Auteur Topic: DET140 - Late Horseman & Bull-Jital - Delhi - 1193-1206 AD.  (gelezen 34 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
DET140 - Late Horseman & Bull-Jital - Delhi - 1193-1206 AD.
« Gepost op: 15 maart 2020, 11:14:23 »
Horseman & Bull-Jitals waren de erg succes-volle munt van het pre-islamitische Kaboel, het Indus-gebied en Noord-India. Beter dan Romeinse munten hielden ze eeuwenlang hun gewicht tussen 3 à 3,5 gram.
In de rubriek: Vroege middeleeuwen staat hier al zo'n Jital onder DET113, die had voor zijn gewicht een diameter van 19 mm en was geslagen op een dun zilverplaatje. Dat was een Jital met het Samantha Devi opschrift.

Onze DET140 is met zijn 15 mm heel wat kleiner, toch heeft hij zijn volle gewicht van 3,5 gram. Hij is dan ook veel dikker.

Een exacte determinatie is voor onze munt niet simpel, want tussen de vele varianten lijkt het soms wat nemen en geven in de gelijkenis. Tussen de afbeeldingen staan een paar exemplaren die laten zien wat ik bedoel.

Bij "Doug Smith's Ancient Coins" vond ik een mooie presentatie over de Horseman & Bull-Jitals.
Het laatste alinea, over de late Jitals, staat hieronder gekopieerd. Naar mijn mening is er de grootste overeenkomst tussen onze DET140 en het daar gepresenteerde exemplaar "D".

Daarvoor wil ik wijzen op de duidelijke parelrand, het grote oog met punt dat de bult vormt van de bull en de letter die daarachter staat en de lijnen van paard en ruiter.

Enige twijfel kreeg ik bij het zien van de letters onder de poten van de bull op het exemplaar D, waar op ons stuk alleen lijnen te zien zijn. Maar bij nader toezien komen deze letters niet verder dan de eerste voorpoot van de stier en ziet men al de lijnen onder de achterpoten. Op onze DET140 zijn alleen de achterpoten te zien en dus de lijnen. Om uit de onzekerheid te komen  staat hieronder nog een tweede exemplaar van de Jital van Muhammad Ghowri (onder die naam is hij bij ons bekend) ter vergelijking:

O ja, nog iets: De DET140 is de enige munt in de DET-reeks , waarvan ik alleen een avers op de usb-stick heb staan. De revers in de vergelijking heb ik dus zelf ingescand.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31