Auteur Topic: Een Euroverzameling naar type  (gelezen 100639 keer)

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
Re: Een Euroverzameling naar type
« Reactie #705 Gepost op: 12 april 2021, 21:57:37 »
De opmerking betrof in 2011, de platte uitvoering van dat ontwerp. Alsof de munt onder een schaaf is gepasseerd. Utrecht had wel vaker last met reliëf, denk aan het originele ontwerp van de Primoz Trubar-munt voor Slovenië in 2008 en wat ze daar in Nederland van gemaakt hebben. Ook een heel vlak plaatje.
Natuurlijk doen ze daar ook wel eens goeie dingen, maar als er terechte opmerkingen zijn dan moet men in een land, waar "jennen" ingebakken is, ook kunnen slikken vind ik en laten passeren.
Ik heb op dit Forum al heel veel positiefs over Nederland gemeld Niels ;). We begrijpen jullie relatief goed, al kan dat ook aan de taal liggen.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #706 Gepost op: 16 april 2021, 11:25:03 »
In 2022 geeft Estland, behalve natuurlijk de gemeenschappelijke Erasmus-munt, ook deze munt uit, gewijd aan de Estse Schrijversvereniging.
Het opengeslagen boek vermeldt: Als we geen grote natie kunnen zijn in aantal, laat ons dan groot zijn van geest.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #707 Gepost op: 12 mei 2021, 09:31:18 »
Deze maand op de markt gebracht op 3 miljoen exemplaren:
Het Duitse stuk in de Bundesländer-serie voor 2021: SACHSEN-ANHALT, met de kathedraal van Maagdenburg (Magdeburg).
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2021, 09:34:14 door De Bonte Specht »

Don Quichot

• Nieuweling
  • *
« Reactie #708 Gepost op: 14 mei 2021, 12:43:53 »
Vreemd dat hier nog niemand heeft gereageerd op de Luxemburgse handelswijze. Beide 2 Euro herdenkingsmunten voor 2021 in dubbeluitgave reliëf en foto. Als de bevoegde EU-instantie hier geen rem opzet krijgen we nog meer navolgers om dubbel geld aan de verzamelaars te verdienen. De mini-staten zullen wel al in de rij staan om de kassa te laten rinkelen.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #709 Gepost op: 14 mei 2021, 14:09:19 »
Alweer :o!?
Dat hebben ze vorig jaar dus ook al gedaan.
Maar ik dacht toen, met de geboorte van dat erf-kroonprinsje, kom ... Ze hadden daarvoor ook al een ander thema geschrapt, namelijk 75 jaar Uno-handvest. Laat de Luxemburgers eens content zijn :D.
Maar dat blijkt nu dus een slechte gewoonte te gaan worden :-\. De zoveelste in Euromuntenland.
Een reden te meer voor mij om deze verzameling af te ronden op 20 jaar Euro en mijn hobby-geld nog uitsluitend uit te geven aan echte munten.
Al doet me dat, als overtuigde EU-fan eigenlijk pijn.

Niels

• Volwaardig lid
« Reactie #710 Gepost op: 15 mei 2021, 19:56:33 »
Ik zou alles eruit gooien wat niks met het land van uitgifte te maken heeft. San Marino kan dan al afgestraft worden. En ook per ontwerp één stuk. Dus geen 5 munthuizen, geen fotovariant, geen munttekenvarianten, maar één exemplaar van elke gemeenschappelijke uitgifte etc. Dan is er alweer licht aan het einde van de tunnel. Alles wat tot nu toe verzamelt is en niet aan de nieuwe eisen voldoet verkopen en van dat geld nieuwe munten kopen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2021, 19:58:07 door Niels »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #711 Gepost op: 15 mei 2021, 21:14:12 »
Ja, ik begrijp heel goed wat je daar schrijft en kan veel daarvan bijtreden. Gedeeltelijk heb ik deze richtlijnen al de hele tijd in deze verzameling toegepast: Eén exemplaar per ontwerp. Dus geen ontwerp-doublures op basis van muntmeestertekens. Geen vijf Duitsers wegens de munthuis-letters.
Bij gemeenschappelijke uitgaven  heb ik wel de exemplaren van alle eurozone-landen opgenomen, omdat daaruit juist de verbondenheid, de concordia van onze landen binnen de EU, spreekt.
Maar meer en meer komen er nu praktijken in gebruik, die niks meer te maken hebben met de idealistische geest van de beginjaren:
Wat Luxemburg nu doet, is gewoon dubbel-verkoop. De munt komt in twee versies op de markt en je kan ze alleen samen kopen. Vele landen brengen mooie en zinnige ontwerpen alleen nog in coincard uit. Het mooie concept van de €2 CC's gaat, sinds de invoering van een tweede exemplaar per land/per jaar, helemaal de commerciële toer op.
Neen, ik ga geen munten uit deze verzameling verkopen. Ik denk dat ik het houd op "Twintig jaar Euromunten" en wie die inkijkt zal de tendens wel aanvoelen waar de €2 CC's naartoe evolueren: namelijk van informatieve circulatiemunten naar zuivere verzamelaarsmunten.
De eerste Duitse reeks "Bundesländer" sluit volgend jaar af. Die munt moet dat albumblad natuurlijk vol maken en de Maltese Tempels-reeks wil ik ook nog volledig hebben. Het Spaanse werelderfgoed mag eveneens niet middenin het albumblad afgesloten worden. Maar bij deze esthetische toegevingen stopt het.

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #712 Gepost op: 27 mei 2021, 19:51:42 »
Bij de productie van de op 19 mei uitgegeven herdenkingsmunt van Litouwen zou één en ander misgelopen zijn.
Zo zouden er een vijfhonderdtal munten op de markt gebracht zijn, voorzien van het Letse randschrift in plaats van het Litouwse. Zullen die opduiken in de coincards of in de rollen? Dat valt af te wachten.

Het gewone randschrift: "LAISVÉ*VIENYBÉ*GEROVÉ".
Het Letse randschrift: "DIEVS*SVETI*LATVIJU".
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 20:44:55 door De Bonte Specht »

De Bonte Specht

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
« Reactie #713 Gepost op: 30 mei 2021, 22:43:05 »
Op 22 juni brengt Italië een herdenkingsmunt op de markt als dank aan hun mensen in de gezondheidszorg.
De munt wordt geslagen op 3 miljoen exemplaren. 12.000 daarvan komen in coincard.

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31