Auteur Topic: Kijk gewoon hoe we koffie drinken  (gelezen 31402 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Kijk gewoon hoe we koffie drinken
« Gepost op: 19 augustus 2010, 01:33:35 »
Voor een beter begrip tussen Belgen en Nederlanders...
Kijk nu es gewoon hoe we koffie drinken. Nederlanders doen dat uit een kopje en de kans is al even groot dat ze daar thee uit drinken. Dat kopje hebben ze geleend van hun Engelse buur:"a cup of coffee, a cup of tea". Engeland is het enige buurland dat Nederlanders, met een groot verleden als zeevarende natie, als volwaardig beschouwen. De Duitsers blijven toch altijd nog "de moffen uit de oorlog" en de Belgen "de muiters van 1830". De invloed vanuit het continent blijft dus klein en Nederland bekent zich daarmee tot de Atlantische naties.(Is ook gebleken in de Bush and Blair story).
Belgen drinken hun koffie uit een tas.En daarmee uiten ze zich als een continentale natie. Ze nemen veel invloeden op uit Frankrijk en Duitsland. "Une tasse de café, eine Tasse Kaffee". Natuurlijk meet Vlaanderen zich regelmatig af aan Nederland, maar onze Waalse landgenoten doen dat zeker niet. België draait helemaal mee in de Frans-Duitse toenadering van de laatste 50 jaar en is de Europese gedachte heel genegen. Vlamingen en Nederlanders zijn dus zeker broers, maar ze werden in totaal verschillende scholen gevormd. Hiermee rekening houden kan het onderling begrip alleen maar ten goede komen. Met veel sympathie dus...

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re:Kijk gewoon hoe we koffie drinken
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2010, 10:42:02 »
Jan,
En hoe benader je het vraagstuk van de vele Nederlanders en Belgen die hun koffie niet uit een kop (of tas) drinken, maar uit een mok (Engels= mug)?
Persoonlijk drink ik mijn koffie graag uit een beker (Duits= Becher). ;) 
VrGr,
Rob Kooy
PECVNIA TOTVM CIRCVMIT ORBEM

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:46:03 »
Rob,

Ontgetwijfeld wordt koffie in onze beide landen uit vanalles en nog wat gedronken. Maar voor een Belg BLIJFT het een tas koffie, ook al drinkt hij uit een mok. In geen enkele drankgelegenheid in den lande bestel je hier dan ook een mok of een beker koffie, het is OF een tas OF een kannetje en in het laatste geval preciseert de prijslijst meestal:(twee tasjes).
Wanneer jij dus je kopje koffie liever uit een beker drinkt vind ik dat best en ik denk niet dat het verdere repercuties heeft op de hierboven gevoerde stelling.
Ik ben juist aan de koffie na mijn lunch toe en zal een tas drinken op je gezondheid!
Vriendelijke groet,
Jan

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2010, 17:35:27 »
Van waar komt eigenlijk de Nederlandse uitspraak: een bakkie koffie ??

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

tony.c

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2010, 17:44:54 »
Bij mij thuis drinken we koffie uit een "zjat" (moeilijker te schrijven dan uit te spreken !) (aalsterse invloed ?)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2010, 17:47:36 »
Kom nu Aernout,

Eigenlijk zou ik één van onze Noorderburen hierop moeten laten antwoorden, maar het ligt toch voor de hand dat: een bakkie koffie, een bakkie bruin en een bakje troost, speelsere benamingen zijn voor EEN KOPJE KOFFIE, net zoals : een zjat kaffee dat is voor EEN TAS KOFFIE.

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2010, 18:09:11 »
Kom nu Aernout,

Eigenlijk zou ik één van onze Noorderburen hierop moeten laten antwoorden, maar het ligt toch voor de hand dat: een bakkie koffie, een bakkie bruin en een bakje troost, speelsere benamingen zijn voor EEN KOPJE KOFFIE, net zoals : een zjat kaffee dat is voor EEN TAS KOFFIE.

Ja dat wel, maar van waar komt het uit. een bak is volgens mijn weten vierkantig. terwijl een tas, tasse, zjatte, beker, kop, etc rond zijn.of zit ik verkeerd met die bak ??
Is het geleend woord uit het buitenlad van bij de plantages
of is gewoon een koffiemerk
of is niets dan enkel maar een benaming.

