Auteur Topic: Een Euroverzameling naar type  (gelezen 98200 keer)

Niels

• Volwaardig lid
Re: Een Euroverzameling naar type
« Reactie #690 Gepost op: 2 februari 2021, 15:11:57 »
Die Portugezen kunnen hun munthuis beter sluiten. Waardeloos ontwerp en de UNC munten zijn van hele slechte kwaliteit. Van wat ik gezien schat ik dat 95% van deze munten uit de rollen vlekken heeft (zowel witte mistachtige als zwarte).

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #691 Gepost op: 4 februari 2021, 17:33:21 »
Litouwen heeft zijn eerste ontwerp voor dit jaar vrijgegeven: Het Biosfeer-reservaat van Zuvintas.
Komt deze lente op de markt op een half miljoen exemplaren:

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #692 Gepost op: 11 februari 2021, 20:23:43 »
San Marino speelt met zijn "herdenkingsmunten" ook dit jaar weer helemaal de kaart "verzamelaarsmunten" en voert de zoveelste schilder op. Deze keer : Caravaggio. Ter gelegenheid van de 450ste verjaardag van diens geboorte, peis ne keer ::).
Op de munt:"De boetvaardige Maria Magdalena". Om het schilderij zelf te zien moet je naar Rome.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #693 Gepost op: 21 maart 2021, 19:11:06 »
Het Estse ontwerp voor 2021,"De Wolf als nationaal dier van Estland" werd gewijzigd nadat de Europese Commissie er attent werd op gemaakt dat het originele ontwerp wel heel erg dicht aanleunde bij het logo van de Turkse Grijze Wolven, een ultra-rechtse organisatie in dat land.

Hieronder:
Afbeelding 1.- De motorkap van de wagen van een militant van de Turkse Grijze Wolven.
Afbeelding 2.- Het originele en het nieuwe ontwerp voor Estland 2021.

Philip

• Junior
  • **
« Reactie #694 Gepost op: 22 maart 2021, 20:44:04 »
Ik vind nochtans de oorspronkelijke versie beter dan de nieuwe en ik heb zeker geen rechtse overtuigingen :-). Zo'n spiegelbeeld kan toch een totaal ander effect geven.

In principe heeft de EC nu een ultralinkse munt goedgekeurd  ;D.

Groetjes,

Philip

oisser

• Volwaardig lid
« Reactie #695 Gepost op: 23 maart 2021, 20:12:32 »
... Zo'n spiegelbeeld kan toch een totaal ander effect geven. ...

Gaat misschien een onderliggend psychologisch effect zijn van te "kijken" naar het verleden of naar de toekomst. Analoog als Janus. Het zou ook kunnen dat ik beter in mijn bed zou kruipen  ;D ;D ;D

mvg,

Dimitri

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #696 Gepost op: 25 maart 2021, 11:03:00 »
Hier is het tweede ontwerp van Finland voor dit jaar:

100 Jaar Zelfbestuur van de Aland eilanden.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #697 Gepost op: 29 maart 2021, 21:20:59 »
Eind dit jaar zal deze verzameling bestaan uit drie volle albums.
Nu sta ik voor de vraag: Hoe gaat het verder?
Eind 2021 heb ik 20 jaar euromunten (50 Cent, € 1, €2 met herdenkingsmunten) compleet, op de 5 laatste munten van Monaco in "Proof"-kwaliteit na.
Ik zou hier kunnen stoppen met deze verzameling en mijn geld verder gebruiken voor uitbreiding van mijn andere verzamelingen. In dat geval neem ik dit jaar toch nog de beide munten van San Marino mee, hoewel ik me eerder had voorgenomen dat niet meer te doen wegens de prijs en de discutabele onderwerpen waaraan die munten gewijd worden.
Of ga ik, als enthousiaste Europese burger, toch nog een vierde album beginnen ::)?
Ik moet snel beslissen, want deze week moet ik bij mijn leverancier langs en daar is het San Marino, ja of nee.
San Marino alleszins nog meenemen in het twintigste jaar en de grote beslissing doorschuiven naar eind 2021.
Daar zal het op uitdraaien, denk ik.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #698 Gepost op: 31 maart 2021, 09:42:52 »
Gisteren heb ik de uitnodigingen voor mijn twee corona-vaccinaties ontvangen, met 35 dagen tussen beide.
Dat is ook actualiteit :o!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 10:10:43 door De Bonte Specht »

