Auteur Topic: Reddingsoperatie van een medaille  (gelezen 54 keer)

oisser

• Junior
  • **
Reddingsoperatie van een medaille
« Gepost op: 22 mei 2020, 15:37:36 »
Deze morgen een oude medaille (terug)gevonden die ook weer heel lang geleden gekocht is geweest in een lot.
Ze zat in een plastieken "doosje" met als onderzijde een karton waarop een zachte "mousse" zit. Op die substantie
leg je dan je waardevolle medaille en zo blijft die voor het nageslacht goed geconserveerd. Niet dus......

Ik heb ze uit het plastieken doosje gehaald en wat blijkt nu, dat "mousse" gedoen is volledig "verduurd" en getransformeerd
naar een kleverige substantie die niet om aan te zien is. Ikke in een kleine paniek geschoten want mijn medaille van
Albert I (en dat is van alle acht de chiefs mijne favoriet) was naar de knoppen. Echter.... vorige week geleerd dat een eenvoudige manier
om grof vuil en aarde van een munt te krijgen het gebruik is van een beetje dreft. Direct alles in gereedheid gebracht om
mijn medaille van een vuilbakdood te redden. 't Was precies of WOI was terug begonnen :) met als eindresultaat dat we -weer- gewonnen hebben.

Wat zijn de stappen geweest die ik gedaan heb? Vooraleer verder te lezen bedenk dat dit een persoonlijke keuze was en ik geen
verantwoordelijkheid draag als iemand een kostbare munt op deze manier naar de verdoemenis helpt.

Stap 1: gedemineraliseerd water en paar druppelkes dreft
Stap 2: medaille erin en een uurke of twee wachten
Stap 3: met een oude zachte tandenborstel erover wrijven met veel van dat vocht zodat je altijd in natte toestand wrijft, je mag geen krassen maken
Stap 4: na schoonmaak laten liggen in proper water
Stap 5: drogen met keukenrol

Dat werkte heel goed, de substantie kwam er heel snel af. De medaille is gered en is ook te zien in de foto's.

foto 1: kartonneke met "mousse" dat in het midden weg is omdat het aan de medaille kleefde
foto 2: water en dreft
foto 3: medaille ligt in water met paar druppels dreft
foto 4: start van de kuisoperatie
foto 5: kuisoperatie ongeveer in de helft
foto 6: medaille in proper water
foto 7 en 8: propere medaille

Conclusie, een eenvoudige manier om de "mousse" te verwijderen van een munt. Dergelijke smeerlapperij zouden ze moeten verbieden om te verkopen.

Een vraag die ik me stel is aan wie deze medaille werd "uitgereikt". Aan mensen die oorlogswezen opvingen of grootbrachten?

mvg,

Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Reddingsoperatie van een medaille
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2020, 16:21:32 »
Gefeliciteerd met je geslaagde reddingsoperatie, Dimitri :D.
Zou dat geen medaille zijn die men zichzelf aanschafte, om met het gespendeerde geld de "weezen" te steunen?
Ze bestaat ook als penning, zo heb ik gemerkt, zonder oogje en schakel.

Hieronder de beide versies die ik vond op het www. Daar moet nog wel meer uitleg over te vinden zijn.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Reddingsoperatie van een medaille
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 19:57:04 »
Waarschijnlijk is ze niet te vinden met lint.
Misschien was het de bedoeling, dat ze met dat oog aan je horlogeketting kwam te zitten en dat je ze dan uit je gilet-zakje kon laten hangen.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31