Auteur Topic: dubbel oord maria theresia  (gelezen 384 keer)

oisser

• Junior
  • **
dubbel oord maria theresia
« Gepost op: 11 juli 2019, 17:32:24 »
Is er iemand die een afbeelding heeft van het volgende stuk:

Maria Theresia, 2 oorden, 1753, geslagen te brugge (leeuw)

Het is in de literatuur beschreven als zijnde zeer zeldzaam, bijgevolg geen foto te vinden.....

mvg,

Dimitri

P.S. Heeft iemand dit toevallig te koop? PM me maar ;)

patrick

• Volwaardig lid
Re: dubbel oord maria theresia
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2019, 19:35:36 »
Moet het dat jaar zijn.?

oisser

• Junior
  • **
Re: dubbel oord maria theresia
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2019, 20:14:50 »
Dag Patrick,

Wel, ik probeer een lijst te maken van alle oord en dubbele oorden vanaf Maria Theresia tot Frans II, (1740-1794) maar er is geen eenduidige overeenkomst tussen "mijn bronnen". Ter info, deze zijn hier te vinden.

Als je kijkt naar de CBNU dan is er op het forum aldaar geregeld de vraag of bepaalde stukken bestaan omdat ze ergens in de literatuur vermeld worden. Een foto is dan het enige bewijs om ze ook daadwerkelijk te duiden, anders is het enkel maar geloven wat er ergens geschreven staat.

En dat probeer ik nu te doen met de zeer interessante koperen munten van de reeds vermelde periode. Of wel heb ik ze zelf in mijn verzameling en dan is er geen discussie meer mogelijk ofwel probeer ik een foto te vinden om te weten dat ik niet zoek achter iets dat niet bestaat door bijvoorbeeld een schrijffout van iemand in het verleden en die dan overgenomen is door latere auteurs.

Dit is het eerste stuk dat ik zoek omdat ik er van overtuigd ben dat dit één van de moeilijkste is om te zoeken. Er zijn nog een paar minder eenvoudige maar van een aantal heb ik afbeeldingen gezien dus die zijn OK voor mij. Vanaf nu ga ik wel stelselmatig de afbeeldingen beginnen bij houden om te komen tot een volledige lijst. Een ander voorbeeld is het 2 oorden stuk van 1752 geslagen te antwerpen. Niet eenvoudig om te vinden en blijkbaar enkel maar beschikbaar als overslag van 1752 over 1751. Ook mijn stuk is zo. Is dat nu voor allemaal of niet? Nergens iets van terug te vinden...

Dus, ja, voor de foto, het moet echt wel die zijn.

Een bijkomend probleem dat ik heb is dat ik in het bezit ben van een aantal varianten die nergens beschreven staan. Een aantal exemplaren heb ik recentelijk aangeschaft maar er is een "specialleke" dat ik reeds een 25-tal jaren heb en dat ik nog nergens ben tegengekomen, 1 oord 1744 Antwerpen in medailleslag..... nergens beschreven. Als je wil kan ik eens proberen een foto te maken maar dan moet ik hier ergens een spiegeltje zien te vinden. Ik hoor wel dat het nodig is of niet.

Om de één of andere reden hebben die munten me altijd gefascineerd, ik ben altijd liefhebber geweest van onze geschiedenis en de munten geven een enorm mooi zicht op wat er nu juist gebeurde. Noodmunten tijdens belegeringen, speciale uitgaven tijdens opstanden (1790 in het bijzonder omdat de gouden leeuw voor mij het mooiste muntstuk is dat ooit gemaakt is), enz. Een deel zal ik nooit kunnen toevoegen aan mijn verzameling wegens veel te duur maar de kleine koperen exemplaren komen meer in het gebied van mijn budget. De kleinere zilveren ook, de grote in beperkte mate. Goud niet, onmogelijk. Maar dat neemt niet weg dat dat klein pasgeld behoorlijk lastig is om compleet te krijgen, maar we blijven zoeken.

Wie zijn hier de experten op het gebied van de Zuidelijke Nederlanden? Kwestie van zicht te krijgen op de kennis die hier aanwezig is. Ik heb nog veel vragen maar aangezien deze post al lang genoeg is zal ik het opsplitsen om het overzicht te bewaren.

mvg,

Dimitri

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31