Auteur Topic: Victoria Gothic proof crown 1847 plein edge (met bespreking).  (gelezen 268 keer)

ABcoins

• Junior
  • **
Victoria Gothic proof crown 1847 plein edge (met bespreking).
« Gepost op: 10 april 2021, 13:13:28 »
Beste Numisforumleden,

kunnen jullie mij vertellen wat het massaverschil is tussen de puur zilveren variant en de "normale" munt. Is er optisch een mogelijkheid om het onderscheid te herkennen tussen beiden variaties?
Hier onder de foto van mijn munt.

bedankt.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 21:42:39 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Victoria Gothic proof crown 1847 plein edge
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2021, 16:00:57 »
Het optisch verschil zou de gepolijste spiegel moeten zijn.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2021, 16:15:40 »
Intussen heb ik er nu één en ander over gelezen en ga me niet te snel meer aan uitspraken wagen.
In het algemeen is het een mooi, maar (misschien net daarom) "tricky" stuk, waarvan nog al wat vervalsingen op de markt circuleren.
Het woord is aan de echte kenners.

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2021, 17:13:42 »
Jan,

kan je de twee topics over deze munt ne keer samenvoegen zodat de foto's bij elkaar staan. Ik heb geen idee waar ik nu wat moet placeren als kommentaar.

mvg,

Dimitri

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2021, 17:23:11 »
Denk met de rand the maken , heeft deze een randtekst?
Er zouden 2 soorten rand inscripties zijn en veronderstel gladde rand ook

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 18:06:47 »
Voilà Dimitri.
Hier heb je de beide zijden samen en het topic start met:"Beste Numisforumleden".
Je kan dus hier je antwoorden plaatsen ;).
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 21:21:41 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2021, 18:19:23 »
Patrick, in de titel staat "plain edge". Gladde rand dus, zonder inschrift.

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2021, 19:39:15 »
In mijn boek "Coins of England" van Spink, 1999, staat dat er een randschrift is. Dit zou het "gewone" type zijn.
Daarnaast is er ook een proof versie met gladde rand dewelke kostbaarder is. Het is een stuk waar melding gemaakt wordt van recente vervalsingen. Opletten geblazen dus.

Omtrent de massa is er geen melding, of ik moest weer scheel gezien hebben.....

Als ik naar de voorzijde kijk zie je heel veel kleine krasjes die mijns inziens van een slechte reiniging afkomstig zijn. Dat wil zeggen dat het een "proof" stuk geweest zou kunnen zijn,
maar dat het vakkundig verkl++t is. De keerzijde vertoont een breuklijn van de stempel doorheen het randschrift op de onderste helft (een fijn lijntje) en dit zou kunnen zeggen
dat het wel degelijk autentiek is, er van uitgaande dat vervalsers "vlekkeloze" stempels hebben die geen breuken vertonen.

Kortom, het zou een originele proof kunnen zijn maar is in de loop van de geschiedenis niet correct behandeld geweest, maar principieel zou ik eens foto's willen zien van een vervalsing
om te vergelijken, zeker wat betreft de stempelbreuk.

Dit is geen eenvoudige.

mvg,

Dimitri

ABcoins

• Junior
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2021, 20:02:08 »

Sorry voor de type fout. " plain edge"
Ik heb de proof versie met de gladde kant. Het zou kunnen dat de munt in het verleden is schoongemaakt, maar het blijft (voor mij) lastig een goede foto te maken van een spiegelend oppervlak.

Jouw opmerking: "Dat wil zeggen dat het een "proof" stuk geweest zou kunnen zijn" , begrijp ik niet, zou je zo vriendelijk willen zij deze opmerking toe te lichten.

Bedankt de reacties

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2021, 20:36:54 »
Voor een proof munt vind ik het vreemd dat er sporen van reiniging opzitten , maar ik weet
Dat gemakkelijk ontstaat op de proof munten , je neem ze al snel in de hand en laat vingerafdrukken af
En dat wil je nu niet , dus er word er met de doek opgewreven maar dat laat dan ook sporen na

Ik twijfel alvast niet aan de echtheid van de munt is te mooi voor valse

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2021, 21:30:25 »
In Reactie#5 had ik oorspronkelijk de avers en revers gekopieerd in het formaat waarin het Forum ze toont.
Maar dat had voor gevolg dat de afbeeldingen niet meer reageerden op aanklikken.
Aangezien de krasjes in de spiegel nogal een rol spelen in de hier geleverde antwoorden, heb ik de beide afbeeldingen daar vervangen en ze geplaatst zoals ABcoins dat deed. Zo zie je nu bij aanklikken weer veel meer detail.

Bovendien heb ik de vrijheid genomen de titel van dit topic van de toevoeging "(met bespreking)" te voorzien.
Omdat we anders met twee topics met exact dezelfde titel zaten en dat leden, die verder aan de bespreking willen deelnemen, niet direct konden weten waar ze daartoe moesten zijn.

At your service :D!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 21:47:53 door De Bonte Specht »

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2021, 22:05:17 »
...
Ik heb de proof versie met de gladde kant. Het zou kunnen dat de munt in het verleden is schoongemaakt, maar het blijft (voor mij) lastig een goede foto te maken van een spiegelend oppervlak.

Jouw opmerking: "Dat wil zeggen dat het een "proof" stuk geweest zou kunnen zijn" , begrijp ik niet, zou je zo vriendelijk willen zij deze opmerking toe te lichten.
...

Je hebt gelijk dat je deze vraag stelt want mijn bewoordingen waren op dat moment precies niet zo gealineerd met mijn gedachten  ;)
Een proof stuk is en blijft een proof stuk, daar is geen speld tussen te krijgen, wat ik echter wilde aangeven was hetzelfde dat dit
van patrick, namelijk dat reinigingssporen te zien zijn en dat is jammer voor een hoogkwaliteitsmunt als deze. Meer dan dit is het niet.

We krijgen wel een duidelijker beeld van de echtheid, het is echt een knap stuk, dat (kijkend naar mijn boek van meer dan 20 jaar oud)
toenertijd op het gebied van vervalsingen, bijna zeker niet kon tippen aan de zeer scherpe details die uw stuk heeft. Ik vermoed dat
we te maken hebben met een echt exemplaar. Dit belet echter niemand om hier een foto te plaatsen van een vals stuk ter vergelijking.
Die breuklijn wil ik wel eens zien op een valse alsook de details erop.

Nu weet je nog steeds geen massaverschil  :o, ideetjes:

zoeken naar veilingen waar dit stuk verkocht is, die zetten er meestal de massa bij
zoeken naar verkoopsites waar dit stuk wordt aangeboden en vragen naar het gewicht (massa kan soms raar overkomen  ;D ;D) als het niet vermeld is
...

mvg,

Dimitri

patrick

• Volwaardig lid
Re: Victoria Gothic proof crown 1847 plein edge (met bespreking).
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2021, 09:25:07 »
28,18 gr gevonden op een veiling
Enkel bij de 1847 gekeken
Ook een gradeerde gevonden plein edge , hieronder bijgeplaatst

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31