Auteur Topic: Een nieuw chineeske  (gelezen 207 keer)

oisser

• Volwaardig lid
Een nieuw chineeske
« Gepost op: 3 april 2021, 14:20:22 »
Ik had een Japans biljet beloofd, maar het is een nieuw Chinees exemplaar geworden. Met de opgedane kennis van deze topic ben ik er in geslaagd om het grootste deel reeds uit de doeken te doen.
Er rest me nog twee vertikale stukjes op de keerzijde. Alle hulp is welkom om het raadsel op te lossen.

mvg,

Dimitri

Edit: Een vraag die ik me stelde is de volgende. Ik heb gebruik gemaakt van het determineer hoekje van De Bonte Specht om de munteenheid te "ontcijferen", maar wat is het verband tussen Dollar en Yuan? Dollar komt van het woord Thaler, maar de link Yuan met Dollar zie ik niet. Dewelke is dit? Of is er enkel een waarde-link en geen etymologische?
« Laatst bewerkt op: 3 april 2021, 14:25:24 door oisser »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een nieuw chineeske
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2021, 15:03:04 »
Meer en meer laat ik het beantwoorden van je vragen aan Don Pedro over, Dimitri, want voor zo ver mijn weten hierover reikt komt dat uit boeken of van het www, terwijl het bij Don Pedro om parate kennis gaat.

Een etymologische link is er, bij mijn weten, tussen Yuan en Dollar niet. (Yuan = eerste) en (Dollar = Thaler).
De jonge Chinese Republiek schreef de Yuan/Dollar niet met hetzelfde Chinese karakter als het klassieke Yuan.
En in Taiwan is dat nòg zo: de Yuan (= Taiwanese Dollar) staat er met een andere hanzi op de munt als de Yuan in de Volksrepubliek.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2021, 15:32:13 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2021, 16:57:00 »
Zonder hier al te zeer off-topic te willen geraken, toch nog even dit:

We zagen eerder in een paar topics op dit Forum dat de hanzi voor BAO (=geld) het karakter voor BEI (=kauri) bevat. Het valt me nu op dat de hanzi voor YUAN/DOLLAR ook BEI in zijn samenstelling heeft staan.

Zie afbeelding hieronder:

Don Pedro

• Junior
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2021, 04:36:29 »
Etymologisch heeft yuan inderdaad niets te zien met dollar
Yuan zou (volgens wikipedia althans) rond betekenen, gewoon naar de vorm van de munt.
De opmerking van Bonte Specht dat ook het karakter voor schelp deel uitmaakt van het yuan-karakter vind ik wel goed gevonden. Hij zou wel eens kunnen gelijk hebben dat als we etymologisch verder terug gaan in de tijd, dit aan de basis ligt van het karakter yuan

Meteen over naar het biljet van Dimitri.
De obverse heb je helemaal goed ontleed, behalve dan dat er inderdaad Central Bank of China staat, maar dan wel van rechts naar links. 1 van de karakters heb je ook fout fonetisch : niet yuan maar yang
De karakters die er staan zijn dus van links naar rechts hang yin yang zhong, maar je leest die dan wel van rechts naar links als zhongyang (central) yinhang (bank).
De kleine karakters onderaan zijn niet echt leesbaar. Ik zal eens proberen een gelijkaardig biljet online te vinden om het te ontcijferen. In elk geval zijn het niet de eerste 3, maar de laatste 3 karakters die niet leesbaar zijn. Ook hier lees je zeker van rechts naar links. De eerste 2 karakters (dus de rechtse) zijn terug 'central'

Op de reverse staat aan de linkerkant in kleine letters 'vice department chef'.
Department kan veel betekenissen hebben; het kan hier dus bank of branch zijn.
Eronder staat dan zijn naam in grotere tekens. Deze bestaat uit 3 tekens. Bovenste teken is de familienaam; onderste 2 de voornaam. Kan ik niet meteen ontcijferen, maar het bovenste karakter is in elk geval Tian. De vice-directeur is dus Meneer (hoogstwaarschijnlijk geen Mevrouw) Tian.
Aan de rechterkant van het biljet staat dan zijn tegenhanger, de 'department chef' of directeur.
Zijn naam kan ik niet lezen, maar ik heb de indruk dat zijn familienaam Li is (maar zeker ben ik niet).

Don Pedro

• Junior
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2021, 04:41:06 »
De kleine letters onderaan de obverse betekenen : Central Printing Factory

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 17:06:57 »
Don Pedro,

Dikke merci voor de hulp.

...
De obverse heb je helemaal goed ontleed, behalve dan dat er inderdaad Central Bank of China staat, maar dan wel van rechts naar links. 1 van de karakters heb je ook fout fonetisch : niet yuan maar yang

Deze info heb ik uit mijn exemplaar van de KM gehaald. Ze hebben het er daar dus verkeerd ingezet....

...
De kleine karakters onderaan zijn niet echt leesbaar. Ik zal eens proberen een gelijkaardig biljet online te vinden om het te ontcijferen. In elk geval zijn het niet de eerste 3, maar de laatste 3 karakters die niet leesbaar zijn. Ook hier lees je zeker van rechts naar links. De eerste 2 karakters (dus de rechtse) zijn terug 'central'

Zo iets had ik in gedachten. Goed dat je een beter exemplaar gaat bekijken. Neem je tijd.

Op de reverse staat aan de linkerkant in kleine letters 'vice department chef'.
Department kan veel betekenissen hebben; het kan hier dus bank of branch zijn.
Eronder staat dan zijn naam in grotere tekens. Deze bestaat uit 3 tekens. Bovenste teken is de familienaam; onderste 2 de voornaam. Kan ik niet meteen ontcijferen, maar het bovenste karakter is in elk geval Tian. De vice-directeur is dus Meneer (hoogstwaarschijnlijk geen Mevrouw) Tian.
Aan de rechterkant van het biljet staat dan zijn tegenhanger, de 'department chef' of directeur.
Zijn naam kan ik niet lezen, maar ik heb de indruk dat zijn familienaam Li is (maar zeker ben ik niet).

Dank om de twee kolommen op de keerzijde te verduidelijken, dat is weer een stap voorwaarts. De namen zelf zijn niet echt zo belangrijk. Om compleet te zijn heb ik mijn "fiche" ge-update.

mvg,

Dimitri

P.S. Er wachten een paar Japannerkes.... eerst iets over hun achtergrond lezen. Geduld, ze komen.....

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31