Auteur Topic: Bond van het Heilig Hart, gouden ereteken (was: Nieuw mysterie in de decoratiewereld)  (gelezen 7128 keer)

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora
Deze vind ik ook nergens terug. Doet me denken aan brandweer en zo, maar verder kom ik niet.
Ook deze is goud, 18k.

Misschien dat iemand van jullie meteen een link kan leggen.

Mvg,
Jos

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
De brandweer, Jos !!!??? De Bond van het Heilig Hart zal je bedoelen. Dit moet één van die medailles zijn uitgegeven door de katholieke kerkelijke overheid aan mensen die zich bijzonder hebben ingezet voor hun projecten. In dit geval "De Bond van het Heilig Hart" die zeer populair was in de 20e eeuw.
« Laatst bewerkt op: 6 september 2010, 11:37:21 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Ter illustratie bij "Medailles uitgereikt door de katholieke kerkelijke overheid", hierbij twee medailles van het Bisdom Gent. Deze zilveren en gouden medaille werden verleend voor respectievelijk 25 en 50 jaar "kerkzanger".

Misslagske

• Joselito Eeckhout
  • Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Alora
Met die vlammen erboven, was ik een beetje in de war geraakt vrees ik ;)

Helemaal juist hoor. Zie hier hun logo:

Bron

Weeral maar eens perfect opgespoord, waarvoor dank ;)

Mvg,
Jos

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Jos,
Als je het woordje "bron" onder je afbeelding aanklikt dan zie je een bidprentje met een Jezusfiguur met een hart op de borst. De afbeelding van dat hart is identiek met het hart op de medaille,nl.: het kruis boven de vlammen en de doornenkroon rondom het hart. Zo ziet ook het eigenlijke logo van "De Bond van het Heilig Hart " er uit. Daarom herkende ik het ook meteen. Zelf ben ik wel te jong om ooit lid geweest te zijn van deze bond (al wordt ik in januari 64), maar mijn vader was dat wel! En als kind moest ik in mijn straat wel de kaartjes rond dragen van deze bond. De leden die present waren geweest op de maandelijkse bondsmis kregen de gewone kleine bloedrode kaart, zij die afwezig waren geweest kregen een grotere witte kaart waarop vermeld stond dat men hen gemist had. Die kaarten moesten dan weer bij een volgende bondsmis in een mandje in de kerk gedeponeerd worden, zodat men precies wist wie er alweer present was geweest.Het logo op die kaarten was het logo op de medaille en daarom heb ik dus meteen kunnen reageren. Ja Jos jongen, kom jij daar met herinneringen uit mijn jeugd op me af! Achteraf, ik schat eind de zestiger jaren van de vorige eeuw , beantwoordde "De Bond van het Heilig Hart" niet meer aan de eigentijdse spiritualiteit en in België is die verwaterd, maar toen heeft men geprobeerd die in Afrika op te starten! Geen groot succes denk ik.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 11:09:11 door De Bonte Specht »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31