Auteur Topic: Tetradrachme  (gelezen 55 keer)

Mattias843

• Junior
  • **
Tetradrachme
« Gepost op: 11 januari 2020, 17:08:56 »
Een nieuwe aanwinst in de verzameling, een muntje met de afbeelding op van forumlid Patrick zijn uil. Het is een Tetradrachme uit Griekenland. 

Mijn vraag is de volgende: Op de keerzijde zien wij op de afbeelding van het hoofd van de godin Athena een inkerving in kruisvorm. komt die uit de tijd van de munt zelf? Of is de inkerving recenter?

Op verschillende sites heb ik info gevonden dat deze munten vaak werden getest in de Griekse tijd of ze echt van zilver waren. Heeft iemand info over dit testen in de oudheid? Blijkbaar komen deze inkervingen vaak voor op deze munten?

Mattias843

• Junior
  • **
Re: Tetradrachme
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 17:10:57 »
Bij deze munt is de inkerving beschaafd gedaan, ik heb vele voorbeelden gezien waarbij er geen rekening is gehouden met de munt of de afbeelding erop. Barbaarse voorbeelden genoeg op het web.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2020, 17:32:17 »
Ik was niet op de hoogte van het verschijnsel, maar ben me gaan informeren op het www.
Ver of lang zoeken hoefde niet, de info lag voor het grijpen. Op onderstaande link bijvoorbeeld:

Test Cut - NumisWiki, The Collaborative Numismatics Project ...
https://www.forumancientcoins.com › numiswiki › view

Jouw "test cut", Mattias, is inderdaad uitgevoerd met respect voor de munt. (Anders had je er waarschijnlijk geen interesse voor gehad, zoals ik je intussen ken ;)).
Aangezien het gaat om een gebruik, waarvan wordt aangenomen dat het in de oudheid al algemeen was, zou ik me geen zorgen maken over de vraag of de test van recente datum zou zijn. Er zijn tegenwoordig andere methoden om te testen of een munt massief is en wie zou zijn mooie antieke munt willen schenden?

Intussen heb ik gemerkt dat mijn link je niet direct bij de feiten brengt.
Je kan beter "Test Cut - Numiswiki" ingeven, dan kom je wél terecht.

Nog gefeliciteerd met je prachtige munt alweer :o :D!
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 17:41:46 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2020, 17:49:30 »
Hier is de link:

Test Cut - NumisWiki, The Collaborative Numismatics Project

Test cuts kunnen inderdaad zeer veel schade aanrichten, maar deze munten hebben ooit gediend als iets anders dan een verzamelobject? Dat is nieuws voor mij!  ;D

Mvg,
Misslagske

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2020, 20:05:29 »
Dank voor de info aan allen,

Interessant te zien dat op de gegeven link, bij de voorbeelden van gerepareerde cuts er een munt bijstaat met de testcut op dezelfde plaats en manier als mijn exemplaar te zien is...

Volgens mij is de testcut zelfs een extra bij mijn munt, het geeft nog meer de geschiedenis aan van deze toch al wat oudere munt.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31