Auteur Topic: Houten medaille  (gelezen 57 keer)

oisser

• Junior
  • **
Houten medaille
« Gepost op: 22 mei 2020, 11:35:09 »
Deze morgen in één van mijn oudste dozen met muntgerief, de volgende medaille tegengekomen.
Ze is gemaakt uit hout, heeft een diameter van 34mm (ronde naar ronde zijde) en is beschreven in het Frans.

Ik meen te kunnen lezen:

kant 1:

Ná à Anvers
Anvers

Kant 2:

Compagnie
iets met "anniverser" denk ik.....
De Footer P.
11:14

De vragen zijn nu:
Is de tekst volledig te lezen?
Is dit iets wat bekend is en zo ja, kunnen jullie meer info verschaffen.

De herkomst is een rommelmarkt. Ongeveer 35jaar geleden -ergens zit het nog vaag in mijn geheugen- een doosje met munten gekocht en dit zat er tussen.

Bekijk het als: "Ne keer iets anders"... dat maakt dit forum zo leuk.

mvg,

Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Houten medaille
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2020, 12:34:22 »
Ik lees: "Compagnie d' ouvriers d' irri".

Irri kan, geloof ik, alleen maar een afkorting zijn voor "irrigation", dus een souvenir  of identificatie-badge van een irrigatiewerkers-gezelschap in Antwerpen. Arbeiders aan de grachten en sloten, veronderstel ik.
Als dat stadswerkers waren droegen ze misschien wel een kieltje met nummer en dan was die De Footer/De Pooter
nummer 14.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 12:40:29 door De Bonte Specht »

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora.be
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 13:33:56 »
Volgens mij is het "Compagnie d'Ouvriers d'Art(illerie)".

Mvg,
Misslagske

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2020, 14:35:50 »
Dat zou inderdaad zinniger zijn, want verifiërend op Google stoot men er op "compagnies d'ouvriers d' artillerie" in het leger en een hele rist bijhorende afbeeldingen.

oisser

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2020, 15:23:31 »
Na eveneens gegoogeld te hebben op wat Jan stelde zie ik dat het misschien wel een eeuw ouder is dan ik dacht. Ik ga het bijhouden bij de curiosa. Niet echt een munt maar toch mooi genoeg om te bewaren. Ik ben vorig jaar met mijn gezin eens naar het oorlogsmuseum geweest in Brussel, als je daar rondloopt en al die uniformen en helmen of mutsen ziet, gaat het heel moeilijk zijn om te achterhalen waar het exact vandaan komt. Is allemaal niet erg, het exemplaar gaat bewaard en bewonderd worden.

Merci voor de hulp.

mvg,

Dimitri

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31