Auteur Topic: Uw verzameling, het www en Numisforum.  (gelezen 773 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Uw verzameling, het www en Numisforum.
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2020, 12:53:41 »
Over Corona- en andere virussen ...

Het lijkt een feit dat het Coronavirus de activiteit op numismatische forums niet stimuleert. Dat is bij ons zo, maar dat is duidelijk ook op andere forums het geval. Men kan zich terecht afvragen hoe dat komt.
Misschien ligt het aan het eenduidige nieuws dat we alle dagen te slikken krijgen: corona, corona, nog eens corona en alleen maar corona en de initiatief-dodende verveling die dat meebrengt. Daar moet tegenin gegaan worden.

Maar hier wil ik het eens hebben over een ander virus. Eéntje dat zich nestelt in de numismatiek. Zeer vervelend!
Het Angelsaksische virus!

Ik geef een voorbeeldje. Je wil bijvoorbeeld Georgische munten bekijken en je geeft de zoekterm in: Coins Georgia.
Bam! Dan staan op je scherm weliswaar een paar Georgische muntjes, maar verdronken in een stroom Amerikaanse munten. Nu heeft de Amerikaanse staat Georgia inderdaad in zijn jonge periode enige munten uitgegeven, maar die staan op sites met andere US-munten en die komen allemaal mee.
Je wil een vreemde munt opzoeken met een adelaar erop. Waag het niet een zoekterm te gebruiken waarin zowel "coin" als "eagle" voorkomt want  je krijgt meteen een scherm vol American Eagles doorspekt met quarters, dimes en cents.
Het gebruik van te algemene zoektermen, zoals "Modern Coins","Coin collections","Most wanted coins" ...  resulteert gegarandeerd in een overvloed aan "Angelsaksische" munten: Verenigde Staten, Canada, Australië, Groot-Brittanië en in mindere mate Nieuw Zeeland.
Wil je munten uit India op je scherm, mind you! De te gebruiken term is "Coins India", niet "Indian Coins", want wat krijg je alweer op je scherm: munten met Amerikaanse bepluimde Indianen tussen alle andere Amerikaanse munten ...

Gebruik dan geen Engelse zoektermen, zal je me zeggen. Maar Franse of Duitse zoektermen zijn praktisch in een gericht zoekgebied binnen hun invloedssfeer, maar daarbuiten kom je wel een heel stuk verder met Engels.
Alleen moet je echt een "padvinder" worden in het gebruik van zoektermen of voor je het weet zit je tot over je oren in de commerciële Angelsaksische verzamelarij.

Virussen ... kom, laat het ons over iets anders hebben ???.

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2020, 22:48:52 »
Beste Jan,

Probeer eens een andere zoek-engine dan google. Bijvoorbeeld DuckDuckGo, die gebruik ik geregeld als aanvulling en soms zelfs als eerste keuze.
Nog anders, zoek eens op de zoekterm "search engines" je gaat ongetwijfeld wel alternatieven vinden...

mvg,

Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2020, 22:58:30 »
Ha Dimitri, dat is nieuw voor mij. Dat moet ik eens uittesten. Bedankt voor de tip :D.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2020, 17:36:12 »
Vandaag sluiten we de maand augustus af in dit rampzalige corona-jaar.
Het was om meerdere redenen een speciale maand.
Wat nieuwe aanwinsten in de verzamelingen betreft, was het bijzonder magertjes. Er zijn er weinigen van ergens teruggekomen met iets nieuws voor de collectie (Oisser ;)).
Zelf ben ik deze maand ook op de rem gaan staan, want in juli heb ik alles bij elkaar toch wat geld aan munten uitgegeven.
En toch ... en toch is augustus een supermaand geworden, want we gaan de 400 berichten halen en dat voor het eerst dit jaar! (Ik moet trouwens eens nakijken of we dat ooit al eens deden).
September wordt weer een maand met plannen tot groei in mijn collecties. Bij jullie ook ;)?
Zeg maar "ja" Jonges. Dat wordt weer leuk!
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2020, 17:53:41 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2020, 19:02:56 »
Of we ooit eerder 400 berichten per maand haalden?
Ma menne Lieve Jong  ::).

In ons startjaar 2010 haalden we in augustus "718" berichten :o!
In mei 2013 zonden we 546 berichten in en in juni van dat jaar, 402.
In 2014, alweer in augustus, 572 berichten.
En in augustus 2016 waren het er 676.

Doen we het dan nu slechter dan vroeger op dit Forum?
De vorige jaren stonden die uitschieters tussen maanden met een soms erg magere score. Nu zijn we veel regelmatiger, zodanig zelfs dat we, met slechts twee derde van het jaar achter de rug, al meer berichten plaatsten dan in de volledige jaren: 2010, 2012, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.
2011 en 2013 pakken we normaal in september. Alleen 2019, daar zouden we mogelijk nog kunnen onder  scoren, maar dan moeten we het wel echt met z'n allen laten afweten.

Neen, Corona zal ons zeker niet dwars gezeten hebben op het Forum. We doen het beter dan ooit :D!
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2020, 19:06:26 door De Bonte Specht »

ConBel

• Volwaardig lid
« Reactie #20 Gepost op: 4 september 2020, 10:09:40 »
Leuk en interessant deze statistieken.

Heb je deze gegevens ook zonder de rubriek "Numisquiz"?
Want als ik het aantal post bekijk is deze maal 8 in vergelijking met andere topics.
Bovendien is dit het "meest regelmatige" topic waar wekelijks ongeveer een vast aantal berichten in wordt gepost.

Vandaar zou ik het interessant vinden om te zien of er door de jaren heen meer of minder gepost wordt in alle andere rubrieken (los van de Numisquiz).

Maar misschien kan dit niet  :)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #21 Gepost op: 4 september 2020, 10:33:28 »
Neen ConBel, de cijfers met de quizzen eruit gefilterd zou ik je niet kunnen geven.
Inderdaad, die quizzen maken het meest constante gegeven uit op ons Forum en dat doen we bewust.

Ten eerste omdat er hier doorlopend activiteit zou zijn en ...
Ten tweede, omdat men een numismatische quiz niet mag onderschatten, die vereist zoekwerk, concentratie en kennis. Een regelmatige deelnemer aan de quiz wordt een goeie en geïnteresseerde numismaat.
« Laatst bewerkt op: 4 september 2020, 10:39:42 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31