen (uit Egypte) werden doormidden gezaagd en gerecupereerd in de Basiliek St Martin d'Ainay in Lyon, alwaar ze tot de huidige dag te zien zijn. In een wijngaard is tevens de helft van de "Tabula Claudiana" opgedoken. Het gaat om een koperen plaat waarop een redevoering van Claudius staat, als antwoord op het verzoek van vooraanstaande Galliërs om opgenomen te worden in de Senaat.
Die plaat werd in het heiligdom bewaard.

Dankzij dit type munten kon men onderstaande reconstructie-tekening van het "Altaar der Drie Galliën" maken.

Onze DET097 weegt 9,34 g voor een diameter van 25,49 mm. 
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 16:43:01 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET097 - As Augustus met klop Tiberius - ROMETAUG - Werk in uitvoering.
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2019, 21:15:56 »
Hieronder de "Tabula Claudiana" of het Tablet van Lyon ... gedeeltelijk tenminste.
De inhoud ervan was gekend omdat Tacitus die vrij had beschreven, maar het terugvinden van de koperplaat zelf in een wijngaard in 1528, was natuurlijk een VONDST :o!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 21:25:17 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2021, 00:37:36 »
Wanneer ik dit bericht start is het bijna middernacht en daarna wordt het donderdag, 22 april 2021.
Vandaag staat in de titel van dit topic nog altijd "werk in uitvoering", hoewel de munt in kwestie intussen in mijn verzameling Romeinse Munten zit en het mijn intentie was hem in het topic aldaar te presenteren.
In de voorbereiding daartoe ben ik op nieuw discussie-materiaal gestoten en wel in verband met de klop in de nek van de beeldenaar.

Wat indien de letters in die klop niet "TIB" zouden zijn, maar wel de Griekse pi en ypsilon van Palmyra?
Ja, dat is een discutabele stelling, want tot nog toe kent men slechts twee munten met die klop en dat zijn Nero's.

Goed, laten we eens zien wat er mij toe brengt, hiermee aan te komen draven, vooral omdat een website over "Roman Countermarks" stelt dat "TIB"-kloppen courant voorkomen op Romeinse Assen, zowel van Augustus als van Tiberius zelf, van het type ROMETAVG", zoals de onze er dus één is.
Afbeelding 1, die bij die stelling hoort, toont echter alleen ronde kloppen.
Jawel, in het openingsbericht van dit topic staat een rechthoekige "TIB"-klop, die tot vandaag de verantwoording is voor de titel die het topic draagt. Maar wat me nu uit een ander vaatje laat tappen is het feit dat ik wel in de klop op onze munt een rechthoekige omkadering zie, met daarin de aanzet voor een "T", maar de "IB" die daarop moet volgen kan ik in die klop niet vinden.

Afbeelding 2 toont die klop nog eens, gedraaid in leesrichting.

Afbeelding 3 toont een klop die ik vandaag vond en die veel meer gelijkenis vertoont met het countermark op onze munt. Het is een Griekse pi, gevolgd van een soort 4 die eigenlijk een ypsilon is. PY voor Palmyra, de naam die de Romeinen aan Tadmor gaven omdat er veel palmbomen stonden.

De commentaar onder afbeelding 4 vertelt hoe Tiberius die stad schatplichtig maakte aan Rome en zoiets doe je niet zonder legioenen ter plaatse. Kloppen werden vooral door legioenen op Romeins geld aangebracht om het aanvaardbare circulatiegeld "in den vreemde" te markeren.
Zeker, tussen het laatste regeringsjaar van Tiberius en het eerste van Nero zitten 17 jaar en twee keizers, maar die klop op onze munt dient niet per sé in Tiberius tijd erop te zijn gezet. Het is genoeg dat die Tiberius As daar toen nog circuleerde en dat hij door het legioen tegelijk met het Nero-geld werd gemarkeerd.

Hoe aanvaardbaar is die stelling of wat zijn de alternatieven?
Kijk eens goed naar die lettering van die klop en vergelijk de vorm van het rechthoekig kader.
Jos, hou jij dat voor mogelijk?
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 14:05:03 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • eBay
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2021, 09:54:34 »
Ik neig eerder naar de TIB klop, dewelke vaak voorkomt. Ik ga mee in je redenering. Ik vind het logisch verklaard, maar ben absoluut geen historicus.

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2021, 10:27:15 »
Afgaande op de drager, de munt zelf, dwingt de waarschijnlijkheid met zachte hand naar de "TIB"-klop, inderdaad.

Maar met de focus op de klop zelf, de vergelijking van wat op onze munt werd geslagen en de voorhanden zijnde voorbeelden, tot welke conclusie voert die?
Iemand die alleen die uitsneden van de countermarks zou voorgeschoteld krijgen, waaraan zou die de klop op onze munt koppelen?

De website History.com vertelt over Palmyra het volgende:

Rome Conquers Palmyra

In 64 B.C., the Roman Empire conquered Syria, and thus Palmyra. However, the city was left largely autonomous and became a significant trading partner with Rome. (*Dat is dus al onder Augustus)

However, in 14 A.D., Palmyra was conquered by Emperor Tiberius, and thus was fully under Roman rule. This lasted for roughly two centuries with the onset of the Persian wars.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 10:30:30 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2021, 15:39:23 »
Intussen heb ik onze munt zelf nog eens gescand, ik heb hem gefotografeerd in de zon, in de schaduw ...
Maar alles zonder resultaat; Het levert geen nieuwe argumenten op, noch ter staving van "TIB", noch voor een "pi-ypsilon-klop". De scans leveren een donkere munt op en op de foto's is na een mogelijke "T" niets meer te zien dan ruw oppervlak.

Het is de scan van Misslagske in het startbericht van dit topic, waarop ik een mogelijke "pi-ypsilon" meen te zien.
Die heb ik dus eerst aangeklikt en aldus vergroot, gekopieerd. Die kopie heb ik 90° naar links gedraaid en uit het resultaat heb ik de klop uitgesneden.
Op die afbeelding heb ik een stukje plastic-folie gelegd en met stift heb ik daarop de pi-ypsilon doorgetekend die ik op de afbeelding vermoed.

Hieronder kan je zien wat ik zopas heb beschreven en je kan zelf de vergelijking maken.

Ik vrees echter dat ik met het muntstuk in de hand en zonder die scan, weinig numismaten zou kunnen overtuigen van een pi-ypsilon-klop, vooral omdat op een dergelijk stuk een TIB-klop courant is.

« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 15:42:14 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31