Auteur Topic: Terug van... en nieuw voor de verzameling!  (gelezen 831 keer)

ConBel

• Volwaardig lid
Terug van... en nieuw voor de verzameling!
« Gepost op: 25 februari 2020, 14:32:33 »
Munten, bankbiljetten of andere numismatische objecten verzamelen... we houden er allemaal van!

Een deel van het plezier ligt echter evenzeer in het delen, zeker als jouw munt of bankbiljet nieuw is.

Vandaar ons topic "Terug van...".

Net terug van reis, van het veld, van een veiling of muntenhandel?
Of gewoon terug van jouw brievenbus?

En je wil dit graag delen met ons allemaal?

Post het dan hier!
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 14:46:02 door ConBel »

ConBel

• Volwaardig lid
Re: Terug van... en nieuw voor de verzameling!
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2020, 14:43:08 »
Zo, dan bijt ik meteen de spits af.

Zonet ben ik terug van 2 weken Ghana, een prachtig land!

voor mij niets leuker op reis dan pogen de lokale bankbiljetten te bemachtigen  ;)

Eerste foto: de reeks van huidige biljetten die ik heb weten te verzamelen (in redelijk goede staat! niet altijd evident)

Tweede foto: bij een lokale inwoner in Accra deze 6 biljetten met opeenvolgende serienummers verkregen (20 cedis 1982). Dit vooral is een fijne herinnering aan die dag/reis. Bovendien ook fijn om te weten dat deze biljetten rechtstreeks van het land zelf komen!

Beide leuke aanvullingen voor mijn collectie, dus tevreden hiermee  :)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 14:44:58 door ConBel »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2020, 17:24:58 »
Dit kan wel eens een zeer populair topic worden Conbel, want het is zeer toegankelijk en interessant voor alle leden. Zeer goed initiatief, gefeliciteerd, ik wens het alle succes dat het ongetwijfeld verdient :D.

De Ghanese biljetten die je ons hierboven toont zetten me ook al direct aan het opzoeken: Wie waren die zes kerels die op de meeste van de bankbriefjes te zien zijn?
"The Big Six". Ik ben me meteen gaan informeren over dat stuk Ghanese geschiedenis.

En de munteenheid, de Cedi, die levert stof voor het topic: Numismatiek en Etymologie.

Vruchtbare start :o! Ik heb er al één en ander van bijgeleerd.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 17:42:07 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2020, 10:25:13 »
Terug van ... mijn salon ( :D!) met een nieuw Chinees muntje voor mijn verzameling.

Ja, vanmorgen bezoek gehad van een vriend. Die had me al gemeld dat hij zes dezelfde Chinese muntjes had en ik had hem gezegd dat hij er altijd eentje kon komen omwisselen en daar vond hij vanmorgen even de tijd voor.

Intussen heb ik het Cash-muntje al in een 25 mm-munthouder gestoken en is het klaar voor het album.

De avers, niet zo spectaculair maar met de muntjes van Keizer Yong Zheng (1723-1735) gooien ze toch niet direct naar je hoofd. De revers is trouwens ook geen courante Boo Yuwan of Boo Ciowan, de ministeries uit Beijing, neen het is het provinciale munthuis van Zhejiang te Hangzhou waar dit muntje gegoten werd.

Nu eens kijken voor een goed  plaatsje in de verzameling ...
En daarna eens zien waar jullie allemaal nog mee aankomen :o!

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2020, 18:47:20 »
Terug van het afhaalpunt met het nieuwste biljet voor mijn collectie.

100 dirhams (gedrukt op 10 000 francs) Marokko 1955.

Dit was 1 van de eerste biljetten van Marokko waarbij ze de Dirham gebruikten: geen nieuwe biljetten, wel oude biljetten waar ze de dirham op drukten (overprint).

Op het biljet zien we Casablanca en haar commerciële haven.

Blij met mijn nieuwste biljet!

