Auteur Topic: DET052 - Vlaanderen - Mijt - Lodewijk van Nevers -Afwijk. omschrift op de revers  (gelezen 429 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
De DET052 is een munt van 0,80 gram voor een diameter van 19,30 mm. Koper of zilver? Het is moeilijk uit te maken.
De avers vertoont een smal kruis dat doorloopt tot de rand en dat het omschrift in vier snijdt (bij Engelse middeleeuwse pennies noemt men dat een "long cross"). In het kwadrant rechtsboven leest men "MON", waarschijnlijk van MONETA. Als laatste letter, linksboven aan het kruis, staat een "D".
In de vier hoeken van het kruis staat telkens een letter. Bij Vlaamse munten zijn dat gewoonlijk: F, L, een A met streep erboven (om er de nasale AN van FLANDRE van te maken) en een D met '. Maar bij onze munt is de letter in het derde kwartaal (aangenomen dat MON in de rand het eerste kwartaal aangeeft) beslist een "G".

De revers vertoont met grote waarschijnlijkheid een leeuw. Ik dacht aanvankelijk: een gehelmde, zittende leeuw van het model Vlaamse Plak of Botdrager, maar ik denk nu: een klimmende leeuw, zoals het Vlaamse Wapen.
Met iets om zijn hals?
In het laatste kwart van het randschrift staat "GAND" met vlak erachter dus het kleine kruisje.

Het is een munt, geveild door Elsen, die enige gelijkenissen met onze DET052 vertoont, die mijn speurtocht in gang trok. (Op het document van Elsen staan avers en revers andersom, ik gebruik hier dus leeuw-zijde en kruis-zijde).

Het randschrift op de leeuw-zijde eindigt ook op -ND en de pluimen op de helm vlak onder de D ziet men op onze DET052 ook, al denk ik nu dat het daar de tong van een klimmende leeuw is. Ook meen ik een staart van dezelfde stijl op ons stuk te kunnen onderscheiden.

Op de kruiszijde, een "long cross" dus met letters in de hoeken: hier de gekende F, L, A met streep en D'.
Maar ... de kwadranten van het omschrift bevatten MEER letters dan die van de DET052.

Dus, al zit de Halve Groot van Elsen met zijn 0,99 gram niet zo ver boven het gewicht van de DET052 ...
HET IS NIET ONZE MUNT :o.

Iemand een idee, waar we met de DET052 moeten zijn?

« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 16:14:21 door De Bonte Specht »

patrick

• Volwaardig lid
Re: DET052 - Hulp gevraagd bij een Vlaamse middeleeuwse munt.
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2020, 20:16:37 »
Van hieruit absoluut niet te zien , de leeuw heeft deze een schild op zijn buik?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2020, 20:32:04 »
Geen idee Patrick, door dat donkere rechthoekje centraal op de munt. Maar hij schijnt een kroon of iets dergelijks rond zijn nek te hebben.

Ik heb hulp gevraagd bij de determinatie, omdat we zeker leden hebben met betere documentatie of catalogi van Vlaamse munten dan ik (die er geen heb ;)).
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 20:34:35 door De Bonte Specht »

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2020, 21:09:27 »
Zoiets bedoel ik

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2020, 22:19:57 »
Waarschijnlijk zitten we goed bij het type "Halve Groot". Maar ik geloof niet dat het zo simpel is als een leeuw met een schildje op zijn borst. Ik weet niet wat het is wat ik zie, maar kijk hieronder eens tussen de rode lijnen en zie dan eens naar de afbeeldingen bij het openingsbericht, dan weet je wat ik bedoel.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2020, 23:38:22 »
Een andere mogelijkheid zou zijn dat we hier met een overslag te maken hebben.
Wanneer je namelijk naar de licht gekleurde delen kijkt op de leeuw-zijde, dan lijken daar nogal wat krullen van staart en klauwen te zien in de zone van het omschrift, zo lijkt me en dan kan men zich afvragen: kijken we hier nog wel naar één type munt?

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2020, 12:49:04 »
Deze lijkt er op, maar de legendes passen niet helemaal. Misschien een imitatie van deze?

