Auteur Topic: Kijk gewoon hoe we koffie drinken  (gelezen 31401 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re:Kijk gewoon hoe we koffie drinken
« Reactie #30 Gepost op: 5 oktober 2010, 15:07:06 »
Rob,
Inderdaad, misschien niet zo'n slecht idee. De discussie "pro of contra lidmaatschap van Turkijë" kan best een populaire thread worden. Als je dat goed vindt splits je't maar af onder een eigen titeltje.
Jaja, wat dat soort kwesties betreft is Wilders duidelijk! Zelf ben ik geëvolueerd van een felle voorstander tot een tegenstander en ik stel vast dat ik die evolutie zeker niet alleen heb doorgemaakt. Inderdaad, uitzicht op lidmaatschap van de E.U. heeft Turkijë aardig doen langszij komen waar het hun wetgeving betreft. Daar hebben 's lands minderheden (Koerden en Armeniërs o.a.) kunnen van profiteren. En je denkt: als Turkijë westers wil evolueren, dan mag je dat niet tegenhouden, misschien heeft dat op termijn een positieve invloed op de hele islamitische wereld. Maar...Turkijë weegt een beetje te zwaar om zomaar de Europese gang van zaken te blijven ondergaan zonder op termijn eigen accenten aan te brengen. En dan is de vraag: how do we like THAT ?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:03:02 »
Om terug aan te sluiten bij het uitgangspunt van dit topic... Als je der een beetje oog voor hebt zie je het dag-dagelijkse Nederlands elk jaar weer een stuk ver-Engelsen. Een recente mutatie is het meervoud van "officier". Voor de eeuwwisseling was dat onbetwistbaar "officieren": Officieren en onderofficieren, officierenmess, en verder in alle liedjes ging het over officieren en nooit en jamais over "officiers". Maar "officiers" duikt tegenwoordig courant op in de pers. Zeker, ik weet wel dat dit woord van "officer" komt en dat het in het Engels een "s" in het meervoud hoort te krijgen. Maar bureau is een Frans woord en wie schrijft, in een Nederlandse tekst, het meervoud daarvan met een "x"?
Uitdrukkingen als:" Hij is groter dan ik" hoor je ook almaar vaker verpieteren tot:"Hij is groter dan mij", om nog maar te zwijgen van:"Hij is groter ALS mij". Zeker "He's taller than me" is courant Engels, maar het is wel grammaticaal fout, en een jongetje van elf jaar heeft ooit met een leren riem op zijn blote achterwerk gekregen omdat hij me dit grammaticaal manke Engels aanleerde.Ook in het Engels hoort daar "I" te staan!
Taal leeft, taal evolueert, jawel, maar Nederlands ver-Engelst! Dat is mijn insteek (= input) van vandaag in deze rubriek.

Aernout

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • CBNU
« Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:20:43 »
Dit is hetgene wa men Nederengels noemt.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Luit van der Linde

• Junior
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2010, 22:47:26 »
Uitdrukkingen als:" Hij is groter dan ik" hoor je ook almaar vaker verpieteren tot:"Hij is groter dan mij", om nog maar te zwijgen van:"Hij is groter ALS mij". Zeker "He's taller than me" is courant Engels, maar het is wel grammaticaal fout, en een jongetje van elf jaar heeft ooit met een leren riem op zijn blote achterwerk gekregen omdat hij me dit grammaticaal manke Engels aanleerde.Ook in het Engels hoort daar "I" te staan!
Taal leeft, taal evolueert, jawel, maar Nederlands ver-Engelst! Dat is mijn insteek (= input) van vandaag in deze rubriek.

Nu ben ik het spoor bijster!
Omdat in het Nederlands grammaticafouten worden gemaakt die men ook in Engeland maakt, is dat verengelsen van de taal?
Lijkt mij meer een bewijs dat verschillende talen evolueren op soortgelijke wijze.
Verengelsen noem ik zaken die in het Nederlands overgenomen worden en daar niet correct zijn, maar in het Engels wel.

