Auteur Topic: Romeinse munt met roestuitslag?  (gelezen 62 keer)

Mattias843

• Junior
  • **
Romeinse munt met roestuitslag?
« Gepost op: 23 november 2019, 12:47:31 »
Geachte leden van het forum.

Ik heb in mijn collectie een Romeinse munt van Constantijn de Grote de bekende Urbs Roma.
Daarop zijn op de voorzijde met de wolf enkele bruine roestplekken te zien. Op de andere zijde heeft deze munt dat niet volgens mij
Is dit een bedreiging voor andere munten in de buurt van deze? Gaat dit verder en of moet ik dit behandelen?

Met veel dank: Mattias

patrick

• Volwaardig lid
Re: Romeinse munt met roestuitslag?
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2019, 13:00:47 »
Eventueel de munten in zelfklevend munthouders plaatsen kan oxidatie beter tegen gaan , zijn natuurlijk mooier als ze in open schuiven liggen
Sommige wrijven hun munten in met zuurvrije vaseline

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2019, 13:05:15 »
Ik heb deze munt in deze staat aangekocht. Ik ga hem waarschijnlijk als didactisch materiaal op school gebruiken en niet in de collectie houden...

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2019, 13:30:52 »
Het is wel een prachtig exemplaar!

Wat de aandoening zelf betreft en de eventuele behandeling, zou ik niet alleen wachten op antwoorden op dit forum, want in praktijk komt dat dikwijls neer op: zoveel verzamelaars, zoveel manieren van aanpak.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar in jouw geval zou ik rechtstreeks op het www opzoeken  wat die bruine vlekken precies zijn en wat er eventueel aan kan gedaan worden.

Onder "Bronsrot" bijvoorbeeld, zie ik tussen de afbeeldingen al direct een paar munten die exact zulke vlekken hebben als die van jou. Of dàt nu precies het bronsrot is uit de titel, weet ik niet, maar daar kan jij je zelf best even in verdiepen.

Wanneer je gevonden hebt wat het is en je gaat er iets tegen ondernemen, laat ons hier dan eens weten hoe je het aanpakt én ... hoe dat uitdraait.
Kennis uit praktijkgevallen, daar zijn we hier gek op ;).

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2019, 13:15:06 »
Ok, ik ga het eens bekijken... Thanks.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31