Auteur Topic: Byzantium met Bulgaarse intro.  (gelezen 392 keer)

Mattias843

• Junior
  • **
Re: Te determineren munt.
« Reactie #15 Gepost op: 5 november 2019, 20:17:39 »
Dag Bonte Specht,

Ja de Byzantijnse cultuur is prachtig. Ik ken die redelijk goed omdat ik les geef in Oosterse Orthodoxe godsdienst in het Middelbaar onderwijs.
Ik ben wel in Istanboel geweest, maar nog niet in Ravenna (maar dat komt nog!).
Als liefhebber van Byzantium zult u misschien al van de Athosberg in Griekenland gehoord hebben? Dat is prachtig, daar leeft die cultuur nu nog.
Wat het verzamelen van munten betreft zal ik zeker mooie exemplaren van niet edele byzantijnse munten opnemen, maar die zie je inderdaad heel zelden en dan zijn ze nog even duur als gouden munten. U hebt daar een heel mooi voorbeeld van een munt. Zoiets past zeker in de collectie...
Met vriendelijke groet: Mattias

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 5 november 2019, 21:05:10 »
Ahaa! Oosterse Orthodoxe godsdienst. Het wordt steeds interessanter.
De Athos bezocht? For-mi-da-bel :o!
Nee, dat heb ik niet gedaan, want daar mocht ik samen met mijn vrouw niet binnen.
Maar ik heb wel twee van de Meteora-kloosters bezocht: Mega Meteoron en Varlaäm en in Athene op de Lofos Likavitos heb ik ooit nog met twee Griekse popes zitten discussiëren over het "Filioque" in het Roomse Credo (Qui ex Patre Filioque procedit).
Ooit gaan wij toch elkaar eens tegen het lijf moeten lopen, want dit soort "parlé" gaat hier bij de andere leden de wenkbrauwen doen fronsen.
Als het moet gebeuren, doet de gelegenheid zich nog wel voor ;).
Op het Forum blijven hé :o :D!

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 6 november 2019, 10:05:56 »
ik sla de bal waarschijnlijk mis door mijn ondeskundigheid maar die afbeelding waar letter M op voorkomt heb ik bij mij denkelijk ergens gezien
nu opzoek waar ik die gelegd heb zodat ik ze kan tonen
weet zelfs niet of ik deze  hier al eens geplaatst heb ter determinatie

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #18 Gepost op: 6 november 2019, 12:30:27 »
Jackie, de Byzantijnse munten met letter M komen voor in meerdere versies.
In dit geval hier ging het om het goed geconserveerd zijn en het patina van een Byzantijnse bronzen munt.

Ja, jij hebt hier eens een Byzantijnse munt opgevoerd en die is nu niet direct te vinden.

In het board "Te determineren" moeten we dus dringend orde brengen. In die zin, dat alle topics van intussen gedetermineerde munten, voorzien van een nieuwe, aangepaste titel,naar hun respectievelijke boards en rubrieken verplaatst worden.

Vroeger nam het beheer die taak op zich, maar dat kan de situatie hier blijkbaar niet dagelijks opvolgen. Ik zal in de komende dagen zien wat ik kan doen. Ik heb echter een handicap. Sinds ik hier eens accidenteel een hele rubriek van het forum heb doen verdwijnen is de toets om berichten te vernietigen van mijn Forumscherm gehaald. Gedetermineerde munten die naar hun definitieve rubrieken overgebracht worden, zullen in dit board dus niet meer vermeld worden als VERPLAATST, want het lijkt nergens op, wanneer die vermeldingen dan ten allen tijde de helft van dit board gaan innemen.

Auteurs van gedetermineerde munten, gelieve jullie hier verdwenen topics dus binnenkort, onder aangepaste titel, terug te vinden in de rubriek waar ze thuishoren.

Wat dít topic hier betreft, dat zal terug te vinden zijn in de rubriek Byzantijnen onder de titel: "Byzantium met Bulgaarse intro".
« Laatst bewerkt op: 6 november 2019, 12:39:36 door De Bonte Specht »

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #19 Gepost op: 6 november 2019, 13:37:38 »
ik wist dat ik ene gezien had tussen al mijn speelgoed  ;)
of hy hier al eens stond rarara dacht deze onder toepasselijke titel M geplaatst te hebben maar vind niet terug

info die ik heb:Byzantijnse munt / 527 na Christus / onregelmatige vorm / diameter 34 mm / +- 16 gr

en nog zo'n geval

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 6 november 2019, 20:28:53 »
Dag Bonte Specht,

Ahaa, u kent er dus ook wat van, dat is goed. De meeste mensen kennen er inderdaad niet veel van. Het Filioque is een discussie en twistpunt tussen de Rooms Katholieke en Orthodoxe kerken die gaat over de persoon van de Heilige Geest binnen de Drie-eenheid. Dit is een zeer moeilijke materie voor niet kenners. Theologische discussies op een muntenforum het is eens wat anders...Uiteraard kunnen die ook eens op een ander moment gebeuren. De kloosters van de Meteora heb ik ook al gedaan, gewoonweg niet van deze wereld.
Wees gerust, ik zal op het forum blijven.

Groeten: Mattias

zuster12

• Volwaardig lid
Re: Byzantium met Bulgaarse intro.
« Reactie #21 Gepost op: 7 november 2019, 18:45:27 »
Mattiad843

kan je iets vertellen over stukje dat ik poste?
met dank

Mattias843

• Junior
  • **
Re: Byzantium met Bulgaarse intro.
« Reactie #22 Gepost op: 7 november 2019, 19:11:35 »
Dag zuster12,

Het is zeker een byzantijnse munt. Maar veel meer kan ik er niet over zeggen. Ik start pas met verzamelen, dus veel weet ik er nog niet over.
De datum die u gaf zal wel kloppen. Mooie munt.

Met vriendelijke groet: Mattias

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31