Luit

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #34 Gepost op: 27 oktober 2010, 00:21:46 »
Mij lijkt het ongeloofwaardig, Luit, dat de Nederlandstalige jeugd onafhankelijk dezelfde taalevolutie maakt of, in dit geval, zonder enige referentie van "ik" naar "mij" zou overstappen.
Anderzijds heb ik het meermaals meegemaakt dat wanneer iemand "opmerkelijk taalgebruik" hoort van iemand anders, daar dan zelf mee gaat kokketeren en het (een tijdlang) overneemt. Dat fenomeen is vandaag schering en inslag.Neem bijvoorbeeld het gebruik van "naar toe" i.p.v."aan"in een zinnetje als:En dan is mijn vraag naar de belanghebbenden toe...Eén idioot begint daarmee en dat loopt als een strovuurtje door het jonge volkje. Ik zei bijna "één iemand", da's ook erg cool tegenwoordig!
Wanneer onze jeugd dus alle dagen in songs en soaps "than me" hoort, dan vind ik het dus ongeloofwaardig er nog van uit te gaan dat ze diezelfde mutatie uit onafhankelijk taalaanvoelen  zou doorvoeren.

Rob Kooy

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #35 Gepost op: 28 oktober 2010, 22:52:09 »
Jan,
Sommige Nederlanders hebben al héééél lang moeite met het verschil tussen "ik" en "mij"; waarschijnlijk ook al wat langer dan de Engelsen problemen hebben met "I" en "me". Ander voorbeeld is dat veel Nederlanders geen verschil zien tussen "hen" en "hun" en daarvan bestaat geen Engelstalig equivalent. ;)
VrGr,
Rob Kooy
PECVNIA TOTVM CIRCVMIT ORBEM

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2010, 01:36:25 »
Rob,

Hen en hun, dat ligt nog tamelijk dicht bij mekaar. In Nederland wordt het soms nog bruiner gebakken en hoort men dingen als:"Voor ons is het ZO, maar HUN ZEGGEN...". Sommige aberaties zijn ingebakken in bepaalde dialecten, zoals "Elk nadeel HEB zijn voordeel","We BENNEN..."(Amsterdam?),"Ik ZIJN..."(Antwerpen).
Mij raakt het pas wanneer iemand dergelijke uitschuivers maakt terwijl hij denkt algemeen Nederlands te spreken of zich daartoe inspant.
Of ik en mij ook tot de bovenstaande categorie behoort daarover kan ik  dan, wat Nederland betreft, niet oordelen. Maar waar het Vlaanderen betreft is dat zeker niet het geval. In de eerste vijftig jaar van mijn leven heb ik hier nooit iemand dingen horen zeggen als:"zij speelt beter piano dan MIJ". Als je zo sprak, was je een vreemdeling en elk schoolkind zou je corrigeren.
Hier is dat dus een verschijnsel van de laatste jaren en voor de oorsprong ervan blijf ik bij Engelstalige songs en soaps. Kim Clijsters bezondigt zich er ook aan en ja, ze leeft de helft van haar leven in een Engelstalige wereld.
Zou het niet kunnen zijn dat Nederlanders eerder moeite hadden met "ik en mij" precies omdat het contact met Engeland nauwer was dan dat in Vlaanderen het geval was?

Luit van der Linde

• Junior
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2010, 18:53:52 »
Jan,

Ik geloof nog steeds niet dat het een Engelse invloed is.
Volgens mij gaat de evolutie van verschillende talen tegenwoordig sneller omdat sommige afwijkingen van de regels tegenwoordig niet meer zo gecorrigeerd worden zoals dat vroeger gebeurde.
Opvallend is ook dat steeds meer sterke werkwoorden ook zwak verbogen worden en dat dat blijkbaar meer geaccepteerd wordt dan vroeger.
Of ik nu kijk naar bijvoorbeeld Nederlandstalige fora op het internet of naar Duitstalige of Engelstalige, overal zie ik dat spellingsregels, grammaticaregels en interpunctie steeds minder nauw worden genomen.

