Auteur Topic: Terug van... en nieuw voor de verzameling!  (gelezen 830 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Terug van... en nieuw voor de verzameling!
« Reactie #30 Gepost op: 30 april 2020, 15:30:01 »
Een tweede muntje betreft een 10 Millièmes van de eerste muntslag van onafhankelijk Soedan in 1956.

De avers toont een postbode op zijn dromedaris.

Neen, het embleem van de nieuwe staat was dat niet, maar gedurende heel mijn jeugd was dat het beeld dat ons van Soedan op het netvlies gebrand stond: Soedanese munten en postzegels = postman op dromedaris.

Het exemplaar dat ik hier toon heeft nauwelijks gecirculeerd, dat is niet het geval met het muntje dat ik verwacht, dat is in Soedan goed van hand tot hand gegaan. Het is dan ook een stukje geschiedenis.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #31 Gepost op: 30 april 2020, 15:35:53 »
En het derde muntje dat hier moet aankomen ... ontdek ik hier zopas in mijn verzameling.
10 Millièmes 1943 van koning Faroek van Egypte. Tot op het slagjaar identiek :D!
Dat toon ik jullie in het topic van mijn verzameling.
Tot ginder!

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #32 Gepost op: 1 mei 2020, 09:54:38 »
"The Camel Postman" was ook present op de Soedanese bankbiljetten, zo blijkt.
Met de drie hieronder getoonde biljetten is het gamma verre van compleet.
Zo zag ik ook een biljet van 10 Soedanese Pond "Postman", met tussentijden van een paar jaar, uitgegeven in vier verschillende kleuren.

De Soedanezen hadden meer redenen dan wij om blij te zijn als ze de postman zagen komen 8).

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #33 Gepost op: 1 mei 2020, 12:44:05 »
Aha Bonte Specht! Heb je jezelf bekeerd tot Afrikaanse bankbiljetten? Papier boven ijzerwaar ?  ;)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #34 Gepost op: 1 mei 2020, 12:56:25 »
Dan moet ik je teleurstellen ConBel ;).
Ik viel op die biljetten met "The Camel Postman" en dacht nog, zal ik daar nu mee wachten om die op te voeren tot het betrokken muntje in mijn brievenbus valt?
Maar neen, ik vind ze hier heel toepasselijk in uw topic staan en ook nog niet te ver van de dito postzegels af.
Vandaar :D!

Mooie bankbiljetten (en postzegels!) krijgen altijd mijn aandacht, maar munten zijn echt mijn ding.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2020, 15:37:43 »
Aha, vandaag terug van mijn brievenbus en de drie muntjes zaten erin.

Hieronder staan ze afgebeeld samen met de reden van hun late levering: een postzegeltje dat ooit eens "prior" is geweest maar dat al geruime tijd niet meer is.

Aan iedereen die me ooit munten verhandelt: vraag gerust een eurootje meer voor een priorzegel, want ik wens de waar te ontvangen wanneer ik nog volop in de verwachting leef :o!

Verder merk ik, dat er bij de post toch iemand nieuwsgierig was naar de inhoud van de enveloppe, want bij de zegel was er een hoek afgescheurd. Helaas voor die neuzende persoon, de muntjes waren bijzonder efficiënt verpakt.
Also, umsonst eingebrochen, Mein Lieber  :D!

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #36 Gepost op: 5 mei 2020, 20:56:30 »
Eveneens post ontvangen vandaag!  :D

Ten eerste: 2 prachtige biljetten uit de Afrikaanse eilanden Madagascar en de Comoren (die tot hun onafhankelijkheid onder Frans koloniaal gezag vielen).

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #37 Gepost op: 5 mei 2020, 20:57:11 »
Daarnaast 3 biljetten van Congo-Brazzaville.

Uit de serie van 2002 van Centraal Afrikaanse Staten (Congo-Brazzaville krijgt de letter C tot 2002, nadien de letter T)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2020, 13:44:53 »
Terug van mijn brievenbus en ... de levering van muntjes per brief wordt steeds driester :o!

