Een Romeinse munt met "ANTONINUS PIUS AUG" rondom de beeldenaar, terwijl deze laatste een jong portret van Caracalla is, hoe vind je dat?
Wel, dat is heel wel mogelijk.
Want Caracalla heette natuurlijk niet Caracalla. Dat was een bijnaam, die hij dankte aan de lederen Keltische kapmantel, de Caracallus, die hij bij voorkeur op veldtochten droeg. Dus die bijnaam staat niet op zijn munten.
Zijn ware naam was: Marcus Aurelius Severus Antoninus, kortom Antoninus.
Antoninus was zijn naam en "pius" en "augustus" behoorden tot zijn titulatuur.
Dus onderstaande Denarius heeft niets te maken met keizer Antoninus Pius, maar alles met Caracalla.
Wanneer je dat stuk gaat zoeken op Wildwinds, wordt je daar geconfronteerd met de duizelingwekkende

muntenlijst van Caracalla. En daar zoek je naar: een Denarius met ...
Avers dus: ANTONINUS PIUS AUG. rondom het hoofd van een jonge, rechts kijkende, gelauwerde Caracalla in toga.
Revers: PONTIF TR P VIII COS II rondom een naar links zittende Salus, die een slang (uit een mand) voedert.
Onder RIC 82 vond ik al spoedig een sterk gelijkend exemplaar, alleen stond daarop TR P in zijn geheel links van Salus' hoofd. Daarom werkte ik de gehele verdomde Caracalla muntenlijst verder af ... zonder resultaat.
Op het www waren echter onder referentie RIC 82 nogal wat varianten te vinden op het Wildwinds-exemplaar.
Na lang zoeken vond ik tenslotte wat ik zocht: een RIC 82 waarop de TR P-groep gesplitst was in TR links en P rechts van Salus' hoofd, zoals dat op ons stuk het geval is.
Een eigenaardigheidje van het officina dus, het slag-atelier.
De scans vind ik wat tegenvallen, daarom plaats ik de foto's in de hand er nog eens bij, daarop zijn de details duidelijker.
Ons exemplaar weegt 3,25 gram voor een diameter van 18 mm.
Het werd geslagen in Rome in 205 AD.
Zie afbeelding 5: de determinatie van Aeternitas Numismatics.