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2020, 18:19:06 »
Terug van mijn voordeur (de koerier bleef mooi op 1,5meter en droeg handschoenen ;) ).
En dus nieuw vandaag ontvangen: twee biljetten ten tijde van de Franse kolonisatie in Afrika.

Het eerste biljet: 100 francs Frans Equatoriaal Afrika (1946) met "La Bourdonnais" afgebeeld op de voorkant.

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2020, 18:19:48 »
Het tweede biljet: 100 francs Djibouti (1952) --> In die tijd nog Frans-Somaliland, dat in 1977 Djibouti werd.

(Daarnaast had je in de koloniale periode ook nog een Brits-Somaliland én een Italiaans-Somaliland... beide werden na onafhankelijkheid samengevoegd tot Somalië).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2020, 21:25:02 »
Prachtig ConBel!
Jij bent echt een nijvere bij die constant verder werkt aan de verzameling.
Interessant vind ik, dat Djibouti naast het Arabisch ook het Géez op zijn bankbriefjes heeft staan, het schrift dat we kennen uit Ethiopië en Eritrea.
Ik kon het niet laten om even de landsnaam te checken op het alfabet (zie de afbeelding hieronder, van een Engelstalige site):
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2020, 21:38:37 door De Bonte Specht »

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2020, 08:43:55 »
Ah, dat wist ik niet! Interessant.
Ergens wel logisch gezien hun ligging

Net snel eens gecontroleerd: in de jaren 70 verdwijnt het Géez van hun bankbiljetten (de jaren van onafhankelijkheid dus).

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 17:51:20 »
Terug van mijn brievenbus (vanwaar kom je anders nog terug in deze tijd  ::) ) en deze twee nieuwe biljetten ontvangen!

5 en 10 dirhams, Marokko, 1960.
De eerste biljetten van Marokko na hun onafhankelijkheid (los van de overdrukken op koloniale biljetten in 1959).

Blij dat ik dit nieuwe stukje geschiedenis van dit Afrikaans land kan toevoegen aan mijn collectie.

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2020, 17:52:07 »
ps: dit topic is dus zeker geen persoonlijk topic voor mijn nieuwe bankbiljetten  ;)

Iedereen mag hier af en toe iets posten! Wat fijn zou zijn.

Zijn er geen andere leden die af en toe een nieuwe munt of bankbiljet bemachtigen? En dit hier af en toe eens willen laten zien?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2020, 14:35:59 »
Terug van (inderdaad) mijn brievenbus om daar dit sympathieke muntje te vinden, dat me toegestuurd werd door Patrick, ja onze "patrick", de quizmaster :D! Crème van een vent ;).

Straks neem ik het onderhanden en daarna vinden jullie het terug in "Een muntenverzameling die draait rond determineren". Misschien denken jullie: wat valt daar nu aan te determineren? Wel, dat zien jullie dáár dan wel  8).
« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 19:06:25 door De Bonte Specht »

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2020, 15:05:56 »
Mooi klein muntje!

(Ook leuk als je weet dat je deze nieuwe munt hebt via een forumlid)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 7 april 2020, 13:17:42 »
Terug van (alweer) mijn brievenbus met twee kleine zilveren muntjes, Drachmen van de Westelijke Satrapen uit de derde eeuw. Vanmiddag hou ik me bezig met een grondige determinatie van die twee en dan duiken ze weer op in "Een muntenverzameling die draait rond determineren".
Tot dan en ginder, jullie komen toch kijken mag ik hopen ;)?
« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 19:06:53 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2020, 12:46:46 »
Terug van ... mijn brievenbus (hoe raadt u het :o!) met deze gave Tibetaanse munt: een Ga-Den Tangka.
Determineer-werk, ja en nee, want de Krause levert hierover veel info, hoewel alweer niet helemaal vlekkeloos.
Zoals gewoonlijk zien we elkaar weer met deze munt in "Een muntenverzameling die draait rond determineren".
« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 19:05:58 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31