Auteur Topic: Wat is er gebeurd met deze biljetten?  (gelezen 307 keer)

oisser

• Junior
  • **
Wat is er gebeurd met deze biljetten?
« Gepost op: 25 juni 2019, 23:11:02 »
Recentelijk heb ik wat tijd gestoken in het ordenen, oplijsten (en aankopen) van mijn belgische bankbiljetten. Om een beter zicht te krijgen op hoe sommige biljetten er nu in werkelijkheid uitzien ga ik op zoek op het internet om mooie kleurfoto's of scans te bekijken. Dit gaat goed voor vele biljetten maar de moeilijker te vinden exemplaren zoek je het best (denk ik, alternatieve sugesties zijn welkom) bij veilingcatalogi.

Eerder deze week was ik aan het rondwandelen in de resultatenlijst van veiling 141 van Jean Elsen en mijn oog viel op een drietal loten, namelijk 955, 956 en 957. Drie biljetten van 100 frank van de Société Générale de Belgique. Moeilijkere gevallen, alle drie dezelfde en... allemaal beschadigd.

Wat me nu opviel was dat deze beschadigingen precies overeen kwamen en het op elkaar leggen van de drie afbeeldingen bevestigde dit laatste, de beschadigingen "matchen" met elkaar. Toen begon ik me af te vragen wat er met die biljetten zou kunnen gebeurd zijn. Dit kan natuurlijk vanalles zijn maar ik had ineens een ingeving en deze is de volgende.

De biljetten behoorden toe aan een soldaat uit WW1 en is gesneuveld op het slagveld door een bomexplosie naast hem. De gaten in de biljetten komen van schrapnel en de vlekken zijn bloed. De familie van die jongen heeft hem een kapitaal van 300 frank gegeven dewelke hij niet gaat gebruikt hebben. Indien dit klopt is het spijtig dat ze apart verkocht zijn geworden, eigenlijk moesten ze samen blijven.

Van deze veronderstelling zou ik eens willen weten wat jullie ervan vinden. Zou het kunnen, zijn het nonsens, laat maar horen.

De afbeeldingen heb ik hier bijgevoegd en komen van hier.

mvg,

Dimitri

zuster12

• Volwaardig lid
Re: Wat is er gebeurd met deze biljetten?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2019, 09:38:43 »
300 frank in …. 1914  ;)

voor de rest kan ik je veronderstelling enkel bijtreden
persoonlijk had ik ook enkele van deze veronderstellingen (gebeurtenissen) maar wegens gestolen en pc crash geen bewijzen meer van
enkel nog herinneringen zoals bij een bezoekje aan iemand in West Vleteren die bij een verbouwing in beestenstal een doos in grond vond met papieren in en een glazen fles met daarin paar duizenden belgas
die ik met het verhaal er achter graag overkocht, wie stak jaren '40 zoveel geld in de grond en waarom is dit er nooit terug opgegraven ... 

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2019, 14:40:34 »
Altijd mooi, wanneer er bij munten en bankbiljetten nagedacht wordt en men naar achtergronden zoekt ... Dat is numismatiek met een ziel!

De aanhef van "zuster12" in zijn reactie, is ook realistisch:"300 frank in ... 1914"

Ja, dat was zéér veel geld!

Ik herinner me hoe mijn vader over zijn vader vertelde, die rond de tijd van de Eerste Wereldoorlog hovenier was bij een zeer gegoede familie. "Hij verdiende één frank per dag en was daarmee de best betaalde arbeider in het dorp" (Neerharen aan de Zuid-Willems-vaart).

300 frank, een klein jaarloon voor een arbeider dus, in die tijd.
Waarschijnlijk zouden niet veel ouders dat meegeven met hun zoon naar het front, temeer daar hij waarschijnlijk het enige lid van de familie was dat niet voor eigen onderhoud moest instaan.

Maar een al iets oudere alleenstaande, die onder de wapens geroepen werd, kon zeer waarschijnlijk wel dat geld in zijn borstzak bewaren. Liever dan het thuis achter te laten.
En hoe het de banken verging tijdens de oorlog, dat was ook afwachten. Dus, het geld was, waar Bibi was. Zeer aannemelijk!

