Auteur Topic: Kijk gewoon hoe we koffie drinken  (gelezen 31404 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re:Kijk gewoon hoe we koffie drinken
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2010, 01:38:28 »
Ter herinnering: De startzin van dit toptic was dus..."Voor een beter begrip tussen Belgen en Nederlanders". En ter verdediging van dit motto wil ik het hier niet hebben tegen de plagerijtjes van Robbie,  die ik zeer kan smaken en die het topic alleen populairder maken, maar wel tegen een constatering die ik naar aanleiding van zijn inbreng op het spoor ben gekomen:
Nederlands, de taal bedoel ik, wordt niet gemaakt in Amsterdam, maar wel in het hele grondgebied van de Nederlandstaligen. Daartoe hebben Nederland en Vlaanderen een Taalunie.
Ik heb hier het Prisma en Van Dale Nederlands woordenboek voor me liggen. Prisma geeft bij  het woord "tas" na 'hoop' en 'zak' ook (Belg.) kopje, en Van Dale vernoemt dat Belgische kopje zelfs helemaal niet.
Dit is een argument voor alle Vlamingen om Van Dale naar de prullenbak te verwijzen. Wanneer een woord dat pak weg door twee miljoen Nederlanders binnen Nederland courant wordt gebruikt, wordt beschouwt als Nederlands, maar een woord dat door zes miljoen Nederlandstaligen buiten Nederland courant wordt gebruikt, niet eens een vermelding verdient, dan is dat een misbruik van plaats van uitgifte en een aanfluiting van de Taalunie. Zoiets komt het begrip tussen Belgen en Nederlanders zeker niet ten goede.

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:08:10 »
Maar nu even serieus, Jan.
In mijn boekenkasten staat onder andere nog een antieke Van Dale uit 1917. En daarin worden vijf(!) betekenissen gegeven van het woord "tas" waaronder het door jou bedoelde met daarbij vermeld "gew." (streektaal).
Geen wonder, want de oorspronkelijke opsteller, Johan Hendrik van Dale, woonde in Sluis (Zeeuws-Vlaanderen).
Een ander Nederlands woordenboek, de "Koenen", geeft voor "tas" dezelfde vijf betekenissen met daarbij nog de vermelding dat het Franse "tasse" oorspronkelijk afkomstig is uit het Perzisch.

Iets anders: De Belgen hebben altijd een groot vernuft getoond in het bedenken van Nederlandstalige alternatieven voor Franse woorden. Waarom hebben ze dan dat "tasse" zonder meer aangehouden?
VrGr,
Rob Kooy
PECVNIA TOTVM CIRCVMIT ORBEM

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2010, 00:50:21 »
Rob, ik weet het niet en moet dus gokken. Tijdens de twee oorlogen kregen we de Duitsers over de vloer en die zegden ook "Tasse". Misschien heeft men toen bij ons gedacht:" Zo on-Germaans kan dat woord dan toch niet zijn". In elk geval zijn er Nederlandse woorden die een Vlaming niet over zijn lippen krijgt. "Sneu" is er bijvoorbeeld zo één."Kopje" is dat in mindere mate, maar je voelt eraan dat het niet uit onze streek komt. In mijn kindertijd was in Vlaanderen ook nog niets "mooi",alles was "schoon". Mooi was een soort wees-woordje zonder familie, je wist niet van waar het kwam en je nam het niet in de mond. Ethymologisch is het binnen de Germaanse talengroep ook wel een eenzaatje alhoewel het intussen in Vlaanderen vlotjes is geadopteerd.
Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers zijn ook herkenbaar aan hun uitspraak en woordkeuze, toch kunnen ze moeiteloos elkaars kranten lezen. Met Nederlanders en Vlamingen zal er ook wel zoiets aan de hand zijn. Natuurlijk zijn de contacten en de communicatie intussen ook veel intenser dan in mijn kindertijd. Dus ik zie ons zeker niet uiteen groeien!
Vriendelijke groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2010, 00:56:52 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #18 Gepost op: 9 september 2010, 01:03:13 »
Opgelet! Ik voer hier zeker geen pleidooi vanuit enige emotionele binding met Vlaams dialect.( Ik ken geen Vlaams dialect dat "tas" tot haar woordenschat rekent). Vanuit mijn huidige werkomgeving kan ik met enige spijt melden dat de Vlaamse dialecten alles behalve aan uitsterven toe zijn. Zelf ben ik absoluut voorstander van een behoorlijke gemeenschappelijke taal. Alleen stel ik vast dat de Nederlanders daarin voor de anglicismen zorgen (we gaan ervoor = we go for it,'t Is een uitdaging = it's a challenge) en de Vlamingen voor de gallicismen (voormiddag = avant midi, namiddag = après-midi) en de germanismen.(Een bekende Nederlander stelde:"Gans" is voor mij een vogel, waarmee hij pleitte voor "heel" of "geheel").
De teneur van dit topic is: Nederlanders zijn Engels-gericht, Vlamingen zijn continentaal-gericht, en het gaat over meer dan alleen taal!

andré

• Junior
  • **
  • VOC geschiedenis / Bankbiljetten div.landen
« Reactie #19 Gepost op: 11 september 2010, 12:32:21 »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #20 Gepost op: 11 september 2010, 17:50:07 »
Daaaaaankjewel André, voor deze bijzonder vrolijke noot!

't Was een zeer genietbare nazomer-middag vandaag. Mijn vrouw zat met een vriendin te zonnen in de tuin. Ik stapte naar buiten en probeerde het volgende zinnetje uit:"Wie mot hier nog een bakkie bruin?". Ik had er opmerkelijk veel succes mee moet ik zeggen. Er werd geserveerd en we dronken drie ..eh, dinges koffie!

