Auteur Topic: Determineren en zoeken.  (gelezen 72 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Determineren en zoeken.
« Gepost op: 7 oktober 2019, 10:30:25 »
Wanneer je met determineren aan de hand van de informatie op een munt, tijdelijk in een doodlopend straatje zit, kan je ook gaan zoeken of je de munt in kwestie ergens lukraak vindt.

Gisteren heb ik de sites: atmikes.be, Bonatiele.nl, MA-shops en nog een paar kleinere, afgeschuimd op hun afdeling middeleeuwse munten, op zoek naar de DET063= het draakje, de DET081= de ecclesie en nog een paar andere DET-munten die ik nog niet op het forum presenteerde.

Die sites herbergen een grote schat aan afgebeelde munten uit verschillende periodes.

Je mag ook niet naar al te veel munten tegelijk uitkijken, want anders verlies je de focus in de doorlopende stroom van afbeeldingen.

Neen, ik heb niets gevonden van wat ik zocht, maar 's avonds was ik behoorlijk mesjogge van het vele prentjes kijken.

Wie wil vinden moet er iets voor over hebben natuurlijk ;).
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2019, 10:50:53 door De Bonte Specht »

oisser

• Junior
  • **
Re: Determineren en zoeken.
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2019, 08:46:59 »
Hier ben ik het volledig mee eens. Ook ik zoek op websites met gewoon te scrollen en te hopen dat ik iets zie dat me kan verder helpen. Bijvoorbeeld picclick, delcampe of numisbids zijn ook goede prentjesbevoorraders.

Een alternatief is snuisteren door mijn boeken, wat heel rustgevend is. DET063 (draak) is een exemplaar dat ik ook graag zou willen weten. Op sommige momenten zoek ik er via het www achter want in mijn boeken kom
ik hem niet tegen. Die zit in mijn hoofd en laat me niet los.

Het laatst geposte exemplaar met kruis onbekend stond niet in mijn boeken. Ah ja, het is ne franse. Heb er wel achter gezocht maar van die periode heb ik niets van Frankrijk in mijn literatuur.

Zoeken is Zen, het doel op zich is niet belangrijk, de weg er naar toe daarentegen wel.

En ja geregeld ben ik ook scheel gezien...

mvg, Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Determineren en zoeken.
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:32:21 »
Een eerste vereiste bij determineren en zoeken is de juiste ingesteldheid.

Bij aanblik van onderstaande munt bijvoorbeeld, zal het onderbewustzijn meteen doorseinen:
Boe, een "fleur de lis" tussen bobbels en krullen, daar is geen beginnen aan, dat is niets voor mij, dat kan ik niet.

Dan moet het bewustzijn beginnen redeneren:
Die bobbels en krullen zijn tekst.
Tekst is bedoeld om gelezen en begrepen te worden.
Waarom niet door mij, in dit geval is het niet de sleet die het me zal beletten.

Wanneer men eenmaal zover is, dat men bereid is "eraan te beginnen" ...
(Laten we de zijde met fleur de lis de avers noemen en de andere revers)
... dan is het niet eens zo'n toer meer om bovenaan de revers "LIPPUS" te onderscheiden.
Bij scherper toezien "ILIPPUS" en zelfs "HILIPPUS". Dan blijft er wel weinig twijfel ...
We zoeken hier een Philippus.

Zo gauw we met de van de munt verkregen informatie een efficiënte zoekterm kunnen samenstellen, doen we dat. Elementen waarvan we niet zeker zijn, voegen we niet toe.
Hier zou men bijvoorbeeld kunnen denken dat we met een Denier te doen hebben, maar dat weten we niet zeker, dus we zetten dat niet in de zoekterm.

In ons geval wordt het: Medieval Coin France Philippe.
En kijk, Google levert ons meteen vooral afbeeldingen van munten van Philippe IV, Filips de Schone die de Vlamingen zo goed kennen van 1302, de Guldensporenslag!

Ja hoor! Philippes Double Parisis staat er tussen!
Zo vinden we, met de juiste ingesteldheid, dus wat we zoeken :D!

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31