Auteur Topic: DET108 - Semis van de Duoviri L.Iunius & L.Acilius - Carthago Nova - (Augustus).  (gelezen 31 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Toen ik in de maand april de DET108 voor het eerst zag, dacht ik: die determinatie kan niet al te moeilijk zijn, want de avers en revers zijn goed herkenbaar.
Wel, dat had ik toen goed mis, want ik heb er lang naar gezocht en ik heb hem dikwijls weer opzij moeten leggen.

Tot ik vandaag leerde dat het cirkeltje met centerpunt, links van de kruik, een "patera" was en de kromstaf, rechts, een "lituus" en dat die twee, samen met de kruik, attributen waren van de Augur. De Auguren waren Romeinse priesters, die uit het observeren van de vogels "de goden consulteerden".

De zoekterm: Roman Coin Jug Patera Lituus, bracht me bij de eerste match. Zie afbeelding 3.

Deze site: "Meepzorp's Ancient COINS" noemt ons muntje een Semis of een Halve As.

Een tweede site: "Romae Aeternae Numismatics" heeft het gewoon over een AE21. Deze determinatie bevat wel een valabele catalogus-referentie. Zie afbeelding 4.

Onze DET108 is met zijn 4,72 g iets lichter dan die van bovenstaande sites (5,10 en 6,50 g).
Met zijn 19,65 mm kan hij, gezien de sleet, best een AE21 (geweest) zijn.
Hij komt dus uit het Spaanse Cartagena, Carthago Nova ten tijde van Keizer Augustus, maar werd niet in naam van de keizer geslagen, maar in die van de "Duoviri"(Tweemanschap) Iunius en Acilius. De DET108 heeft een RPC-referentie en is dus een Romeins Provinciale munt.

Hieronder de afbeeldingen:
« Laatst bewerkt op: 6 september 2019, 10:07:15 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET108 - Semis van de Duoviri L.Iunius & L.Acilius - Carthago Nova - (Augustus).
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2019, 09:54:32 »
En met de ene determinatie vindt je de andere.
De zoekterm: Wildwinds Carthago Nova, bracht me meteen op de goeie bladzijde van deze site.
Ik vond er ons muntje vreemd genoeg onder de referentie Burgos 583 en niet de RPC 152 die ik had verwacht.
De commentaar bevat geen nieuwe elementen:

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31