Auteur Topic: Munt van de noordelijke nederlanden -> Gelderland, Zilveren Rijder 1668, vervalsing  (gelezen 118 keer)

oisser

• Junior
  • **
Lang geleden eens een munt gekocht van iemand die deze gevonden had met behulp van een metaaldetector.
Het is duidelijk dat het een exemplaar is van de noordelijke nederlanden, meer bepaald Gelderland.
Ik dacht dat het een du(c)(k)aton, zilveren rijder, rijderdaalder of iets dergelijks is maar ik heb geen
catalogus van deze tijden of gebieden.

De vraag is nu wat is de exacte naam van deze munt en het slagaantal. Dat gaat al een eerste beeld geven
omtrent de zeldzaamheid. De waarde zal beperkt zijn omdat de staat van bewaring verre van optimaal is, maar
dat is van minder belang, enkel de determinatie telt.

massa: 26.72g
diameter: 44-45mm

Bijkomend de vraag welke catalogus best gebruikt wordt hiervoor. Ik weet dat er oudere boeken bestaan
(Verkade) maar die zijn niet echt up-to-date en heel prijzig. Ook staan daar geen slagaantallen in (dacht ik)
en die wil ik graag weten alsook diameter, metaalsoort en gewicht.

Alle info is welkom.

met vriendelijke groeten,

Dimitri
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2019, 09:12:54 door oisser »

patrick

• Volwaardig lid
 ducaton op het eerste gezicht , numista km41.1
43 mm gewicht 32.78 gr

gelderland klopt

gewicht is wel te laag
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2019, 12:15:07 door patrick »

patrick

• Volwaardig lid
deze als echt beschouwen zou ik niet durven zeggen ???

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Als het op determineren aankomt speel ik gewoonlijk graag mee, maar hier moet ik zwijgen want er zijn zeker leden die hier veel meer van afweten dan ik.

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
Dit is inderdaad een vervalsing. De stijl komt niet overeen met die van de authentieke stukken, en het gewicht is ook veel te laag voor dit zilverstuk.

Dit gezegd zijnde, dit stuk is terug te vinden in de Standard Catalog of World Coins 1601-1700 (Krause Publications). Voor een lokaal werk, dan is er de Catalogus Van De Nederlandse Munten door Jan C. Van der Wis & Tom Passon, maar om deze in de handel te vinden, zal wel een uitdaging zijn.

Mvg,
Misslagske

oisser

• Junior
  • **
Dank voor de hulp bij de detail determinatie.

Het feit dat hij vals is intrigeert me wel. Is er informatie omtrent wanneer en door wie dit stuk is gemaakt? Eventueel
een reden waarom dit werd gedaan, los van de evidentie zelf? Met dit laatste wil ik zeggen dat het zou kunnen dat dit
niet noodzakelijk om fraude of bedrog hoeft te gaan. Ik gok maar wat.

Zijn er verzamelaars van "echte" valse stukken? En hierbij horend is de waarde wat iemand er voor wil geven of zijn ze
gegeerd? Ik ga er van uit dat hier geen catalogi van te vinden zijn of vergis ik me?

De vermelde catalogus voor de Nederlanden zal ik wel ergens vinden, iemand zal die nog wel in zijne winkel hebben staan.
Desnoods 2de hands.

Dimitri

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
Mocht je eens een beurs bezoeken, dan zou ik dit stuk meenemen, en er zal wel een verkoper aanwezig zijn die een authentiek stuk in de aanbieding heeft om eens mee te vergelijken. Dan zal je vanzelf wel merken dat er legio verschillen zijn, zeker als je beide stukken eens in de hand hebt, zonder munthouder of zo.

Vervalsingen werden in de tijd zelf gemaakt, om mee te betalen, maar de meeste vervalsingen op de markt zijn moderne vervalsingen die gemaakt zijn om minder ervaren verzamelaars te misleiden. Dit begon eerst in toeristische trekpleisters (Spanje, Egypte,...) waar het verhaal dat men deze net in hun tuin hadden gevonden, makkelijker te verkopen (letterlijk) was.

Vandaag is dit een kluwen geworden van opportunistische verkopers, die stukken zelf laten vervalsen op bestelling, om hier te verkopen, en ze dan misleidend beschrijven als 'naslagen', en in het beste geval 'kopieën'.

Qua waarde, als het een moderne naslag is, dan zie je stukken regelmatig tussen 1 en 5 euro verkocht worden, wat naar mijn mening nog te veel is.

De eigentijdse vervalsingen, die zeldzamer zijn, en ergens ook een historische waarde hebben, daar hangt het af van de regio. Sommige landen hebben zo veel eigentijdse vervalsingen op de markt, dat ze bijna niets waard zijn (ik denk aan Frankrijk). Voor Nederlandse stukken is wel interesse, en de waarde zou ik tussen 5 - 50 euro inschatten, afhankelijk van de kwaliteit en het type.

Om vast te stellen of uw stuk eigentijds is, dat is onmogelijk om te doen met een foto, en moet in de hand gebeuren. En zelfs dan is het soms lastig, omdat de professionele namakers tegenwoordig allerhande truukjes uithalen om het stuk ouder te maken, en opzettelijk de staat van bewaring reduceren. De bandieten!

Mvg,
Misslagske

oisser

• Junior
  • **
Bedankt Misslagske voor deze duidelijke uitleg.
Ik ga hem niet weg doen maar wel ne keer meepakken naar een beurs om te vergelijken zoals je aangaf.

Dimitri

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31