Auteur Topic: DET024 - AE26 Filippus II / Elpis - Perga in Pamphylië - 247-249.  (gelezen 260 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
De DET024 is een provinciale Romein waar ik al een hele tijd mijn tanden op stuk bijt.

Het stuk is zeker een Philippus, want dat staat er leesbaar in Griekse letters op. Het portret ziet er dat uit van een jonge keizer en daarom nijg ik naar Philippus II.

De revers vertoont zeer waarschijnlijk Demeter, zoals ze hieronder in de afbeeldingen te zien is.
In de hand denk ik op onze DET024 zelfs de letter E te kunnen onderscheiden die linksboven Demeters arm staat.
(Opgelet, de Demeter op onze afbeelding komt van Wildwinds: Markianopolis 859v, een stuk met een totaal foute avers voor onze determinatie).

Voor een groter vraagteken echter stellen me de letters, die in het omschrift op de avers vlak voor "FILIPPOS" staan. Deze (restanten van) letters laten zich lezen als "CEU".
Philippus I noch Philippus II vertonen in hun lange lijst van munten op Wildwinds een exemplaar met die letters op die plaats.

Omdat de standaard DET-afbeeldingen hier niet zo goed de details tonen waar het om gaat, heb ik de stukken ook zelf eens ingescand. Het resultaat is misschien niet veel beter.
oordeel zelf:
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 11:19:35 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET024 - Provinciale Philippus II / Demeter ? - Werk in uitvoering.
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2019, 23:36:53 »
Indien onze DET024 inderdaad een letter "E" vertoont, links boven de arm van "Demeter", dan zou dat wijzen op een nominale waarde van deze munt van 5 Assaria.

Deze info vond ik op onderstaande site:
https://www.forumancientcoins.com/dougsmith/phil2mar.html

... in deze bewoordingen:

"Most common and interesting are the 5 assaria denomination coins ('E' in reverse field)".

Andere sites bevestigen deze info, door aanduiding van een dergelijke munt als een "Pentassarion" (= letterlijk: vijf Assaria).
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2019, 23:53:57 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2019, 11:36:56 »
"Roman Empire - provincial AE pentassarion - Philip II - Markianopolis - Homonoia - AE25 10,08 gr", zo lees ik de commentaar bij een munt en daarmee weet ik dat onze DET024 met zijn gewicht van 10,03 g voor een diameter van 26,5 mm voldoet aan de kenmerken van deze muntdenominatie: een "Pentassarion".

Of het stuk een Philippus II betreft dan wel een Philippus I, daar ben ik intussen al niet meer zo zeker van :-\.
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2019, 11:57:34 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2019, 12:49:47 »
De stukken die een beetje in de buurt komen, zijn telkens van Philipus II. Maar niets met een gelijkaardige legende, of keerzijde.

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2019, 11:49:58 »
Philippus II was een jongen van 12 jaar, toen hij in 249 door zijn opvolger, Trajanus Decius, werd vermoord.
Eind 244, 7 jaar oud, gaf zijn vader, Philippus I de Arabier, hem de titel "Caesar", onder-keizer en zijn moeder Otacilia Severa, "Augusta", verhevene, keizerin.
In 247, 10 jaar oud, werd Philippus de medekeizer van zijn vader.
In 249 sneuvelde "de Arabier" in de strijd tegen de troepen van Decius, die hun bevelhebber tot keizer hadden uitgeroepen en Philippus junior overleefde hem dus niet lang.
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2019, 14:16:19 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2019, 23:54:46 »
Op een provinciaal Romeins muntstuk van Filippus II uit Magydus in Pamphylië, vonden we hetzelfde omschrift rondom de beeldenaar als op onze DET024, op één letter na.
Tussen CEO en Filippos staat hier namelijk nog een Y.

(Twee opmerkingen: 1.- Ja, de drie letters bovenaan werden intussen gecorrigeerd van CEU naar CEO in overeenkomst met het griekse alfabet. 2.- De letter Y lijkt in het omschrift herhaaldelijk V geschreven, maar ook de V komt niet voor in het Griekse alfabet en Wildwinds schrijft Y, dus ...)

