Auteur Topic: DET111 - Vierkante zilveren Dirham - Marokko - 1248-1266 AD - ?  (gelezen 125 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
DET111 - Vierkante zilveren Dirham - Marokko - 1248-1266 AD - ?
« Gepost op: 9 januari 2020, 10:12:00 »
Jos,
Toen ik de DET111 zag, dacht ik: zo een vierkante zilveren munt, dat kan toch niet te moeilijk zijn.
Intussen heb ik, van Indië tot Spanje, honderden zo niet duizenden vierkante zilveren Rupees en Dirhams gezien, maar niet één met zo een slordig schrift als de DET111.

Hij komt nog het dichtst in de buurt van de Kufi-schrift Dirham van Abu Hafs Umar al-Murtada, een Almohadenheerser over Marokko in 1248-1266 AD.
Hieronder staat, na de afbeelding van de avers en revers van onze munt, een vergelijkende afbeelding tussen de DET111 en zo een Dirham van Umar al-Murtada.

De avers-zijden vertonen de "eerste islamitische belijdenis", dus de gelijkenis van beide teksten is daar evident.
We kijken dus naar de revers-zijden. Daar vallen niet alleen de klavertjes onderaan de letters op (zie rode cirkeltjes), ondanks het slordige schrift op onze munt, zit er toch nogal wat gelijkenis in die tekst.

Aangezien echter de DET111 het werk lijkt van een slecht-geletterde, vermoed ik, dat het om een Berberse kopie  kan gaan van een Abu Hafs Umar al-Murtada Dirham. Maar ik heb nog geen stavend materiaal gevonden voor deze veronderstelling.

Intussen maakt het opzoekwerk rond deze munt me wel stilaan gek.
Omdat uw zoekterreinen doorgaans nogal wat groter en meer gesofistikeerd zijn dan de mijne, wou ik je vragen eens uit te kijken rond die Marokkaanse Almohadenheerser, of je daar niks tegenkomt dat nog sterker op onze DET111 lijkt. Misschien kom je hem wel tegen :o!

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
Re: DET111 - Vierkante zilveren Dirham - Marokko - 1248-1266 AD - ?
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2020, 14:34:38 »
Wat zijn de afmetingen van deze?

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2020, 15:18:16 »
De DET111 weegt 1,28 g voor 13,26 x 13,50 mm.
Dat is nogal wat kleiner dan de munt waarmee hij wordt vergeleken, maar niet zóveel lichter.
Die weegt 1,56 g voor 2,13 x 2,17 mm.

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2020, 15:42:45 »
Ik vind niet meteen iets dat er op lijkt.

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 21:00:23 »
Enige correcties op wat ik eerder schreef over deze munt:

a.- De tekst op de avers is niet de Kalima Tayyab: "Er is geen God naast ...", maar wel een andere religieuze tekst die op de avers van dit type munten zijn vaste plaats heeft. Mijn vergissing werd veroorzaakt door "Mohammed rasul" op de tweede lijn. Mohammed, de boodschapper (of profeet), figureert ook in de Kalima Tayyab, maar Numista (zie afbeelding 2) geeft hier de juiste vertaling.

b.- Onze DET111 koppel ik niet meer noodzakelijk aan Abu Hafs Umar al-Murtada, aangezien diens naam op de munt niet voorkomt. Numista vertaalt de revers namelijk eveneens als religieuze tekst (zie afbeelding 2).

Gesterkt in mijn overtuiging door de tekstvergelijkingen hieronder, blijf ik wel van oordeel dat we hier te doen hebben met een Almohaden-munt, misschien van al-Murtada, misschien iets ouder, misschien iets jonger.

OPGELET, voor de eerste afbeelding heb ik de avers/revers-zijden conform gehouden met de afbeeldingen van de DET111 in dit topic. De munt becommentarieerd door Numista op afbeelding 2 heeft AVERS en REVERS ANDERSOM.
Dit Numista-blad wordt hier niet opgevoerd als determinatie voor onze munt, maar enkel voor overzichtelijke kennisname van zijn informatie.

De beide vergelijkingsmunten in de eerste afbeelding zijn niet beletterd in het Kufi-schrift (waar onze DET111 naar neigt) maar ik geloof vast dat we hier driemaal dezelfde teksten zien.

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 21:11:32 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 23:05:25 »
Een klein intermezzo over de avonturen tijdens de zoektocht naar deze munt.

Voor ik de munt op Numista nakeek, zocht ik vooral vierkante zilveren Almohaden met Kufisch schrift.
In afbeelding 1 hieronder heeft er zo eentje de plaats ingenomen van de Numista-munt.
De teksten zijn identiek: Mohammed rasul in de tweede lijn ...enz.

In de begeleidende tekst bij die munten staat steevast: "Al-Hadra al-Mu'miniya al-Murtadiya".
En dan vraag je je af: waar moet ik dat lezen? Want ik ken geen Arabisch, maar ik ken wel voldoende van Arabische letters om te weten dat dit er onmogelijk kan staan. Maar verder krijg je geen tekst. Wat staat dat er dan te doen, behalve tot frustratie te leiden?

Zie afbeelding 2 (opgelet, hier zijn avers en revers gewisseld van plaats!), de tekst bij de munt van SOLER Y LLACH, en zo zijn er een reeks sites met die identieke info.
Dan dool je rond tot je bijvoorbeeld bij Numista beland en je ziet: dit is juist!
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 01:00:22 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2020, 00:14:11 »
Verdere bevindingen:

"Al-Hadra  Al-Mu'miniya  Al-Murtadiya" is de benaming voor dit type munt.
Ik moet nog eens opzoeken vanwaar men daarmee komt. Eén ding is zeker, die woorden staan NIET op de munt.

Beetje raar, naar formaat neigt onze DET111 meer naar een Halve Dirham, terwijl hij met zijn gewicht duidelijk dichter bij een Dirham zit.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2020, 15:43:11 »
Dat er hier en daar vreemde eendjes in de bijt zitten tussen de lading Almohaden vierkante Dirhams bewijst onderstaande commentaartekst bij zo een exemplaar. De munt zelf had geen treffende gelijkenis met de DET111, zijn gewicht komt wel dicht in de buurt.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 17:46:07 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31