Auteur Topic: DET173 en DET175 - Ilkhan 2 Dirhams Abu Said - Werk in uitvoering.  (gelezen 302 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Wanneer ik niet op het forum kom, wil dat niet zeggen dat ik niet met munten bezig ben.
Zo ben ik gisteren de hele dag op jacht geweest naar de muntplaatsen van deze twee Ilkhan-munten.

Ik heb een overzichtje aangelegd van alle verschillende muntplaatsen, die ik kon vinden op 2 Dirham-stukken van Abu Said. Het was een hele speurtocht, waarop je natuurlijk voortdurend op munten stoot waarvan je de muntplaats al in je overzicht hebt staan.
Ik vond er 40 verschillende, maar de muntplaatsen die ik zocht waren daar niet bij :o!

Ja, dat kan! Want "Wasit", de muntplaats van onze DET176 in dit topic, ben ik tijdens mijn opzoekwerk ook niet meer tegengekomen. Omdat ik ze ken van vroeger, staat die nu natuurlijk in mijn lijst, maar zo zie je maar dat Abu Said op een respectabel aantal plaatsen munten heeft laten slaan.

Hieronder staan de DET173 en DET175 afgebeeld en hun muntplaatsen komen dus niet voor in volgende lijst (de afbeeldingen ervan plaats ik nu even niet wegens te arbeidsintensief :D):

Abu Ishaq, Ahlat, Akshar, Arjish, Astarabad, Bagdad, Bahrazan, Barda'a, Basra, Bazar, Belakhur, Damghan, Erzindjan, Erzurum, Hamadan, Hortu, Isfahan, Jajerm, Jurjan, Kankari, Kashan, Khuy, Lur Kuchik, Mardin, Nishapur, Ray, Sabzawar, Saveh, Shabankara, Shiraz, Shushtar, Sultanieh, Tabriz, Ta'uz, Tiflis, Tokat, Wasit en nog twee andere muntplaatsen waarvan ik wél het Arabische schriftbeeld heb, maar niet de uitspraak van de plaatsnaam.

Wees gerust dat ik het grootste deel van die plaatsnamen zo dikwijls voor mijn ogen heb zien passeren, dat ik nu op 't zicht direct roep: Mardin, Jurjan of ... Tiflis!

Zeker, waar zijn we mee bezig, alleen voor 2 Dinarstukken van Abu Said :o! Goed, maar het is ook een mooi numismatisch oefeningetje "Arabieren". De munten met dat schrift maken toch altijd de harde noot uit van het determinatiewerk, hoe men het draait of keert.

Ik vrees nu dat ik wel zowat door de voorraad afbeeldingen van dat soort munten op het www heen zit. Waar vind ik er nog andere? Het is dus nu wachten op nieuwe veilingen of op inspiratie.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 10:59:18 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET173 en DET175 - Ilkhan 2 Dirhams Abu Said - Werk in uitvoering.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2019, 16:15:54 »
Er is wel wat voor te zeggen dat het schriftbeeld van de muntplaats op onze DET175 erg lijkt op "SULTANIEH". Vergelijk met de gouden munt, eronder afgebeeld.

Maar, dan toch ... op onze DET175 heeft de begin-"S" (rechts) drie puntjes bovenop en de eindletter loopt duidelijk af naar linksonder en zou dus eerder een "R" moeten zijn, denk ik.
Een soort van "Shelter", die munt van ons :D.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 16:28:36 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2019, 22:21:40 »
Nog zeven aan het reeksje toegevoegd, maar nog steeds niet wat ik zoek:

Bil-Mosul, Erbil, Hilla, Jazira, Kighi, Mosul en Qirshar (= Kershehir).

En Sharur gezien, maar niet kunnen toevoegen, wegens piepkleine afbeelding.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2020, 22:41:05 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2020, 15:42:04 »
Eindelijk ben ik tot een gehele ontleding gekomen van de DET175.

Ik heb geen determinatie uit een catalogus of van één of ander veilinghuis van deze munt, want alle gegevens heb ik met stukjes en beetjes van verschillende sites samen gepuzzeld. Zelf ben ik echter vrij overtuigd van de betrouwbaarheid van de hieronder gegeven informatie.

De munt bleek uiteindelijk geslagen in Shabankara in het zuiden van Perziê.
Hij weegt 3,52 gram, wat hem bevestigt als 2 Dirham en zijn diameter is 22 milimeter.

Kijk hieronder hoe grondig hij werd geëxamineerd:
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2020, 15:46:49 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2020, 16:15:19 »
Zoekt men "Shabankara" op, dan komt men eerder bij een streek en een stam, dan bij een stad terecht.
De Encyclopedia of Islam stelt het als volgt:

"Shabankara is de naam van een Koerdische stam en van hun gebied in zuid Perzië gedurende middeleeuwse islamitische tijden. Ibn al-Athir spelt de naam Shawankara, terwijl Marco Polo er Soncara van maakte.

Volgens Hamd Allah Mustawfi  werd het Shabankara-gebied begrensd door Fars, Kirman en de Perzische Golf;
Vandaag valt het binnen de Ustan of Fars-provincie en er bestaan nog twee dorpjes, respectievelijk in de Shahrastans van Djahrum en in Bu Shahr, die de naam Shabankara dragen."

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31