Ruud

• Junior
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 13 september 2010, 00:18:02 »
Ga ik me er ook even inmengen, heb even gezocht naar een veel vroeger drinkgerei een "NAP"
(Een nap = een rond uitgehold bakje)

-----------------------------

zoekspoor: bakkie → nap.

nap
in het woordenboek is voor nap 1 omschrijving gevonden:

nap,  m. (-pen), rond uitgehold bakje.

nap komt niet voor als trefwoord.

nap is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

kom (zn) : bak, bakje, bassin, kop, nap, schaal, schotel, tas, vat

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2010, 00:14:30 »
@ Aernout,

In antwoord #7 van dit topic schreef ik al dat een "zjat" een nap was. Jatte is gewoon frans voor nap. Maar verder had ik het in dat verband verkeerdelijk over een aarden kommetje.
Zoals Ruud stelt is een nap inderdaad een rond, uitgehold, houten bakje wanneer het om drinkgerei gaat. Maar nap is zelfs in zoverre een bak, dat een houten bak (al dan niet op wieltjes) waarin eertijds iemand zonder benen plaats nam, ook een nap was. En de betrokken persoon werd een "napgat" genoemd.
Je had dus gelijk en het Nederlandse "bakkie" zal dus wel minder spielerei geweest zijn dan ik er in zag. Het komt evenals onze "zjat" uit de tijd van de nappen.
Vriendelijke groet,
Jan

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2010, 17:29:54 »
Kijk, nu weten we dit ook weer.

Bedankt aan allen die hieraan hebben gezocht.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #24 Gepost op: 22 september 2010, 11:41:21 »
Tegenover de E.U. neemt Nederland ook een veel "Engelser" houding aan dan België. De angst voor bevoogding, de nostalgie naar de gulden, de aanvankelijke afwijzing van een Europese Grondwet...allemaal dingen die ons des te meer bevreemden wanneer ze uitgaan van een stichtend lid. Engeland zelf geeft de andere Europese landen zelfs de indruk dat het liever de zoveelste staat van de U.S. zou worden dan een geïntegreerd deel van de E.U. Ze zijn wel lid, maar niet van harte.En Nederland, en ook Denemarken en Zweden schijnen met dat sfeertje te dwepen.
Hoe totaal anders wordt de E.U. ervaren in België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland...
Wat denken jullie daarvan?

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #25 Gepost op: 22 september 2010, 14:15:04 »
@ Jan,
Met deze redenatie ben ik het oneens. De "Nederlander" in het algemeen, en zeker de Nederlandse zakenwereld staat uiterst positief tegenover Europa.
Slechts een klein aantal Nederlandse politici stelt zich min of meer eurosceptisch op.
VrGr,
Rob Kooy

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #26 Gepost op: 22 september 2010, 15:28:22 »
Rob,

Het verheugt me dat te horen en ik geloof het ook,voor zover het de Nederlandse staat en de zakenwereld betreft. Maar wanneer je het hebt over "de Nederlander in het algemeen" dan heb ik mijn twijfels. Wanneer de Nederlander op de straat aan het woord komt op radio of t.v. dan schijnt die de mening toegedaan dat het Unie-verhaal best een beetje afgeremd wordt. De Nederlander geeft de indruk dat hij niet te ver van de Engelse vriend wil gaan lopen. Dit is geen verwijt, het is een vaststelling. Iedereen kiest de invloedsfeer waar binnen hij zich lekker voelt.
In hoe verre jullie nu denken dat het zo wel een beetje is, of helemaal niet is, daar is dus dit topic voor. Dat Belgen continentaal gericht zijn, daarover is waarschijnlijk weinig onenigheid. Maar zijn Nederlanders atlantisch gericht? Hoe denkt dit forum daarover?
Waar het de E.U. betreft is dat dus volgens jou, Rob, alvast niet het geval!
« Laatst bewerkt op: 22 september 2010, 16:52:08 door De Bonte Specht »

Luit van der Linde

• Junior
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 22 september 2010, 21:16:19 »
De Nederlander geeft de indruk dat hij niet te ver van de Engelse vriend wil gaan lopen.

Dat geloof ik dus helemaal niet, volgens mij komen de anti-europese gevoelens vooral voort uit het feit dat Nederland per hoofd van de bevolking verreweg het meest betaald van allemaal en er eigenlijk niets voor terugkrijgt.
Verder zijn veel mensen vooral bang dat de uitbreiding met bijvoorbeeld Turkije ook weer veel geld gaat kosten en bovendien ook nog eens de macht laat verschuiven.

Luit

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2010, 17:17:26 »
Ben net sinds vannacht terug van elf dagen Istanbul, de meest Europese stad van Turkijë. Prachtige stad, maar ook daar is duidelijk dat men in Turkijë in een mannenmaatschappij leeft: bediening in winkels en horeca...mannen, chauffeurs in het verkeer...mannen.Dat staat toch haaks op de Europese geest. Verder zou Turkije als E.U.-lid het land zijn dat Duitsland het dichtst benadert in bevolkingsaantal. Dat betekent een hele boel parlementszetels om de gang van zaken in Europa mee te beïnvloeden. Ik kan dus wel begrijpen dat, sinds men zich dat is gaan realiseren, geen enkel E.U.-lid nog aandringt om Turkijë er spoedig bij te nemen.

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2010, 22:15:31 »
Jan, Eigenlijk zou deze laatste posting een uitstekend begin zijn van een afzonderlijke thread over de vraag of het wenselijk is dat Turkije tot de EU wordt toegelaten. Het antwoord van Geert Wilders weten we al. ;)
VrGr,
Rob Kooy

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31