Auteur Topic: Bolivia 8soles - echt?  (gelezen 988 keer)

ConBel

• Volwaardig lid
Bolivia 8soles - echt?
« Gepost op: 16 juni 2019, 11:20:19 »
Hallo allen,

naar aanleiding van 2 andere topics hier (10 en 20 reales) even deze vraag aan de kenners hier.

Ik heb een paar jaar geleden op mijn reis in Bolivia onderstaande munt gekocht: 8 soles 1835.
De verkoper garandeerde mij dat hij echt is, maar dat zeggen ze uiteraard allemaal :-)

Ik wist dat het een (groot) risico was, maar toch gedaan. Vond het een mooie munt.
Bij thuiskomt bleek het gewicht correct (27gram) en heb er toen ook een klein ijsblokje op laten smelten (ter controle van zilver, ik hoop dat dit geen heiligschennis is... ik wist toen echt niet zo veel van munten).

Ik was redelijk gerustgesteld toen, maar na het lezen van de vorige topics blijft de twijfel ergens wel.
en ik ben nog steeds geen kenner op vlak van munten, toch niet ivm vele anderen hier.

Dus mijn vraag: lijkt deze munt echt volgens jullie?
de link naar numista: https://en.numista.com/catalogue/pieces23224.html

Bedankt alvast!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Bolivia 8soles - echt?
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 13:18:07 »
Zelf ken ik weinig af van Zuid-Amerikaanse munten en op een foto zou ik ze zeker niet durven beoordelen in zake echt of vals. Ik ben geneigd aan te nemen dat, indien het gewicht klopt en de zilvertest naar tevredenheid verloopt, er dan weinig reden overblijft om zo'n stuk te vervalsen, maar laat het laatste woord hier aan de kenners.
Bolivar kijkt wel een beetje bedenkelijk, maar dat hoeft niets te maken te hebben met de kwaliteit van deze munt ;).

Ik heb hier wel iets bijgeleerd. Ik had nog nooit gehoord van de ijstest op zilver en vond aansluitend direct meerdere beschrijvingen op het www. Interessant toch!

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • eBay
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 14:38:57 »
Als het stuk maar 80% van de officiële voorschriften weegt, dan is er geen enkele reden om nog tijd te besteden aan dat stuk. Het verbaast me elke dag hoe dit nog altijd een twijfelpunt is.

Eens het gewicht binnen de correcte zone valt, dan pas is het de moeite om wat verder te kijken.

De meeste stukken van 1835 vertonen dezelfde dubbele legendes. De doorslaggever is voor mij altijd de rand. Een randafwerking correct namaken, gecombineerd met de te verwachten slijtage, die in verhouding hoort te zijn met de voor- en keerzijde, dat is volgens mij quasi onbestaande. Het handwerk dat daarvoor nodig is, maakt de operatie in zijn geheel niet langer lucratief.

Dit gezegd zijnde, de kartelrand is correct, en vooral het inschrift, is net genoeg vervaagd, om te kunnen besluiten (in combinatie met het correcte gewicht), dat dit zonder twijfel een authentiek stuk is.

Mvg,
Misslagske

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 14:53:01 »
 Ah, fijn dit te lezen!
Bedankt voor de info misslagske.

@bonte specht: inderdaad, die ijstest werkte verbazendwekkend goed. Nu, misschien werkt dit evengoed met een vervalste munt, waarbij enkel een zilveren laag aangebracht is boven een kern van een ander metaal?

Het is de test waard  :)

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 16:51:39 »
Alleen op het uitzicht afgegaan lijk me dit een echt stuk , nu gewicht ook klopt is er geen twijfel,

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2019, 11:01:10 »
Bedankt Patrick!

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31