Auteur Topic: Vroeg-middeleeuwse munten uit onze streken  (gelezen 765 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Vroeg-middeleeuwse munten uit onze streken
« Gepost op: 18 augustus 2020, 10:45:01 »
De vroege middeleeuwen. Het West-Romeinse Rijk was gevallen onder druk van invallers. In onze streken waren dat de Franken, die van over de Rijn kwamen vooral vanuit het noorden.
Wat was het gevolg voor de muntslag in onze streken?

Voor zover ik er, als volslagen leek, iets over vind stond die op een laag pitje.

De Franken, dat waren dus de Merovingers. Die sloegen bij ons uitsluitend gouden munten: Triëns of Tremissis, 1/3 van een Solidus. Geld voor grote transacties dus.

Op het grondgebied van het huidige België was de Merovingische muntenproductie pover.

Gekende muntplaatsen op de Schelde: Antwerpen en Doornik.
- van Antwerpen (Anderpus) is zegge en schrijve één Triëns gekend en die bevindt zich in Nationale Bibliotheek in Parijs.
- van Doornik (Turnacum) hebben we een handvol exemplaren.

Op de Maas: Dinant, Namen en Hoei.
- van Dinant (Deonans) zijn er 15 munten gekend.
- van Namen (Namucum) een twintigtal exemplaren.
- van Hoei (Choae) 50 Triëns-stukken en 1 gouden Solidus. Bij deze stukken worden de namen van minstens acht verschillende munters genoemd.

In 2007 werd in Bulskamp bij Veurne een gouden Triëns gevonden, maar die was geslagen in Arras. Niet binnen huidig België dus, maar wel in historisch Belgae-gebied.

Verder is er de "Goudschat van Broechem", waar 513 Merovingische graven werden blootgelegd, maar van de 12 goudmunten, die zich nu in het penningkabinet van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel bevinden, kon ik geen adequate beschrijving vinden en het is nog maar de vraag of dat allemaal Merovingers waren.
Gisteren heb ik zitten zeven in de tekst van het Staatsblad van 26.10.2012. Daarin staan de dik 2.700 vondsten bij de opgraving te Broechem beschreven. Ik vond er onder de nummers:
    30 - Een Tremissis van Justinianus
  162 - Een Denarius van Antoninus Pius (geplateerd).
  464 - Een gouden Merovingische munt (niet gepreciseerd).
1322 - Een Romeinse Denarius (tweede eeuw?).
1416 - Een Sestertius van Faustina.
1971 - Een bronzen Romeinse munt.
2697 - Een gouden Merovingische munt (niet gepreciseerd).

De vangst van Merovingische munten op Belgisch grondgebied lijkt me dus bijzonder mager.
(Uit de vondsten te Broechem zou men kunnen concluderen dat hier tussen de vijfde en zevende eeuw nog veel Romeins kleingeld circuleerde).
In Frankrijk zijn de Merovingische muntplaatsen talrijk, bijna onwaarschijnlijk talrijk! Dat, terwijl het aantal gevonden munten per muntplaats (en munter) dan weer bescheiden is.
Uit Nederland zijn de Merovingische munten geslagen in Dorestad ( nu Wijk bij Duurstede) zeer gekend. Dorestad was de noordelijke grensstad van het rijk, die door de Franken op de Friezen werd veroverd.

Tot zover mijn bevindingen.
Wie over dit onderwerp zinniger dingen kan vertellen, is hier van harte welkom :D!

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2020, 10:52:33 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Vroeg-middeleeuwse munten uit onze streken
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2020, 10:35:37 »
De site Bonatiele toont onder andere een paar Merovingische Tremisses, geslagen in Maastricht (Triecto).

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31