Auteur Topic: Determineren en zoeken.  (gelezen 621 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Determineren en zoeken.
« Gepost op: 7 oktober 2019, 10:30:25 »
Wanneer je met determineren aan de hand van de informatie op een munt, tijdelijk in een doodlopend straatje zit, kan je ook gaan zoeken of je de munt in kwestie ergens lukraak vindt.

Gisteren heb ik de sites: atmikes.be, Bonatiele.nl, MA-shops en nog een paar kleinere, afgeschuimd op hun afdeling middeleeuwse munten, op zoek naar de DET063= het draakje, de DET081= de ecclesie en nog een paar andere DET-munten die ik nog niet op het forum presenteerde.

Die sites herbergen een grote schat aan afgebeelde munten uit verschillende periodes.

Je mag ook niet naar al te veel munten tegelijk uitkijken, want anders verlies je de focus in de doorlopende stroom van afbeeldingen.

Neen, ik heb niets gevonden van wat ik zocht, maar 's avonds was ik behoorlijk mesjogge van het vele prentjes kijken.

Wie wil vinden moet er iets voor over hebben natuurlijk ;).
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2019, 10:50:53 door De Bonte Specht »

oisser

• Junior
  • **
Re: Determineren en zoeken.
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2019, 08:46:59 »
Hier ben ik het volledig mee eens. Ook ik zoek op websites met gewoon te scrollen en te hopen dat ik iets zie dat me kan verder helpen. Bijvoorbeeld picclick, delcampe of numisbids zijn ook goede prentjesbevoorraders.

Een alternatief is snuisteren door mijn boeken, wat heel rustgevend is. DET063 (draak) is een exemplaar dat ik ook graag zou willen weten. Op sommige momenten zoek ik er via het www achter want in mijn boeken kom
ik hem niet tegen. Die zit in mijn hoofd en laat me niet los.

Het laatst geposte exemplaar met kruis onbekend stond niet in mijn boeken. Ah ja, het is ne franse. Heb er wel achter gezocht maar van die periode heb ik niets van Frankrijk in mijn literatuur.

Zoeken is Zen, het doel op zich is niet belangrijk, de weg er naar toe daarentegen wel.

En ja geregeld ben ik ook scheel gezien...

mvg, Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:32:21 »
Een eerste vereiste bij determineren en zoeken is de juiste ingesteldheid.

Bij aanblik van onderstaande munt bijvoorbeeld, zal het onderbewustzijn meteen doorseinen:
Boe, een "fleur de lis" tussen bobbels en krullen, daar is geen beginnen aan, dat is niets voor mij, dat kan ik niet.

Dan moet het bewustzijn beginnen redeneren:
Die bobbels en krullen zijn tekst.
Tekst is bedoeld om gelezen en begrepen te worden.
Waarom niet door mij, in dit geval is het niet de sleet die het me zal beletten.

Wanneer men eenmaal zover is, dat men bereid is "eraan te beginnen" ...
(Laten we de zijde met fleur de lis de avers noemen en de andere revers)
... dan is het niet eens zo'n toer meer om bovenaan de revers "LIPPUS" te onderscheiden.
Bij scherper toezien "ILIPPUS" en zelfs "HILIPPUS". Dan blijft er wel weinig twijfel ...
We zoeken hier een Philippus.

Zo gauw we met de van de munt verkregen informatie een efficiënte zoekterm kunnen samenstellen, doen we dat. Elementen waarvan we niet zeker zijn, voegen we niet toe.
Hier zou men bijvoorbeeld kunnen denken dat we met een Denier te doen hebben, maar dat weten we niet zeker, dus we zetten dat niet in de zoekterm.

In ons geval wordt het: Medieval Coin France Philippe.
En kijk, Google levert ons meteen vooral afbeeldingen van munten van Philippe IV, Filips de Schone die de Vlamingen zo goed kennen van 1302, de Guldensporenslag!

Ja hoor! Philippes Double Parisis staat er tussen!
Zo vinden we, met de juiste ingesteldheid, dus wat we zoeken :D!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2019, 13:48:01 »
En een spatje geluk!? Moet je dat ook niet hebben om tot resultaten te komen ::)?