Het is daarmee verre van zeker dat de DET024 uit Magydus afkomstig is, want van de drie munten die we van die plaats konden vinden, komt geen enkele revers overeen met die van ons muntstuk. Magydus in Pamphylië is alleen de enige tot nu toe gevonden plaats, waarvan de munt-omschriften van Filippus II zo nauw aansluiten bij dat van onze DET024.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 00:08:10 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2019, 00:27:47 »
Voor het vinden van de exacte revers voor onze DET024, hebben we waarschijnlijk houvast aan een paar scherp bewaarde details op ons muntstuk.
Het ziet er naar uit dat de figuur daar (een godin?) duidelijk juwelen in de oren en in de hals draagt. Op onderstaande afbeelding zijn die goed te zien en op de afbeelding van de revers in het startbericht van dit topic, nog beter:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:03:16 »
Vandaag heb ik verder geborduurd aan het werk van gisteren en kwam tot de bevinding dat de enige munten van Filippus II met "CEO" bovenin het omschrift uit Pamphylië kwamen: uit Magydus, maar vooral ook uit Perga.

Al deze munten hebben echter "Y"(of V) tussen CEO en FILIPPOS staan en soms ook één of twee letters meer.

Ik vond geen enkele munt waarvan de revers ook maar enige overeenkomst had met onze DET024.

Restte me dus te kijken bij andere keizers, of die munten uit Pamphylië hadden met een revers die leek op die van onze munt.

Hieronder staat een munt uit Perga afgebeeld van Keizer Macrinus, waarvan de revers zich "heel misschien" laat vergelijken met wat we zien op de DET024.
Ter informatie: Macrinus = 217-218, Filippus II = 247-249.
De godin is Artemis, het omschrift leest PERGAIOON, samen dus: Artemis van de Pergeeërs.

Deze vergelijking staat er dus slechts in afwachting van beter:
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 23:08:04 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET024 - AE26 - Filippus II / Elpis - Perga in Pamphylië - 247-249.
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2019, 11:05:45 »
Ik heb hem!
Want "wie zoekt vindt, wie vraagt verkrijgt en wie klopt, hem doet men open" :D.

Op "ASIA MINOR COINS" vond ik onderstaande determinatie:
- Inderdaad, het oude Perga in Pamphylië (vandaag Perge).
- Hier GEEN "Y" tussen CEO en FILIPPOS op de avers.
- AE26 en 10,78 g kloppen met de DET024 (26,5 mm en 10,3 g).
- Hier hebben we op de revers: "Elpis" PERGAIOON = Elpis van de Pergeeërs.
  De Romeinse tegenhangster van de Griekse Elpis was Spes (de Hoop).
  De figuur ziet er ook heel wat eleganter uit dan de Artemis op eerder getoonde munt.
- Catalogusreferentie: SNG France 526.

Beide afbeeldingen hieronder aanklikken ter vergelijking.

De determinatie op deze site liet zich alleen kopiëren zonder de grote afbeelding erbij.
Ik heb dus een klein prentje zover vergroot als enigszins doenbaar.
Later fotografeer ik de grote afbeelding nog wel eens van het scherm, om ze hier af te beelden:
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 11:21:21 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET024 - AE26 Filippus II / Elpis - Perga in Pamphylië - 247-249.
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:54:07 »
Hier zijn de geschikte afbeeldingen voor een minutieuze vergelijking:
(Aanklikken!)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 17:55:26 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET024 - AE26 Filippus II / Elpis - Perga in Pamphylië - 247-249.
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2019, 11:08:25 »
NABESCHOUWING

Een succesvolle determinatie kan voorafgegaan worden door een onbegrijpelijke intro langs zijpaadjes en dwaalwegen. Onbegrijpelijk? Of een normale gang van zaken?

We zaten bij Demeter en Artemis. We dachten vage dingen te onderscheiden op een afgesleten veld: een "E" die het stuk tot een Pentassarion zou maken, vergelijkingspunten tussen de Artemis op een bepaald stuk en de Elpis op het onze ... allemaal schimmen in de mist.

Al dolende echter naderden we het doel. Met het beperken van het zoekgebied tot Pamphylië kwamen we plots binnen het magnetisch krachtveld van ons stuk. Pamphylië ... Perga ... Elpis ... Een zoektocht van maanden kende zijn versnelde ontknoping in enkele dagen.

Mooie determinatie, vind ik zelf. Daar geniet ik van ;).

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31