Luit   

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #38 Gepost op: 16 november 2010, 18:00:44 »
Hallolodidodo...!

Vandaag in het nieuws:
Nederland en Engeland verzetten zich tegen een directe Europese belasting en blokkeren aldus een Europese begroting voor komend jaar!

Ik meld het maar even.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #39 Gepost op: 30 november 2010, 13:14:52 »
Het is niet dat sommige Nederlanders zich niet verzetten tegen een teveel aan Engelse invloed...Deze Scheveninger heeft er duidelijk genoeg van:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #40 Gepost op: 13 juli 2012, 22:20:07 »
Nederlanders lijken ervan overtuigd dat ze, samen met Duitsland dan toch wel, de hele zuidelijke Eurozone van Europa financieren. Met gefronst voorhoofd vragen ze zich op verschillende fora af of ze dit nog wel moeten tolereren.
De waarheid is, dat ze dit jaar bij de Europese Unie uitzondering hebben moeten vragen op de 3 percent-regel i.v.m. het staatsbudget.(Maximaal 3% deficiet in de verhouding: inkomsten/uitgaven). Dat ze dus met hun financiën allesbehalve fris en gezond zitten.
Op dit gebied doet de Vlaamse Regio het vele malen beter. Het budget ligt beneden de 3%-norm en bovendien financiert Vlaanderen, naast de afdragen aan Europa ook nog eens het zwaar deficitaire Brussel én Wallonië, zoals dat bij de BHV-splitsing werd bepaald. Waar het solidariteitstransferts betreft wordt van de Vlaming dus een veel zwaardere inspanning gevraagd dan van zijn Nederlandse Euro-medeburger.
Hoor je de Vlaming daarover klagen? Ja, maar binnenshuis. Hij stelt de Europese constructie en principes niet in vraag. Zouden onze Nederlandse broers dan niet het fatsoen opbrengen om niet langer de suikeroom uit te hangen die door de Europese neefjes gepluimd wordt, want ze portretteren zich aldus dik boven de waarheid!

weetmuntje

• Junior
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 14 juli 2012, 15:11:57 »
Zucht... ga maar weer koffie drinken...

Wat probeer je nu uit te lokken dan?

Nederland heeft zich toch jaren lang scheel betaald aan de EU. Per inwoner hebben de Nederlanders de hoogste bijdrage.

Ik krijg steeds meer en meer het idee dat jij een hekel hebt aan Nederlanders. Is het zo erg gesteld dan? Hebben ze jou zoveel aangedaan? Moet wel erg diep zitten...