VLAANDEREN, Graafschap, Lodewijk van Nevers (1322-1346), biljoen mijt, 1344-1345 (?), Gent. Vz/ + MONETA GANDENS Grote L in het veld tussen klaverbladen. Boven en onder een drieblad. Kz/ LVD- COM- FLA-DRI Lang kruis met G-A-N-D in de hoeken. Gaill. 190; Elsen 18; Martiny & Torongo GE 26/1 (dit exemplaar). 0,75g Zeldzaam.

Bron

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2020, 18:29:53 »
Jos, ik moet eerlijk toegeven, toen je hiermee afkwam (zie hierboven) geloofde ik er absoluut niks van.
Ik dacht: met die grote "L" van Ludovicus, waar haalt hij dat uit ::). Die letters G A N D in de kantons van het langkruis, die zag ik dan weer wél zitten.

Zopas heb ik het topic nog eens bekeken en toen viel me op: verdekke, MONETA GANDENS(IS), dat zou toch best kunnen uitkomen.

Ik geef dat in als zoekterm en jawel hoor, daar krijg ik zo een munt met grote "L" centraal.
Ik draai die afbeelding, zodat ik "GANDENS." in dezelfde positie krijg als op de USB-afbeelding van de DET052.
En vergelijk eens de afbeeldingen hieronder: die bolletjes op de uiteinden van die "L", dat decoratietje "erboven", de klaver links binnen de cirkel, alles is er, op beide munten. Je zat dus helemaal juist en alles wat ik eerder op die zijde van de DET052 dacht te zien, mag ik vergeten: leeuw? In my dreams!

Een juiste match heb ik nog niet, want de keerzijde van dit exemplaar had geen letters in de kantons van het langkruis. Maar ik was nu zo verrast door de resultaten van het spoor dat je aanbracht, dat ik dit echt even moest melden vóór ik rustig verder kan zoeken.

Hier is de vergelijkende afbeelding:
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2020, 18:35:55 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2020, 19:21:32 »
Door exemplaren te vergelijken bij Jean Elsen, merk ik op dat de letters G A N D geen vaste positie binnen de kruisarmen hebben. Die kunnen dus roteren en men heeft er geen houvast aan om de oriëntatie van het omschrift te bepalen.
Maar hoe ik de munt ook draai, ik kom nooit bij LVD.COM.FLA.DRI. uit.
Wat kan daar dan als omschrift staan aan de zijde van het kruis ????

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2020, 19:33:40 »
... Het zou me niks verwonderen als dat nóg een keer : MON.(ETA?). GAN.DEN. zou zijn, al ware dat dan toch van het goeie een beetje veel  :o.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2020, 08:57:40 »
Vergelijk in onderstaande afbeelding eens de "G" van G A N D, in de kwadrant linksonder, met de eerste letter onderaan links van het "langkruis" in het omschrift. Dat haakje aan een letter met ronde rug naar links, dat sterkt me in de overtuiging dat hier weer een "G" staat en dat het omschrift op de revers dus alweer zou zijn:

"MOn-ETA-GAn-DEn".

Drie keer GAND op één munt! Niet gewoon te noemen.
En dan is mijn vraag: hebben we hier te doen met een type, een variant of een anomalie?
In het laatste geval kunnen we het zoeken naar een identieke munt wel opgeven en de constatering noteren.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Met deze determinatie moeten we tot een besluit komen.

Dat besluit baseren we op de Reactie#6 en volgende van dit topic en mede op het feit dat de biljoen Mijt van Elsen (Reactie#6) in avers en gewicht (0,75g) overeenkomt met de DET052 (0,8g).

Het besluit luidt:

"De DET052 is een Vlaamse Mijt van Lodewijk van Nevers met afwijkend omschrift op de revers."

Het omschrift op de avers is regulier: +MONETA:GANDENS.
Dat op de revers echter is op de DET052: MON.ETA.GAN.DEN., waar het normaal LVD.COM.FLA.DRI. moet zijn.
Bovendien behoort onze munt tot het type met de letters G A N D in de kwadranten van de middencirkel ::).

Elsen noemt zijn exemplaar zeldzaam, wat dan te denken van ons exemplaar :o!

Ieder die denkt deze determinatie te kunnen bijsturen, is meer dan welkom om zijn bevindingen aan dit topic toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 22:17:59 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31