Auteur Topic: DET075 - Armenpenning van de Doornikse O.L.Vrouwekathedraal - 15de-16de eeuw.  (gelezen 278 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Voor de DET075 zou ik graag de volledige scherp-determinatieploeg van het Forum mobiliseren, al vrees ik dat de coinoscoop hier geen doorslaggevende rol zal spelen.

We hebben hier een middeleeuwse munt van het model Douzain of Double Gros.
Met opzet vermijd ik de benaming Dubbele Groot, omdat ik een gegrond vermoeden heb dat we hier met een Doornikse munt te maken hebben.

Kijk eens naar de afbeeldingen:

Afbeelding 1, de avers en afbeelding 2, de revers van de DET075.
Afbeelding 3: avers + revers met ontcijfering van de omschriften: RExxxxTORIUM  TORNACENSE
en daarbij gaat het me vooral om het omschrift op de revers: TORNACENSE.

Afbeelding 4 toont namelijk een munt die ik gekopieerd heb uit het topic "Heraldiek op munten". Het is een 8 Sols van Doornik met de Latijnse vermelding TORNACENSI (= voor Doornik). Als dàt geen spoor is :o!

Alleen ... ik kan dat Doornikse muntje niet vinden.
Voor de vermoedelijke muntbenaming ben ik afgegaan op de afbeeldingen 1 en 2, die aan deze munttypes doen denken. Nu ik echter het muntje zelf ben gaan opsnorren om het te meten en te wegen, denk ik  dat het met zijn 0,63 gram voor een diameter van 18,2 mm te klein uitvalt om aanspraak te kunnen maken op één dezer benamingen.

Ik check dadelijk eens formaat en gewicht van Douzain en Double Gros.
Wel ... wat ik al dacht: een Douzain weegt al gauw tussen 2 en 2,5 gram voor 25 mm diameter en een Double Gros gaat boven de 4 gram en boven de 30 mm :o!
Vergeet die benamingen dus maar, na determinatie verdwijnen die ook uit de titel van dit topic.

We zoeken dus een beduidend kleinere en lichtere munt.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 18:11:37 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET075 - Douzain of Double Gros van Doornik? - werk in uitvoering.
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2019, 01:27:07 »
Onderstaande Doornikse armenpenning zet ons op een totaal ander spoor en dan vooral het opschrift op de revers:

.OFFIC.REFECTO.ECCLE.TORNACEN. .1.5.8.0. (= Officium refectorii ecclesiae Tornacensis ?)

Ongeveer te vertalen als: Bureau van de eetzaal van de kerk van Doornik.

Het ziet er sterk naar uit dat onze DET075 met zijn opschrift: REFECTORIUM  TORNACENSE = Doornikse Eetzaal, naar datzelfde adres verwijst en dat we dus eveneens met een armenpenning te maken hebben:
« Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 01:28:54 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET075 - Douzain of Double Gros van Doornik? - werk in uitvoering.
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2019, 01:49:54 »
En ... we zitten vlak in de buurt met deze Armenpenning van de Onze Lieve Vrouwe-kathedraal te Doornik, gevonden op de site Atmikes.be.
Onderstaande penning is geen match, maar het laat geen twijfel meer over de aard van onze DET075. De omschriften zijn identiek:
« Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 01:52:38 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: DET075 - Armenpenning van de Doornikse O.L.Vrouwe-kathedraal - 15de-16de eeuw.
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2019, 12:21:39 »
Onderstaande determinatie van cgb.fr behandelt een armenpenning die nog steeds als variant te beschouwen is van onze DET075 (zie details in de uitlopers van het kruis), maar de verschillen zijn zo miniem, dat we deze, met een zuiver geweten, als eind-determinatie van dit stukje gaan beschouwen.

Onderaan staat een interessante uitleg over de collectie uit de 19de eeuw,waarin deze penning werd gevonden. De penning zelf wordt hier niet gedateerd, maar aangezien hij erg lijkt op de munten uit zijn tijd, lijkt daar weinig twijfel over.

De stempeldraaiing van de DET075 is "5 uur".

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31