Zeker! Maar in mijn optiek is geluk gelinkt aan geloof. Het is al meer dan tweeduizend jaar oud:
"Voor wie gelooft is alles mogelijk :o!" en voor mij is dat een contextloze waarheid.

Je zal zien, binnen een jaar of vijfentwintig wordt dat een wet of axioma in de kwantumfysica.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2019, 13:59:20 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2020, 13:11:55 »
Zit je met meerdere munten tegelijk op je tafel en krijg je geen enkele determinatie direct rond, dan kan je best per munt een stand van zaken bijhouden. Noteer  gevonden omschriften en details en zéker die punten waar de determinatie knelt.
In deze zin:

DET072 = Denier? Louis XI, le Prudent?
Avers: TVRONVS CIVIS FRANCORVM. "Grieks" kruis (dus niet "pattée") in vierpas.
Revers:LVDOVICUS REX FRANCORUM (dus niet: "Francorum Rex"). 2 (of 3) lys in een driepas.
0,58 gram en 17,5 mm.

Doe je dat niet, dan kan het je overkomen (zoals ik mocht ondervinden) dat je een maand later een volle dag determineerwerk levert om aan het eind precies dààr te staan waar je vorige keer bent gestopt.
Erg bemoedigend is een dergelijke constatering niet ::).

Zeker, ook in determineerwerk doet een mens ervaring op en maar goed ook.
Moet je hulp vragen, dan is zo een "stand van zaken" erg nuttig. Je partner in determinatie kan dan direct overgaan tot checken en moet niet alle gegevens op zijn beurt ontdekken. Dat bespaart een hoop tijd.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 13:13:29 door De Bonte Specht »

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 13:38:01 »
als ik mijn zoekvriend raadpleeg zegt deze mij dat het gaat om 4the type 1350
AG zou 1,456 GR KUNNEN WEGEN

ge weet ik ken er niks van he dus smijt ik het maar in de groep

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2020, 14:56:23 »
En (afgaande op dat gewicht) "je zoekvriend" kent er al evenveel van als jijzelf Jackie 8).
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 15:03:23 door De Bonte Specht »

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2020, 16:11:19 »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2020, 16:37:39 »
Hola, dan moet ik concluderen: zoekvriend dik oké, voor zover die natuurlijk correcte zoektermen voorgeschoteld krijgt.
Ik begrijp dat men in deze corona-tijden een respectabele afstand in acht moet nemen, maar de afstand die gij en uw zoekvriend hier aanhoudt ten opzichte van de vernoemde, te zoeken munt ... dat is uw zoekvriend bij de bok zetten hé Jackie :o!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2020, 13:31:58 »
131 van de 193 DET-munten werden intussen voorzien van een overtuigende determinatie.
Nog 62 passeren regelmatig de revue op mijn tafel. Daar zijn veel stukken bij die haast onherkenbaar toegetakeld zijn, rekenpenningen, lakenloodjes, maar ook varianten waarvoor je geen determinatie vindt.

Tenslotte zijn er ook munten, voorzien van goed herkenbare elementen, waarvan je op het eerste zicht denkt: dat kan hier toch geen te moeilijk geval zijn. Maar je krijgt ze maar niet gedetermineerd.
Die harde nootjes, die je in het gezicht uitlachen, dat zijn mijn grootste uitdagingen.

Onder hen, deze twee die ik hier op het Forum al eerder heb opgevoerd:
1.- De jonge Romeinse aspirant-keizer, de DET047
2.- Het middeleeuwse draakje, de DET063

Maar er is ook ...
3.- een munt met duidelijk Iraanse allures en misschien niet eens zo oud. Met zijn blaadjes en takjes die tussen de letters, over de hele spiegel verspreid zijn en de diepvallende "R" van "zarb" lijkt het wel een Qajar-munt uit de eerste helft van de 19de eeuw. Onderaan is "Zarb Dar al ..." duidelijk te lezen. Maar is het Dar al Khalifat of Dar al Ilm? De avers zou zelfs een munt van Khiva kunnen zijn. Maar noch Khiva, noch de Iraanse Qajaren zetten de kalima op hun revers en die staat er bij onze munt wel op. Dat is de DET124, een koppig stuk verdriet ???!

