Auteur Topic: Byzantijns muntje  (gelezen 248 keer)

Mattias843

• Junior
  • **
Re: Byzantijns muntje
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2020, 10:58:50 »
Ik bedoel om munten te verkopen op een veiling, gaan die toch goed nagekeken worden voordat ze verkocht gaan worden?
Omdat ik niet zeker kan zijn van de echtheid van (mijn) antieke munten zet ik mijn verzameling stop. Ik ga terug naar wat ik wel ken, gouden bullion munten, die zijn gewoon hun gewicht waard, ongeacht een krasje enz.... Daar zit geen echt risico aan, als het gewicht en de afmeting juist zijn, is het een echte munt. En testen op goud is niet zo moeilijk.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2020, 12:37:36 »
Mattias, ik begrijp dat zo een reactie het gevolg is van iets te veel ontgoochelingen kort na elkaar, maar ik hoop dat je hier nog op terug gaat komen.
Jij bent een man van geschiedenis en cultuur en in bullion-munten is daar bitter weinig van te vinden. Bullion-munten zijn iets voor beleggers (en of dat dan een goeie belegging is?) niet voor numismatici.
Misschien zijn je Krüger-Randen en Gouden Napoleons wel gisteren geslagen.
Als je met de aanschaf voor je muntenverzameling nu eens wat voorzichtiger te werk ging?
Hoeveel van je ontgoochelingen heb je in een respectabele munthandel aangeschaft?
Misschien ga je iets te impulsief te werk.
Ik zou zeggen: laat het wat bezinken en duik nu niet hals over kop in de bullion-munten. Hoeveel vreugde is daar te rapen?

zuster12

• Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2020, 14:39:01 »
mattias snap je best
waarom denk je dat dergelijke stukken niet zoveel aangeboden worden op veilingen?
meerdere oorzaken - vaak word echtheid vh stuk in vraag gesteld / weinig verzamelaars voor dit / vaak hoge prijzen

dus eerder een ELSEN die dit mss zal opnemen met uiteraard andere voorwaarden dan bij plaatselijke veiling in muntenclub
suc6 met je verzameling

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2020, 15:22:14 »
Bedankt voor jullie reacties...
Ja het is spijtig, maar liever zekerheid (bullion) dan misschien allemaal valse stukken in huis te hebben... Verzamelen is iets voor experten met jarenlange ervaring....
Bedankt en succes met jullie collecties.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2020, 17:27:30 »
Aan een reeks slechte ervaringen hou je nu het idee over dat de hele muntenmarkt overspoeld wordt met vervalsingen. Dat is niet zo.
Maar ... waar ga jij je bullion-munten kopen? In de bank, hola :o ! Die haal je ook niet op de rommelmarkt.

Niks mis met munten op de rommelmarkt hoor, maar je weet dat die je geen garantie biedt.
Eerst wat kennis opdoen van het muntgebied dat je interesseert. Zeker in het begin, alleen kopen bij gekende, betrouwbare handelaars. Die kan je altijd nadien nog aanspreken mocht er eens iets niet naar verwachtingen zijn.
En al sneller dan je misschien denkt krijg je voeling met de "waar" en ruik je het als het niet pluis is.

Ik weet dat ik nu veel te vroeg met dit soort praat bij je aan kom, maar ... misschien krijg ik er later de gelegenheid niet meer toe, dus ...

Neem rustig de tijd om hier even van te bekomen en beslis later wat je wil doen.
 ;) Alle sympathie!

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2020, 17:56:27 »
Wees gerust, ik verdwijn niet van het forum.

Bullion koop ik bij betrouwbare handelaars (banken verkopen dat bijna niet meer, of met een veel te hoge premie), dit verzamel ik al veel langer dan numismatische munten, en dat domein begin ik inderdaad te kennen...

Ik ga geen numismatische munten meer kopen, maar ik ga wel proberen die munten zelf te zoeken. Ik denk dat ik mijn hobby ga verleggen naar het gebied van metal-detecting. Wat ik dan zal vinden zal ik wel laten zien op het forum.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31