bart

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #699 Gepost op: 31 maart 2021, 11:32:39 »
Eind dit jaar zal deze verzameling bestaan uit drie volle albums.
Nu sta ik voor de vraag: Hoe gaat het verder?
Eind 2021 heb ik 20 jaar euromunten (50 Cent, € 1, €2 met herdenkingsmunten) compleet, op de 5 laatste munten van Monaco in "Proof"-kwaliteit na.
Ik zou hier kunnen stoppen met deze verzameling en mijn geld verder gebruiken voor uitbreiding van mijn andere verzamelingen. In dat geval neem ik dit jaar toch nog de beide munten van San Marino mee, hoewel ik me eerder had voorgenomen dat niet meer te doen wegens de prijs en de discutabele onderwerpen waaraan die munten gewijd worden.
Of ga ik, als enthousiaste Europese burger, toch nog een vierde album beginnen ::)?
Ik moet snel beslissen, want deze week moet ik bij mijn leverancier langs en daar is het San Marino, ja of nee.
San Marino alleszins nog meenemen in het twintigste jaar en de grote beslissing doorschuiven naar eind 2021.
Daar zal het op uitdraaien, denk ik.

Uiteindelijk is er vooral 1 reden die de doorslag moet geven: heb ik er nog plezier aan?
En dit ondanks onderwerpen, prijs e.d. Als je er geen plezier meer aan hebt, zou ik er persoonlijk het geld niet meer aan geven. Maar als de verzameling je blijft boeien, blijft het nuttig hierin te investeren. Je investeert uiteindelijk in je eigen plezier, kennis en noem maar op. Om het uiteindelijke financiële rendement hoef je het uiteindelijk niet te doen, want dat is zeer discutabel, vooral wanneer de emittent alvast een serieuze winst neemt.
Maar, zoals reeds in verschillende threads aangehaald: eenieder bepaalt zelf wat hij wil verzamelen en op welke manier. Wat interesseert me en wat niet. En zo merk je zelfs een evolutie door de jaren heen. Als kind en jongvolwassene was elke munt interessant voor mij. Nu ben ik vooral geïnteresseerd in munten die echt gecirculeerd hebben. Munten die worden uitgegeven enkel voor verzamelaars interesseren me veel minder. En daar heb ik ook mijn manier van verzamelen aan aangepast. (Alhoewel ik de laatste jaren niet echt actief meer ben...)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #700 Gepost op: 31 maart 2021, 12:26:11 »
Helemaal juist, wat je daar stelt!

Daar zit nu juist de knoop in deze verzameling, er zijn te veel dempers op het plezier.
Voldoening vind ik in het verzamelen van munten die zinnig de Unie documenteren van onze 27 naties en in het illustreren van het jaarlijks beleefde wel en wee, dat de Europese Unie doormaakt. Zo krijg je een geschiedenisboek uit de eerste hand.

Maar munten met kindertekeningen en andere, gewijd aan de zoveelste geboortedag van die en sterfdag van een ander, ervaar ik meer en meer als hinderlijke ballast. Daar zit geen nieuws in.
De winkeltjes van San Marino en Monaco, verschrikkelijk ... niks met de EU te maken.

Ik heb al overlegd: misschien moet ik vanaf volgend jaar alleen nog aan herdenkingsmunten aankopen wat me echt interesseert.  De Duitse Bundesländer-reeks wil ik zeker completeren en die loopt tot 2022.
En verder gaan er zeker nog uitgaven verschijnen die me dan in het been bijten.
Maar ga ik daar een nieuw album voor opstarten en hoe ga ik die losse munten dan presenteren :-\?
Heeft dat zin? Ik geef me tot eind van dit jaar om te beslissen.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #701 Gepost op: 1 april 2021, 15:45:04 »
Kijk, vanmorgen ben ik bij mijn muntenleverancier langs geweest.
Ja hoor, zijn Duitse herder was zeer opgetogen me weer te zien.
Verder: vier herdenkingsmunten ophalen en zwart album inleveren.
(Een albummeke met bodemvondsten, die ik heb gedetermineerd).

Hieronder: de oogst van vandaag:
1.- Frankrijk - 75 jaar UNICEF.
2.- Italië - Rome, 150 jaar hoofdstad van het één-gemaakte land.
3.- San Marno - Caravaggio.
4.- Spanje - Toledo.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #702 Gepost op: 2 april 2021, 19:23:38 »
De vier munten in hun jasje voor het album:
Frankrijk, Italië en San Marino gaan naar de jaarbladen 2021, Spanje gaat naar zijn blad met Spaans werelderfgoed.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #703 Gepost op: 12 april 2021, 20:50:22 »
Alea iacta est. Niels meldde ons zopas dat het ontwerp nummer 6 de afbeelding wordt van de gemeenschappelijke €2 CC 2022. Dat met het portret van Erasmus dus.
Verzamelaars over de hele wereld gaan er nu achter komen dat het destijds niet om Pinokkio ging op die Nederlandse herdenkingsmunt van 2011:

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #704 Gepost op: 12 april 2021, 21:20:36 »
Ik breng in herinnering dat er aan dit ontwerp geen Nederlander te pas kwam. Het was een Brit die de Nederlandse 2 euro van 2011 ontwierp.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31