Auteur Topic: Een verzameling "Romeinse Munten".  (gelezen 2744 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een verzameling "Romeinse Munten".
« Reactie #75 Gepost op: 4 mei 2021, 13:56:12 »
De DET050 is een provinciale AE27 van Gordianus III met klop, geslagen in Caesarea, Cappadocië in 250 AD:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #76 Gepost op: 4 mei 2021, 14:28:38 »
Zo heeft de DET-collectie me dus 16 Romeinse munten opgeleverd en daarmee de basis gelegd van deze verzameling. Het feit dat tussen de Romeinse munten veel exemplaren voorkwamen die in medailleslag waren uitgevoerd (en dan vooral onder de provinciale Romeinen), verklaart natuurlijk waarom mijn keuze zo dikwijls op Romeinen viel. Maar daardoor is ook mijn interesse  in de munten van die tijd gegroeid.

Die 16 munten (DET002, -004, -007, -010, -019, -022, -024, -025, -028, -043, -047, -050, -053, -097, -098 en 100) kwamen natuurlijk niet alle in één klap in mijn verzameling. Tussendoor heb ik munten overgenomen van Forumleden en recentelijk uit de veiling hier en van de Alora-website. Zo staat de teller momenteel op 45.

Dikwijls zie ik zeer interessante exemplaren die echter niet in medailleslag zijn geslagen. De overgrote meerderheid is in muntslag of één of andere stempeldraaiing uitgevoerd en die munten neem ik niet op.

Ik hou jullie op de hoogte van de verdere evolutie ;).

« Laatst bewerkt op: 4 mei 2021, 14:30:14 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #77 Gepost op: 26 mei 2021, 18:37:08 »
Vandaag kon ik nog twee stukken toevoegen aan mijn verzameling.
Een eerste daarvan is een provinciale Hadrianus, een Tetradrachme uit Alexandrië (137-138).

Op de avers, uiteraard de beeldenaar van keizer Hadrianus.
Op de revers, Nilus, een allegorische mannelijke figuur die de Nijl voorstelt. In zijn rechterhand een gebogen rietstengel en in zijn linker een hoorn des overvloeds. Onder hem een krokodil. In het veld, bij de voeten, onder de rietstengel, een "L" voor "jaar" en boven de rietstengel "K" en "B" voor 20 en 2 = het 22ste regeringsjaar van Hadrianus.

De munten van Alora zijn steeds vergezeld van een voorbeeldig complete beschrijving, met referenties en alignement. De determinatie van Alora staat hieronder dan ook afgebeeld, naast de scans van de munt zoals die op de site te vinden waren en foto's, uit de hand, van avers en revers.

Deze munt is tamelijk dik en heeft geen scherp afgetekend reliëf. Men zou hem zelfs voor een gegoten stuk kunnen houden. Vergelijking met andere stukken van dit type op het www, overtuigden me ervan dat dit het normale voorkomen is van deze munt. Zie de toegevoegde determinatie van een Catawiki-exemplaar, die het heeft over "some porosity", enigszins poreus dus.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #78 Gepost op: 26 mei 2021, 21:20:53 »
De Tetradrachme van Hadrianus is intussen klaar voor het album.
Het is de eerste Hadrianusmunt in mijn verzameling, dus krijgt die recto/verso een prentje mee.

Hadrianus heeft door geheel zijn Rijk inspectiereizen gemaakt en er veel monumenten opgericht. Judea was voor de Romeinen al decennia lang een lastpak. Hadrianus had twaalf legioenen nodig om de Bar Kochba-opstand neer te slaan, maar hij joeg toen de Joden uit het land, samen met hun taal en hun godsdienst en veranderde de naam Judea in Syria Palaestina. Dat kan je allemaal niet in één prentje vatten, dus werd het de gekende "Muur van Hadrianus, de rijksgrens die Hadrianus in Noord Brittannië liet afbakenen.