Of de bezitter jong of ouder was, militair of burgerslachtoffer, dat valt niet te achterhalen.
Maar het speculeren rond het verhaal van de bankbriefjes blijft even intrigerend.
Bomscherven, een granaat, oorlogstijd ... kent iemand andere scenario's die kunnen zorgen voor een combinatie van deze soort beschadiging en dàt soort vlekken op bankbriefjes?

Wat denken jullie?

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2019, 20:28:00 »
Ik vrees dat men het antwoord ook in een andere richting kan zoeken...

Bron

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2019, 20:55:16 »
Jos, zeer leuk die story met die rat :D!
Maar als je ons wil doen geloven dat die drie bankbiljetten samen als lokaas in een muizenval hebben gezeten, dan vind ik in dit geval een oorlogsgranaat stukken geloofwaardiger ;).

Hoewel de biljetten beschadigd en bevlekt zijn, werden ze na de oorlog niet ingeruild voor exemplaren van de nationale bank en bleven ze samen tot hun verkoop op de veiling.

Hebben de nabestaanden ze misschien als een "laatste herinnering" aan iemand de hele tijd bewaard tot hun achterkleinkinderen niet goed meer wisten over wie het eigenlijk ging en wat ze ermee aan moesten. Dan volgt al snel de vraag: "Zou dat nog iets opbrengen?"

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2019, 22:06:53 »
en is het ook bekend hoeveel deze ratjes nog opgebracht hebben?
wat is hun cataloogwaarde ongeveer want heb hier geen bijbel bij me (enkel frans geld bij me nu lol)

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2019, 22:23:16 »
eerste (955) heeft 180 euro opgebracht, tweede (956) 110 euro en derde (957) maar liefst 700 euro.

Stel je voor dat de granaatscherven/ratjes er niet aan hadden gezeten :-)

oisser

• Junior
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2019, 22:47:48 »
eerste (955) heeft 180 euro opgebracht, tweede (956) 110 euro en derde (957) maar liefst 700 euro.

Is niet juist, je hebt in de verkeerde kolom gekeken  ;)
Ze zijn alledrie buitengegaan voor 80 euro. Mischien wel naar dezelfde koper, dat zullen we nooit weten.

mvg,

Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2019, 23:37:10 »
Tenzij een of dè koper dit topic hier zou lezen en reageren ::). Dat zou pas mooi zijn!

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2019, 23:43:22 »
De rest van de vondst zag er ook bedenkelijk uit. Ik blijf toch bij vochtigheid en ongedierte.

Mvg,
Misslagske

ConBel

• Junior
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2019, 08:41:45 »

Is niet juist, je hebt in de verkeerde kolom gekeken  ;)
Ze zijn alledrie buitengegaan voor 80 euro. Mischien wel naar dezelfde koper, dat zullen we nooit weten.

mvg,

Dimitri

oeps, je hebt gelijk inderdaad!

maakt de bedragen een stuk logischer, want die 700 euro zou toch serieus aan de hoge kant geweest zijn...  ;)
bij het zien van die andere doos neig ik ook eerder naar ongedierte (al zou het verhaal van de granaatscherven een stuk mooier/historischer zijn  :)  )

oisser

• Junior
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2019, 23:08:09 »
Aan alle personen die gereageerd hebben, hartelijk dank.

Het was een open vraag die ik graag wilde delen. Of het nu het één of het andere verhaal is, is in essentie niet belangrijk, het nadenken erover wel. Een oorlogsslachtoffer spreekt meer tot de verbeelding maar kijkende naar die doos met een extra biljet dat ook precies die beschadigingen heeft maakt dan de rat (of muis) meer waarschijnlijk. Het maakt echt niet uit, het was plezierig om te kijken welke reakties er kwamen.

Als ik verder ben met het herschikken van mijn collectie en het opnieuw bepalen van de finaal ontbrekende delen gaan er zeker nog wel verhalen of vragen naar boven komen die het bekijken waard zijn. Ze zullen op tijd en stond hier te zien zijn.

mvg,

Dimitri

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31