Auteur Topic: Wij melden u met droefheid ...  (gelezen 60 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Wij melden u met droefheid ...
« Gepost op: 7 juni 2021, 18:58:43 »
Vanmiddag is in onze tuin een bonte specht omgekomen.
Niet dat we nu zonder bonte spechten zitten, want hele families komen hier met de mezen en groenlingen pinda's vreten.
Deze voelde zich na de maaltijd iets te fors op krachten. Met een knal vloog hij tegen de veranda op en ... hij was niet meer te redden. Op slag dood :o.
Natuurlijk zijn we daar efkes niet "bien" van. Die beesten zijn hier thuis en mijn vrouw en ik zien ze hier dagelijks bezig tot ons groot genoegen.
Deze posting is dus een soortement verwerkingsproces. De vogel is niet ongeweten gestorven. Jullie kregen hierbij allen zijn doodsbericht en al is hij hier niet vereeuwigd, hij zal hier toch nog een tijdje te zien zijn.
Eerbiedig kijken alsjeblief :'(:

patrick

• Volwaardig lid
Re: Wij melden u met droefheid ...
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2021, 19:33:16 »
Jammer , eerder toch wat zeldzamer

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2021, 20:58:25 »
Geloof maar niet dat dit een zeldzaam vogeltje is Patrick.
Hang een zakje pinda's aan een staak in je tuin en hij is daar.
Wel de kat onder controle houden.
Want de jonge spechtjes wachten onder aan de staak hun beurt af en hebben dan geen schijn van kans tegen een gezonde huistijger. Onze Mario ligt nu in de tuin begraven, maar in 2019 heeft die minstens 4 bonte spechten in zijn "gilet" geslagen.
Nee, nee, de bonte specht doet het goed in de Vlaamse tuinen.

bart

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2021, 22:16:28 »
Jammer genoeg gebeuren deze verkeersongevallen vaker. Bij ons heeft op deze manier ooit een tortelduif het leven gelaten.

Vroeger, toen we nog wilde kerselaren in de tuin hadden staan gebeurden deze botsingen vaker, wegens vogels onder invloed. Gistende kersen bleken een lekkernij waar de vogels niet konden aan weerstaan. Die botsingen waren gelukkig niet dodelijk.

Maar om de verkeersveiligheid in onze tuin te verhogen hebben wij beslist deze wild uitgezaaide kerselaren te verwijderen...

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2021, 23:16:28 »
In mijn tuin heb ik een dertigtal verschillende vogels, waarvan ik de benaming ken. Er zijn er zeker meer, maar een aantal bruine jonges kan ik niet met zekerheid benoemen (de fitis, de tjiftjaf ...).
De meeste zie ik in of onder het voederhuisje (zaad voor park- en bosvogels, zakken van 20 liter, Aveve), andere zoals de reiger, de fazant, de sperwer... maken occasioneel hun opwachting.
De tortelduif is evenals de houtduif een dagelijkse gast.
Maar als ik zeg, de tortelduif, bedoel ik wel de turkse tortel (eigenlijk een exoot!). Onze eigen tortel, de zomertortel, heb ik nog nooit van mijn leven in het echt gezien.
We voederen zomer en winter, al wordt dat afgeraden, we houden te veel van die drukte in de tuin.
Om 11 uur start ik dagelijks in de keuken en eens de potten op het vuur staan, ga ik het voederhuisje in de tuin bevoorraden. De eersten die me zien komen zijn de mussen in de haag, die starten meteen een geanimeerd getjilp en keer ik op mijn passen terug naar de keuken, dan zijn zij het ook die de eerste groeps-charges op het nieuwe zaad uitvoeren.
Op een paar staken, vóór de veranda, hangen permanent grote netzakken  met enerzijds pinda's, anderzijds mezenballen en zonnebloempitten. Die moeten slechts om de paar weken vernieuwd worden.
Als de sperwer komt, gaat dat ten koste van een vogeltje en dat kan ik hier dan niet meer tonen ...  :-\.

patrick

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2021, 07:40:49 »
Dus je voeder al die vogels ook de sperwer  voed je  ::)

Was toevallig niet die bonte specht van dat spiegeltje , wou vast zich spiegelen in het raam
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2021, 07:42:40 door patrick »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2021, 09:14:14 »
Laat ons zeggen dat de sperwer zichzelf voedt, maar door de vergaderplaats waarvan het voederhuisje het middelpunt vormt biedt ik hem, onbedoeld, een ruim assortiment. Het scenario is meestal, dat hij op een op de grond pikkend vogeltje neerploft en dat helemaal dichtknijpt in zijn beklauwde poot. Dan volgen er een paar stevige pikken van zijn scherpe bek, waarbij een paar veertjes van het vogeltje uitgerukt worden en dan schiet hij de lucht in met het dode vogeltje in zijn klauw.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31