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #42 Gepost op: 14 juli 2012, 20:32:44 »
Rustig maar, Paul, ik weet precies wat ik zeg.
Nederland betaalt momenteel, op papier, meer aan de E.U. dan het terug ontvangt aan investeringen en dat is inderdaad zo sinds 1992 (voordien was het andersom). Het is echter niet de kampioen betaler.
Op het "Overzicht van de E.U.-begroting", een site verzorgd door de E.U. zelf kan men zien dat bijvoorbeeld Zweden en Duitsers meer betalen per kop, wanneer men zich op de + en - cijfertjes baseert. Men ziet nog andere dingen: dat bijvoorbeeld België, met een afdracht aan de Unie van M€ 3.293,6 voor een bevolking van 11 miljoen, zwaarder betaalt dan Nederland met M€ 3.864,3 voor 16,7 miljoen inwoners. Zeker België krijgt veel meer terug dan Nederland. Maar dat zijn dan werkingskosten van de E.U.-instellingen, die stromen naar Brussel en de regionale ontwikkelingssubsidie, die gaat naar Wallonië. Daarvan ziet Vlaanderen zo goed als niets. Dus zeg ik terecht: waar het solidariteitsbijdragen betreft betaalt de Vlaming zowel aan de uniemedeleden als binnenlands aan Brussel en Wallonië veel meer dan er van de gemiddelde Nederlander wordt gevraagd.
Met mijn vorige posting reageer ik vooral op de welig woekerende cafétoogpraat die in dit verband op Nederlandse fora te lezen valt als zouden er bijvoorbeeld in de hele Unie nog maar twee solvabele landen zijn en dat zouden dan met name Nederland en Duitsland moeten zijn en al de rest is armlastig! Jongejongejonge, van kort door de bocht gesproken! Ook landen als Italië zijn nog betalers hoor, dat zegt niemand dezer dagen eens bij jullie. De Italianen worden dan misschien nu met leningen geholpen, maar verder wordt daar meer aan de Unie betaald dan er terugkomt.
Nederlanders doen graag alsof het hele gewicht van de unie op hun schouders rust en de zwaarwichtigheid waarmee daarover wordt gepraat is al te dikwijls omgekeerd evenredig aan de kennis van zaken.
Een balans opmaken tussen de voor- en de nadelen die door een bepaald land uit de Unie worden gepuurd is trouwens heel wat ingewikkelder dan het verschil van positieve en negatieve cijfertjes op een stuk papier natrekken.
Dat ik dit nu allemaal schrijf betekent allerminst dat ik een Nederlanderhater zou zijn. Er zijn een hele rist Nederlanders die ik heel hoog aansla. Om er maar eentje te noemen: Godfried Bomans, met wiens humor ik ben opgegroeid en die ik nog altijd onovertroffen vind. Maar ook tussen de niet zo bekende Nederlanders zijn er meerdere waarvan ik blij ben ze mijn vriend te kunnen noemen. Maar een kenmerk van vrienden is dat ze mekaar iets moeten mogen zeggen zonder dat daar honing rond moet zitten. Vandaar dus...
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2012, 22:23:42 door De Bonte Specht »

Mischaop82

• Junior
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 14 juli 2012, 22:07:25 »
Dus je gaat hier reageren wat op een ander fora wordt besproken??? 
Het moet hier op dit forum ook niet gekker worden he! Met de specht in vogelvlucht voorop, lijnrecht naar beneden!!

Gr. Mischa
Lid van de club van 1880!!!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #44 Gepost op: 26 september 2012, 09:35:59 »
Ben pas terug van een elfdaagse reis naar Engeland. In dat land heb ik flink wat van hun Werelderfgoed bezocht, waaronder de kathedralen van York, Durham, Wells en Canterbury en verder ook bijvoorbeeld Stonehenge. In heel die natie is werkelijk geenenkel gunstig woord over de Europese Unie te vernemen. Dat is het resultaat van de sterke positie van de Murdoch-persgroep, wiens medewerkers verbod hebben gekregen ook maar één positief bericht over de E.U. te publiceren.
Het was dan ook bijzonder verfrissend, gisteren, op de ferry naar calais, op een groot artikel te stuiten in The Times, waarin de Poolse Minister van Buitenlandse Zaken het had over 7 mythen over de E.U. waarmee de Engelsen komaf zouden moeten maken. Het beeld van de Engelsen als nettobetalers werd er erg overtuigend in ontkracht, alsook het idee dat de Britse handel met de E.U. slechts een fractie zou vertegenwoordigen van wat de Britten aan de rest van de wereld kwijt kunnen. 50% van de uitvoer van de U.K. gaat naar Europa, zo argumenteert de Poolse BZ-minister en sinds Polens E.U.-lidmaatschap is de Britse export naar dat land verdrievoudigd.
De minister liet de Britten weten dat een natie die zich door haar negativisme, buiten de Europese besluitvorming aan het maneuvreren is, op weinig sympathie op het continent kan rekenen. Aan de Europese Unie heeft Engeland zeer veel welvaart te danken, zo was het besluit."Zelfs jullie keuken is erop vooruitgegaan".

Een artikel naar mijn hart. Engeland kan dat best eens gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2012, 10:20:04 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31