Aernout

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:05:34 »
Kleine correctie op mijn laatste posting: Een zjat kaffee heeft niet dezelfde speels omschrijvende oorsprong als de genoemde Nederlandse benamingen. Er is een tijd geweest, en ik denk hier aan de film "Daens", dat men in proletarisch Vlaanderen wel wist wat een zjat (jatte?) was, maar nog geen weet had van een tas. Het betreft hier een nap of een aarden kommetje.(Alhoewel met recht te betwijfelen valt of daar toen "koffie" uit gedronken werd). In Antwerpen wordt je nog wel eens gevraagd:"Moej' e koemmeke koffen emme?". Dat ruikt ook naar die tijden.
@ Aernout,
Of die zjat en dat koemmeke uiteindelijk toch nog iets te maken zouden hebben met dat "bakkie", daar heb ik het zwijgen over en zal een forumlid uit het Noorden klaarheid moeten brengen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2010, 22:12:06 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2010, 20:09:11 »
@ Aernout

Ken je een "wijwaterbakje". Dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd, maar in mijn kinderjaren hing er zo één bij de deurstijl van mijn slaapkamer. Een houten plankje met bovenaan een koperen religieuze afbeelding en daaronder een klein schelpvormig recipientje voor het wijwater. Je hebt uitvoeringen in allerhande materialen, alleen is het bakje NOOIT een vierkante bak. Ik denk dus dat bak niet mag beperkt worden tot krat en dat de betekenis ervan, zeker in zijn verkleinvorm, wijder moet gezien worden.

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2010, 20:53:07 »
Een wijwaterbakje ken ik hoor :). Soms werd er zelfs een palmtakje aangehangen (aan het kruis).

Zelfs het gebruik in de kerk waar het wijwaterbakje hangt als je binnen komt dat je het water kon "doorgeven" ken ik nog. Nooit zelfs gezien in echt maar ik weet ervan.

Ja het bakkie koffie... mettertijd zal het antwoord wel komen.

Aernout

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2010, 22:00:37 »
@ tony.c
Je noemt het nogwel een zjat maar je drinkt dus wel uit een tas. Dat is bij mij thuis ook zo. Ik vraag mijn vrouw ook: Moej' een zjat kaffee emmen? Maar ik haal vervolgens geen aarden kommetje te voorschijn waarin ik die drank ga serveren. Da's het conserverend karakter van het dialect en dit dateert van voor er goed en wel van naties sprake was, laat staan van Atlantische en Continentale!

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2010, 23:09:18 »
Jan,
Je blijft er dus bij: De Belgen drinken koffie uit een tas.
Maar wat voor soort tas is dat dan :o: Een fietstas? Een handtas? Een schoudertas? Een boodschappentas? Een aktetas? Of gewoon een reistas?
VrGr,
Rob Kooy

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2010, 23:25:36 »
O gij potverdomme !
Dat kan ik je toch wisselen hoor! Uit wat voor kop drinken jullie dan: een hondekop, een paardekop, een koeiekop of een ezelskop?
Kom bak het nog wat bruiner,dan beginnen we gezellig een potje te ouwehoeren met zen allen en laten we het uitgangspunt gewoon voor wat het is. Dit wordt een genietbare topic, zoveel is zeker.
Tot binnenkort?
Jan
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2010, 23:49:22 door De Bonte Specht »

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2010, 08:33:47 »
Jan,
Zeker weten dat ik terugkom. Het drinken van koffie uit een kop (wát voor kop dan ook) kan historisch gerechtvaardigd worden. Van de oude Germanen is bekend dat zij hun bier dronken uit de schedels van hun verslagen vijanden.
En een schedel is een kop, zelfs voor Belgen. ;) :D
Rob Kooy

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2010, 11:09:33 »
Rob,
Uit mijn schedel ga je in elk geval nog niet drinken. Ik heb hem voorlopig nog nodig om al die slimme dingen te bedenken en hier neer te pennen, waar jij zo tuk op bent.
Jan

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31