Deze munt maakt het tweede blad van mijn verzameling compleet, dat met keizers van de tweede eeuw:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #79 Gepost op: 27 mei 2021, 13:16:02 »
Bij de tweede Romeinse munt gaat het om een zilveren Denarius van Caracalla.
Hieronder: - De scans van de Alora-siteen eigen foto's vanuit de hand.
De perfecte determinatie is van Alora:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #80 Gepost op: 27 mei 2021, 13:18:56 »
Intussen zit ook die munt veilig in het album.
Hij completeert daar het derde albumblad van mijn verzameling Romeinen met keizers van de derde eeuw:
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 13:43:01 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #81 Gepost op: 27 mei 2021, 14:23:40 »
Bij nader overdenken, geloof ik niet dat het opschrift op de revers van deze munt "LIBERALITAS AUG VI" is, want dat heeft weinig betekenis.
Waarschijnlijk gaat het om een kort voor "LIBERALITAS AUGUSTI" of "De Vrijgevigheid des Keizers".
Ik zal die munthouder maar eens voorzien van nieuwe commentaar :D.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 14:39:08 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #82 Gepost op: 9 juni 2021, 10:58:56 »
Gisteren heb ik nog drie interessante Romeinen aan deze verzameling kunnen toevoegen.
Ik wil ze jullie hier graag voorstellen.
Laat ons beginnen met een provinciale Galba, een Tetradrachme geslagen in het jaar 68, in Alexandrië, de Egyptische havenstad.

Galba is één van de keizers van het "vierkeizerjaar". De andere zijn Otho, Vitellius en Vespasianus.
Vespasianus heeft na het vierkeizerjaar nog een decennium geregeerd, maar de drie anderen kwamen dus aan geen vol jaar. Munten hebben van Vespasianus is dus geen kunst, maar na een Diobool van Otho, heb ik dus nu een Tetradrachme van Galba vast. En aan een goeie Vitellius raak ik ook nog wel eens, zaak is voor mij natuurlijk er één te vinden in medailleslag.

Galba was al een zestiger toen hij door de senaat tot keizer werd benoemd. In zijn doortastendheid stuitte hij de één na de andere machtsgroep tegen de borst, de legioenen, de praetoriaanse wacht, de senaat ...

Hieronder: de scans van Alora, foto's door mij vanuit de hand genomen en de determinatie die de munt bij Alora meekreeg:
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2021, 22:33:13 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #83 Gepost op: 9 juni 2021, 12:41:49 »
En zo gaat ie in het album:
De lay-out op de munthouder heb ik in de stijl gehouden van die van de Otho-diobool en die droeg nog de invloed van mijn "verzameling die draait om determineren".

Galba krijgt, als nieuwe keizer in mijn album, een portretprentje mee:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #84 Gepost op: 9 juni 2021, 15:23:20 »
De tweede munt is een mooie Denarius van de Republiek.

Met munten van de Romeinse Republiek zitten we de facto vóór onze tijdrekening, in casu 110-109 VC.
De naam C. Pulcher (= C. Claudius Pulcher) is op deze munt vermeld in zijn functie van munter.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #85 Gepost op: 9 juni 2021, 18:36:13 »
En zo wordt hij geparkeerd:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #86 Gepost op: 10 juni 2021, 18:11:14 »
De derde en laatste aanwinst voor Vaderdag betreft een provinciale Claudius, een Tetradrachme geslagen in Alexandrië, in zijn derde regeringsjaar. Het is de tweede Claudius in deze collectie en dat het alweer een Alexandrijn is, heeft er zeker mee te maken dat ik alleen medailleslag opneem in mijn album. Grieks-beletterde Romeinen zijn veel vaker in medailleslag uitgevoerd dan stukken uit de westelijke Romeinse wereld, dus ...
Goed, de eerste was een Diobool, dit is een Tetradrachme. Beide zijn even groot, maar deze is wel veel dikker.

Hieronder: Scans, foto's en de determinatie van Alora:
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2021, 18:15:48 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #87 Gepost op: 10 juni 2021, 19:12:45 »
En ... ingepakt!

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31