In Antwoord#35 hierboven kon je zien hoe bij mijn vorige levering een hoekje van de enveloppe gescheurd werd (vlak bij de postzegel) om te kunnen zien wat daar wel in zat.

Deze keer kreeg ik mijn enveloppe, volledig opengescheurd en herverpakt in een gesloten plastic zak met het in rood geschreven bericht erop in Nederlands, Frans en Duits, betreffende een "Beschadigde zending".

Het is zeker niet zo, dat de aan mij geadresseerde briefomslag een knoert van een munt bevatte die de stempelmachine niet op normale wijze kon passeren.
Neen! Het gaat om het kleine, dunne Romeintje (17 mm, 1,9 gram) dat Patrick hier al eerder op het Forum presenteerde (zie Romeinen).

Waar het verpakken van munten voor verzending betreft, kent Patrick de knepen van het vak, dat werd dan ook perfect uitgevoerd en gelukkig was het Romeintje nog in de opengescheurde enveloppe aanwezig :D!

Hieronder: Mijn zending, ongeveer zoals ik ze vanmiddag in mijn brievenbus vond:
(Het muntje komt aan bod in een volgend bericht.)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2020, 14:06:06 »
En hier is het muntje ;)!

Dat wordt nu aan een grondige inspectie onderworpen en wanneer het klaar is voor het album, zie je het in het topic van mijn verzameling.
See you there 8).

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2020, 15:02:34 »
Straf dat het muntje nog in die enveloppe zat  :o

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #41 Gepost op: 13 mei 2020, 16:48:59 »
Misschien controleren ze alle enveloppen met karton erin op zakjes drugs en hebben ze gezien dat er wat anders in zat. Het is in elk geval het tweede incident bij mij, dus het is hier dat het gebeurt. Ik spreek er alleszins onze postbode eens op aan, want dat zint me niet.
Vandaag, met mijn post in die extra plastic zak, kreeg ik ze ook nog eens een dag later dan voorzien.
Eventueel mogen ze controleren bij aflevering, wanneer ik erbij sta.

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2020, 14:33:05 »
Twee nieuwe kleurrijke biljetten van Djibouti vandaag!

Een klein landje in de Hoorn van Afrika (kleiner dan België, jawel), maar een prachtig arsenaal aan bankbiljetten doorheen haar geschiedenis (volgens mij dan toch  ;) )

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #43 Gepost op: 19 mei 2020, 14:50:02 »
Hoho, zeker geen klachten over de levering deze keer :D!
Bpost heeft de enveloppe ongeschonden in mijn brievenbus gedeponeerd en wat meer is ... ik kreeg mijn muntje geleverd MET MUZIEK!
Deze bijzondere attentie kwam wel niet van bpost, maar van onze Patrick, die mij dit Romeintje toestuurde.

Ja, ik had deze kleine Constantius II al uit zijn oude munthoudertje om hem in alle duidelijkheid te inspecteren, maar toen dacht ik: nee, dit is te mooi, die moet er weer in voor een eerste aanblik op het Forum ;).

Hartelijk dank, Patrick!

Nu ga ik eens kijken wat Wildwinds over dit stukje zegt en of ze het daar in de collectie hebben zitten en dan zien we elkaar terug bij mijn verzameling.
Tot dan 8).
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 14:54:54 door De Bonte Specht »

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2020, 11:36:54 »
Laatste nieuwe biljet voor mijn collectie is er één van Mali.

Mali gebruikt de CFA-frank, maar ontrukte zich tussen 1962 en 1984 aan deze monetaire unie (en gebruikte in die periode de onafhankelijke Malinese franc). In deze periode drukte Mali 3 series van telkens 5 biljetten. Eén voor één mooie bankbiljetten!

Dit biljet is het allerlaatste biljet (en hoogste waarde) van de 3de serie.

We zien op de voorzijde een man met "de fez" als hoofddeksel. Op de achtergrond zien we de keramiekfabriek in Djikoroni (Bamako). Op de achterzijde zien we enerzijds een man die de traditionele weefkunst beoefend. En anderzijds een Malinese vrouw met een hoofdband gemaakt van (Malinese?) munten.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31