Auteur Topic: Chinees "chi-chi"-stokje voor lot-voorspelling.  (gelezen 649 keer)

zuster12

• Volwaardig lid
Chinees "chi-chi"-stokje voor lot-voorspelling.
« Gepost op: 14 februari 2020, 21:42:03 »
nen mens is verplicht van een titel te kiezen he vandaar "chinese stok"  naam kan veranderd worden als determinatie gebeurd is  ;)

gewicht 0,9 gr lengte 11 cm

op ene zijde bepaalde inkervingen
andere zijde 2 chinese tekens

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 10:27:12 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: chinese stok
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2020, 22:29:32 »
11 cm is wat kort voor een Chinees eetstokje.
Door de reflectie kan ik noch de gepyrografeerde, noch de opgeschilderde Chinese hanzi goed onderscheiden.
Mocht ik die goed kunnen zien, dan zou ik misschien kunnen achterhalen wat het is.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2020, 16:59:20 door De Bonte Specht »

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2020, 22:34:54 »
beter dan dit lukte me niet sorry

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2020, 23:43:24 »
Dit zal ik dan eens moeten uitprinten en meenemen naar mijn Chinese vriend.
Dus, hiervoor minstens een weekje geduld Jackie.
Tsjé zal dit allicht kunnen lezen en weet er dan misschien iets meer over.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2020, 10:09:17 »
Voilà, ik heb een berichtje gestuurd naar mijn ouwe werkmakker. Die is gewoonlijk graag van de partij om naar zijn Chinees restaurant te gaan eten en Tsjé, de patron, die kent me daar intussen al meer dan een beetje.
Mijn kaartje met gegroepeerde afdrukken van het stokje, heb ik intussen klaar.
Ik ben zelf benieuwd of hij hier iets van gaat kunnen maken, met andere woorden, of dat stokje iets méér is dan een stokje met enkele Chinese hanzi erop :o.
Ik laat het je weten Jackie. Enig tromgeroffel is hier intussen op zijn plaats 8).

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2020, 10:30:05 »
gans Gent staat op straat door uw deskundig optreden
mocht de afstand niet zo ver zijn ik kwam eens eten bij uw chinese vriend

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2020, 11:14:49 »
Ja, maak het maar leuk ;D! Dat houdt de goeie stemming erin.

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2020, 11:31:03 »
het zou soort "kantine geld" kunnen zijn

mss veur nen jupiler

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2020, 12:38:35 »
Die Jupiler zal je dan toch in China moeten gaan drinken en nu, met dat Corona-virus, is het daar niet de aangewezen tijd voor.
Hoe kom je erbij? Kantinegeld ::).

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2020, 13:06:40 »
volgens de eigenaar had iemand zich dat ooit laten ontvallen op een bijeenkomst onder numismaten
maar zijn daar verder niet op ingegaan

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2020, 19:15:16 »
Jackie, vanmiddag ben ik dus met mijn vroegere werkmakker in zijn Chinees stam-restaurant gaan eten en ik had die gegevens van dat stokje van jou bij.

Buiten het domein van de veronderstellingen zijn we daar niet geraakt, want Tsjé vond de foto's niet duidelijk genoeg om zich met zekerheid over de Chinese hanzi uit te spreken.

De gepyrografeerde (ingebrande) tekens waren al helemaal onbespreekbaar want totaal onleesbaar.

Van de opgeschilderde tekens is het langste met grote waarschijnlijkheid "SHOU" en dat betekent "Lang Leven".

Het kortere teken zou "JIU" kunnen zijn, dat is "Wijn" of alcoholische drank.
Je ziet dat teken hieronder afgebeeld. Aan jou om, met het stokje in de hand, te controleren of de beide hanzi identiek zijn.

Tsjé kon ons niet vertellen waar dat stokje toe diende en uw veronderstelling van "kantinegeld" kon hij niet bevestigen.

Thuis gekomen heb ik eerst die twee Chinese tekens opgesnord, aan de hand van de notities van Tsjé.
Vervolgens vroeg ik me af waartoe een stokje  met "Wijn en Lang Leven" erop kon dienen.
Zo kwam ik bij "Chinese fortune-telling sticks" terecht of Chinese waarzegger-stokjes, in het Chinees "Chi-Chi" stokjes.
Doorgaans zien die stokjes er nu wat goedkoper uit, appelsienekistjeshout met rood-geverfde uiteinden.
Maar ik vond ook meer antieke sets, waarvan de stokjes er uitzien zoals dat van jou ( zie afbeelding).
Wat meer is: de lengte van 11 cm is hier aardig op haar plaats, want de meeste foedraaltjes waarin zo'n stokjes zitten zijn iets meer dan ... 11 cm!

Opgelet, meer dan een veronderstelling is dit niet. Is "Wijn en Lang Leven" een vermelding die voorkomt op die stokjes? Geen idee! Maar als "raison d'être" van een stokje met dergelijke vermelding, vind ik de uitleg niet misstaan.

Ik zoek nog wat verder, kijk jij intussen eens naar de afbeeldingen hieronder en speciaal naar dat "Wijn"-teken:

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2020, 19:54:30 »
een tekenaar (buiten technisch tekenen  ;)) is er niet verloren gegaan aan mij maar ik deed toch maar poging
tekening en foto brengen u mss meer duidelijkheid

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2020, 20:16:54 »
Ik denk dat, wat jij schrijft eerder "Nog vele jaren in den bak" en "Koffie met kamfer" betekent.
Kan óók op een chi-chi-stokje staan, maar ik hoop toch dat ik er één met de tekens van Tsjé uitkies :D.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2020, 20:55:55 »
Jackie, kijk eens: die Chi-Chi sticks zijn bovenaan rood geverfd. Rood is in China de kleur van voorspoed en geluk.
In de samengestelde foto hieronder is de rechter helft, jouw stokje.
Is dat nu ook niet bovenaan rood geverfd (al heeft tijd en vernis het wat roestbruin verkleurd)?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2020, 23:13:47 »
De pyrogravure in het stokje, zou een nummer moeten zijn, want de chi-chi stokjes in een set zijn alle genummerd.
Zo zou het kunnen dat er op ons stokje (minstens) een drie en een tien staat. Staat er inderdaad SAN SHI, dan is dat 30. Maar zeer duidelijk is het niet.

Intussen is wel duidelijk dat dit topic geen numismatisch onderwerp behandelt en dat het dus als eindbestemming het Numiscafé zal krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 23:48:48 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31