Hieronder het fameuze trio dat al een hele tijd met mijn voeten speelt en daar voorlopig nog wel wat mee door wil gaan:
« Laatst bewerkt op: 19 april 2020, 13:38:25 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2020, 11:14:29 »
Hieronder nog een voorbeeldje van detectie en ontcijferen op een middeleeuwse munt.

Dat hij middeleeuws is leiden we af uit het gebruikte lettertype.
Op de onderste afbeelding is aangeduid wat we menen te zien op de bovenste.(Aanklikken bitte.)
De uiterste torens en de middenbouw van de afgebeelde burcht of abdij zijn onzekere elementen.
Misschien zijn die "buitenste torens" gewoon stukken van een omschrift, het was alleen opmerkelijk dat daar ook twee driehoekige vormen tegenover elkaar voorkwamen. Misschien is de "middenbouw" een toevallige vorm van sleet.

Op de revers, komen we met het omschrift (omheen een centraal gevoet kruis) zover als:

"+ M O N E T A - . . R O T"

Mocht er iemand, aan de hand van de geleverde informatie, een licht opgaan dan vernemen we dat graag :D.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 11:16:51 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2020, 22:44:33 »
Een ander verschijnsel dat zich voordoet bij determineren van munten:

Wanneer je gedurende lange tijd of regelmatig weer eenzelfde munt zit af te speuren, dan zie je allerhande nieuwe details opdoemen. Sommige zijn nuttig, andere zijn regelrechte waanvoorstellingen.

We nemen dezelfde munt van hierboven als voorbeeld en beelden hem hieronder nog eens af.

Nu meen ik, binnen de gele cirkel, een gedeeld wapenschild te zien met:
rechts een klimmende leeuw, type Vlaanderen of Brabant.
links, schuine strepen, type Bourgondië

Vreemd vind ik ook die twee toppen (als van bergen of zadeldaken) links en rechts, aangeduid met 1 en 2.

Voor een middeleeuwse munt vind ik dat nogal een heel tafereel: een burcht of abdij, die de hele munt inneemt met onderaan een wapenschild. Plaats voor een omschrift lijkt er niet te zijn en een dergelijke avers is moeilijk te verenigen met de zeer traditionele middeleeuwse revers van een gevoet kruis, omringd met: MONETA ...

Dus ... staat er wat ik denk te zien? Of ben ik zot gedraaid en zie ik spoken (dat zou de eerste keer niet zijn ;)).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2020, 10:40:51 »
Wanneer we uitkomen bij een avers die al te onwaarschijnlijk is voor een middeleeuwse munt, stelt zich vanzelf weer de vraag: is de waarschijnlijke versie van een avers met omschrift wel voldoende onderzocht.

Toegegeven, de zone hieronder aangegeven tussen de twee rode cirkels leent zich uitstekend tot een omschrift.
Alleen valt daar bitter weinig te ontcijferen. Misschien een "n" op drie uur en een "T" op 10 uur.
"Gegevens" die alleen houvast bieden, wanneer we een gelijkaardig exemplaar vinden die deze letters effectief op die plaatsen heeft staan.

Op deze manier komt de DET035 regelmatig terug op de determineertafel. Af en toe hebben we er wat genoeg van en willen we hem een tijdje niet zien, tot we weer denken: misschien is het vandaag de dag van de overgave ::).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2020, 10:52:24 »
En dan zijn er gevallen zoals dit, hieronder:

Beide loden munten komen van dezelfde pagina op een site over loden Birmaanse (Myanmar) munten.
Ze zijn zo goed als niet van elkaar te onderscheiden, maar de eerste wordt toegeschreven aan het Koninkrijk Pyu, 500-800 AD, de tweede wordt gepresenteerd als een Birmaanse munt uit de 16de-17de eeuw.

Een determinatie met een sprong van minimaal acht eeuwen erin :o!
Wat doe je daarmee ????

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31