Auteur Topic: DET092 - Graafschap Zeeland onder het Beierse Huis? - Werk in uitvoering.  (gelezen 39 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Ook de DET092 is een muntje dat niet direct thuisgebracht wil worden.

Op de avers, een wapenschild van Beieren, gevierendeeld: Beierse Ruiten en Leeuw.
Op de revers, een verkort krukkenkruis, waarvan de armen in een floraal motief uitlopen.
Dit soort revers komt voor in de Nederlanden van eind 14de eeuw/begin 15de eeuw.

Afgaand op bovenstaande gegevens is onze munt te zoeken in de Graafschappen Henegouwen, Holland en Zeeland onder het Beierse Huis.

Hieronder in afbeelding 3 is uitgespeld wat ik in de omschriften meen te lezen.
Van deze omschriften ontbreken nu precies die delen die er toe doen voor een determinatie.

Op de avers is leesbaar: COMIT Z(?)LAND voor Comitatis Zeelandiae = van het Graafschap Zee- land. (Ik zie daar een schuine lijn die de "Z" laat vermoeden, al valt een "H" voor Holland niet totaal uit te sluiten). Helemaal onderaan staat nog een "V".
Op de revers alleen nog: + MONETA NOVA en helemaal weer boven, waarschijnlijk ANK.

Die MONETA NOVA had ik graag ingeruild voor het ontbrekende deel van het omschrift.
Tot nog toe heb ik het exacte muntje (een stuiver?) nog niet kunnen vinden.

Hier zijn de afbeeldingen:
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2019, 16:16:05 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31