Auteur Topic: Een Euroverzameling naar type  (gelezen 78917 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een Euroverzameling naar type
« Reactie #585 Gepost op: 17 februari 2020, 23:37:15 »
Ik ben volop aan de afwerking van de jaarbladen van 2019 bezig, teksten opstellen, illustraties plaatsen, want donderdag krijg ik de Finland binnen en dat is het sluitstuk van de hele compositie.

Die draak van een munt kost me wel € 18.- door de opmerkelijke uitgiftepolitiek in Suomi.
Draak zeg ik ... was het maar een draak, in plaats van die alternatieve trilobiet die ze er op gekalligrafeerd hebben.

Maar goed, donderdag zit dat stuk in het albummeke en we gaan er niet meer over zaniken, maar ik hoop dan met genoegen het geheel in ogenschouw te kunnen nemen. Uiteraard laat ik het jullie hier dan eens zien ;).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #586 Gepost op: 18 februari 2020, 18:13:21 »
Ontwerp van Litouwen voor een herdenkingsmunt later dit jaar: De Heuvel der Kruisen.

De Heuvel der Kruisen is een nationaal bedevaartsoord en toeristische bezienswaardigheid.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #587 Gepost op: 20 februari 2020, 17:52:01 »
Zo, net thuis van bij mijn muntenleverancier moest ik alleen de Finland nog in zijn lege munthouder steken en mijn albumbladen 2019 waren klaar :D.
Hieronder zie je hoe ze er uiteindelijk kwamen uit te zien:

(Memo: De "Deutsche Bundesländer", het Spaanse Werelderfgoed en de Maltese Tempels staan op hun eigen bladen gegroepeerd).
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 18:07:33 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #588 Gepost op: 21 februari 2020, 12:45:19 »
Uiteraard heb ik ook de eerste munten van 2020 binnen gekregen.
Hier zijn de eerste vijf:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #589 Gepost op: 26 februari 2020, 20:14:00 »
Van San Marino te verwachten rond 5 maart:

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #590 Gepost op: 26 februari 2020, 23:14:33 »
Dag Bonte Specht,

Gewoon eens een vraagje, hebt u alle euromunten die er zijn? Ook van alle jaargangen? Of bestaan er echt zeldzame stukken/jaren waar echt teveel geld voor moet betaald worden?

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #591 Gepost op: 27 februari 2020, 00:01:51 »
Mattias,
Ik heb alle stukken, behalve de herdenkingsmunten van Monaco van de laatste drie jaren.
Dat spelletje van Monaco, om een belachelijk hoge prijs te betalen voor een overdreven verpakte munt, dat speel ik niet meer mee. Daar voelde ik me een rund bij met een ring door zijn neus en daar pas ik voor.
Verder heb ik ook een paar €2-monometalen, de Duitse 2008 oude kaart en een Belgische proefslag op lood voor de €2.
Opgelet, met alle stukken bedoel ik:
De stukken van 50 Eurocent.
De stukken van €1.
De stukken van €2 en de herdenkingsmunten zoals gezegd.
De kleinere waarden verzamel ik niet wegens te veel karton, te weinig munt, dus niet attractief voor de leek.
"Een verzameling naar type" betekent dat ik van de courante reeksen niet alle jaargangen verzamel, maar alleen elk type. Zolang aan het ontwerp van een type niet gepoteld wordt, komt er dus geen tweede munt van in mijn collectie. Veranderingen van munt- of muntmeestertekens worden in mijn verzameling verwaarloosd, omdat ik me telkens op het standpunt stel van de leek, die dit beschouwt als krentenkakkerij.
Remember ... een verzameling moet interessant ogen :o. Wanneer ze aanzet tot geeuwen, zit ik fout.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 00:22:45 door De Bonte Specht »

Mattias843

• Junior
  • **
« Reactie #592 Gepost op: 27 februari 2020, 22:46:54 »
Ja dat gevoel ken ik, een collectie of losse munt moet er goed uitzien.

Het is zoals kunst en de spreekwoordelijke geuren en kleuren...

Maar zoals u het presenteert is het inderdaad ook aangenaam voor een niet kenner.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #593 Gepost op: 5 maart 2020, 11:15:57 »
Een stuk van € 2.50 heeft niets te zoeken in dit topic, ware het niet dat Luc Luycx op de revers van dit stuk, gewijd aan 10 jaar Olympiade van Antwerpen, een totaal nieuwe, aangepaste kaart van de Europese Unie gebruikt, waarop de lidstaten duidelijk te onderscheiden zijn van de overige Europese landen.

Mocht die kaart in gebruik komen op de stukken van € 1 en € 2, waarvan Luc eveneens de ontwerper is, dan zijn we er aan toe om de hele zwik courante stukken van alle lidstaten nog eens toe te voegen aan onze verzameling.

Van mij mag het, maar eerlijk gezegd twijfel ik eraan of de Commissie staat te springen om de "Britse krimp" op de E.U.-munten te benadrukken ::).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #594 Gepost op: 17 maart 2020, 00:51:00 »
Of het plaatje hieronder ook de definitieve illustratie wordt is nog niet zeker, daarvoor wachten we beter het verdere verloop af. Maar dat het COVID-19, beter bekend onder de naam Coronavirus een plaats gaat krijgen op de albumbladen van 2020, staat natuurlijk buiten kijf.
Uiteraard zijn de maatregelen tegen de verspreiding van het virus van ongeziene invloed op, onder andere, het reilen en zeilen binnen de Eurozone en dat moet in onze presentatie geboekstaafd worden.

Hier dus de nummer 1 onder de illustraties voor 2020. Laat ons hopen dat de volgende wat positiever mogen zijn.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31